سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 17, 2024
مدرسه تابستانه فقه نظام مالی

مدرسه تابستانه فقه نظام مالی ویژه اساتید سطح عالی و طلاب سطح ۳ و ۴ به همت مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی و با همکاری ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی مدرسی طباطبایی عضو مجلس خبرگان رهبری و مدیر مرکز پژوهشی فقه‌های تخصصی مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی، ظهر امروز در آیین افتتاحیه مدرسه تابستانه فقه نظام مالی، گفت: در شرایط کنونی تخصص داشتن در زمینه های مختلف فقهی امر بسیار مطلوبی است و علما باید در تمام ابعاد فقهی متخصص شوند، ولی این امر به دلایلی امکان پذیر نیست، در سایر علوم نیز چنین امکانی وجود ندارد، زیرا دستیابی به تمام ابعاد یک علم چه از نظر عمقی و عرضی و طولی دشوار است. به عنوان نمونه‌ در بحث پزشکی امروزه‌ تخصص های گوناگونی وجود دارد که حتی هر تخصص به چند زیر شاخه تقسیم می شود مانند چشم که یک تخصص کلی است که به چند زیر شاخه تخصصی تقسیم می شود، لذا با توجه به رشد و پیشرفت روز افزون جامعه و نیاز به مباحث جدید فقهی در عصر حاضر کار تخصصی در فقه یک ضرورت قطعی است.

بیشتر بخوانید:

شرکت طلاب درس خارج در مدرسه تابستانه فقه نظام مالی

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه بیان کرد: در مسئله فقه اگر ما به گذشته نگاه کنیم متوجه می شویم که علما با توجه به نیازهای عصر خود در چند باب فقهی متخصص می شدند و در این زمینه ها فقه ما به اشباع رسیده است

فقه می تواند به موضوعات جدید پاسخ دهد

استاد حوزه ادامه داد: اگر امروز فقط به ابوابی از فقه که در گذشته به آنها پرداخته شده‌ است، بپردازیم، عقب می افتیم، چرا که امروزه سونامی از موضوعات جدید را داریم که روز به روز بر این موضوعات افزوده می شود و اگر به جغرافیای فقه خودمان نگاه کنیم می بینیم با وجود نقاط روشن بسیار زیاد، خلاء هایی وجود دارد که البته با کار تخصصی در موضوعات مبتلابه جدید این نقاط را می توانیم برطرف کنیم.

دین توانایی پاسخگویی به همه مسائل از جمله اقتصاد را دارد

وی با تاکید بر این که دین توانایی پاسخگویی به همه مسائل از جمله اقتصاد را دارد، یادآور شد: فقیه امروزی باید برای پاسخگویی به سؤالات جدید، به طور مثال اقتصاد دانان قوی را در کنار خود داشته باشد، زیرا نمی‌توان با آزمون و خطا در مورد اقتصاد نظر داد و نظریات بدون سنجش باعث می‌شود مردم فکر کنند دین قابلیت پاسخگویی ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان با اشاره به برگزاری مدرسه تابستانه فقه نظام مالی، اظهار کرد: اینگونه مدارس از دوجهت دارای فایده هستند؛ اول اینکه امروزه طلاب در مواجهه با جامعه هستد، پس طلبه علاوه بر علوم حوزوی باید از علوم دیگر مانند تاریخ غرب، اقتصاد، و ... اطلاع داشته باشد، زیرا این اطلاعات قدرت اثرگذاری طلاب در جامعه‌ را افرایش می دهد و از جهت دوم هم این مدارس سبب کشف استعدادها خواهد شد و می تواند به نیازهای گوناگون جامعه پاسخ بدهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha