چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ |۱۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 18, 2024
دکتر سید احمد هاشمی

حوزه/ آزادی فلسطین نیازمند انسجام اسلامی است و همچنین بالعکس آرمان فلسطین باعث انسجام امت اسلامی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همزمان با آغاز هفته وحدت و ایام ولادت با سعادت پیامبر اعظم (ص) و امام صادق (ع) دومین وبینار «انسجام اسلامی و آرمان فلسطین» با سخنرانی دکتر سید احمد هاشمی عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان از سوی دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد.

هاشمی با بیان اینکه آرمان فلسطین علت و انسجام اسلامی معلول آن است گفت: آزادی فلسطین نیازمند انسجام اسلامی است و همچنین بالعکس آرمان فلسطین باعث انسجام امت اسلامی خواهد بود.

عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان ادامه داد: اینکه چگونه آرمان فلسطین باعث انسجام اسلامی می‌شود دارای دلایل مختلفی است که بنده در این وبینار به دو دلیل اشاره خواهم کرد. دلیل اول جایگاه سرزمین فلسطین برای مسلمانان است و دلیل دوم خطر صهیونیسم در خاورمیانه، جهان اسلام و کل جهان است.

وی افزود: در رابطه با دلیل اول باید بررسی کرد که چرا فلسطین برای ما مهم است و چرا باعث انسجام امت اسلامی می‌شود؟ این مسئله را بنده در پنج محور یا بُعد بررسی کرده‌ام که خدمت شما به صورت مختصر ارائه خواهم کرد. اولین بعد وجود قدس در فلسطین و قبله اول مسلمانان است. که پیامبر اکرم (ص) در اوایل بعثت ابتدا به سوی مسجدالاقصی نمازش را ادا کرد و بعد از آن (همچنان که در آیه شریفه ۱۴۴ سوره بقره آمده است: «قَدْ نَرَی تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّمَاءِ، فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضَاهَا، فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ …»)، پیامبر به سمت مسجدالحرام نماز خواند و قبله مسلمین تغییر پیدا کرد.

هاشمی ادامه داد: دومین بعد این است که قدس سرزمین اسرا و معراج است و پیامبر اکرم (ص) از آنجا به معراج پروردگار رفت. همچنان که در آیه «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیرُ» آمده است که «پاک و منزّه است آن (خدایی) که بنده‌اش را از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی که اطرافش را برکت داده‌ایم شبانه برد، تا از نشانه‌های خود به او نشان دهیم. همانا او شنوا و بیناست». این آیه اشاره مستقیم به بحث اسراء دارد و اهمیت این بحث را می‌رساند.

وی افزود: سومین بعد این است که بیت المقدس سومین شهر بزرگ ما مسلمانان است. این شهر بعد از مکه و مدینه سومین شهر بزرگ ما مسلمانان و اولین مسجد ماست و اهمیت ویژه‌ای برای ما دارد. بعد چهارم که اهمیت ویژه‌ای نیز دارد این است که قدس و سرزمین فلسطین، سرزمین پیامبران و برکت مسلمانان است. اهمیت ویژه فلسطین در میان مسلمانان بیش‌تر به لحاظ وجود اماکن مقدسه در آن است. فلسطین سرزمین خجسته و با برکت و مقدسی است که سرشار از نعمت‌های مادی و معنوی است. از برکات این سرزمین می‌توان به نقطه‌ آغازین معراج پیامبر، محل تولد و بعثت پیامبران، محل مناجات موسی و نزول وحی را برشمرد. و اما پنجمین بعد این است که سرزمین فلسطین به عنوان رباط و جهاد معرفی شده است. رباط به معنای مرزبانی بوده و جهاد نیز معنایش مشخص است. بیت‌المقدس در نزدیکی مرکز فلسطین در حدود ۲۴ کیلومتری غرب بحرالمیت و نزدیک دریای مدیترانه، در آب پخشان بین جلگه مدیترانه و دره رود اردن قرار دارد و این اهمیت سرزمین فلسطین به عنوان مرزبانی اسلامی را می‌رساند. همچنین تمام فرقه‌های اسلامی و مسلمانان در این قضیه اتفاق‌نظر دارند و این سرزمین را مقدس می‌دانند و می‌گویند که باید از لوث یهود پاک شود.

هاشمی تشریح کرد: دلیل دوم این است که خطر صهیونیسم برای اسلام و مسلمانان بسیار بالاست. یکی از اندیشمندان مسلمان به نام حسان حقود می گوید که صهیونیسم بدترین نوع استعمار در دوران جاری است. استعمارهای زیادی را در طول تاریخ داشته‌ایم اما استعمار اکنون صهیونیسم بسیار بدتر از استعمار گذشته‌گان است. چرا استعمار صهیونیست بدترین است؟ چون استعمار صهیونیسم یک استعمار دهشت افکن و ستمگر است. وقتی به اسرائیل به عنوان یک کشور ناخوانده‌ای که در نقشه جهان است نگاه می‌کنیم می‌بینیم که با تمام کشورهای دیگر تفاوت دارد و یک کشور طبیعی نیست. به گفته امام خمینی (ره) اسرائیل مانند غده سرطانی است و مرتب در حال گسترش است. وقتی به این کشور نامیمون نگاه می‌کنیم می‌بینیم که از سال ۱۹۴۸ تاکنون منطقه خاورمیانه آرامش نداشته و دلیل آن وجود اسرائیل است.

عضو اتحادیه جهانی علمای مسلمان افزود: در نیمه قرن بیستم مردم جهان شاهد جنگ جهانی اول و تاسیس جامعه ملل بودند. فلسفه تشکیل این سازمان جلوگیری از جنگ بود که ناموفق عمل کرد و بعد از آن شاهد جنگ جهانی دوم بودیم که بین هفتاد تا هشتاد میلیون نفر در آن جان خود را از دست دادند و به همین جهت سازمانی به نام سازمان ملل متحد تشکیل شد. این بار سیاستی که پیش گرفتند موفق بود اما فقط در اروپا و آمریکا محقق شد. خلاف تصور همگان جنگ نه‌تنها تمام نشد و از بین نرفت بلکه آن کشورهایی که بنیانگذار سازمان ملل بودند تبدیل به بزرگترین تولیدکننده‌های سلاح در جهان شدند و با تاسیس اسرائیل میدان جنگ را به خاورمیانه منتقل کردند.

وی تصریح کرد: اسرائیل در خاورمیانه به دنبال شعله‌ور کردن جنگ و ناامنی است. این نماینده شرور استکبار جهانی، در خاورمیانه ایجاد شد تا سلاح‌های مرگبار آمریکایی و اروپایی به فروش برسد. آمریکا و متحدانش به خاطر منافع خودشان تمام جنایات اسرائیل را نادیده گرفته‌اند تا این رژیم نامشروع منافع استعماری آنها را در این منطقه تامین کند. بنابراین آن طور که امام خمینی (ره) فرمودند: اسرائیل باید از بین برود. تا زمانی که خطر صهیونیسم در این منطقه است ما روی آرامش را نخواهیم دید.

هاشمی در پایان افزود: هر صهیونیستی لزوماً یهودی نیست و بالعکس. همچنین برخی از مسیحیان هستند که مدافع صهیونیست‌ هستند و خودشان جزوی از صهیونیست‌ها محسوب می‌شوند. حمایت غرب از اسرائیل جنبه‌های مختلفی همچون جنبه سیاسی، اقتصادی و نیز دینی دارد. مسیحیان صهیونیست و پروژه آرماگدون، راز حمایت آمریکا و انگلستان از اسرائیل است. مسیحیان پروتستانی که با گرایش صهیونیستی در ایالت متحده آمریکا، انگلستان و آلمان زندگی می‌کنند در قرن شانزدهم توسط مارتین لوتر و با نهضت دینی شکل گرفته‌اند. آنها به مرور در الهیات کاتولیسم تصرف کردند و جریان عشق به یهود، محور مسیحیان صهیونیست قرار گرفت و دومین محور آموزه‌های آنان آخرالزمان است؛ امّا نه آخرالزمان به معنای منتظر ماندن و دست روی دست گذاشتن؛ آنها معتقدند باید با قدرت نظامی اقتصادی آمریکا، جنگ آخرالزمانی را راه بیندازیم تا در میانه آن مسیح بیاید که این همان پروژه آرماگدون است. اسرائیل هر زمانی فرصتی پیدا کند به کشورهای دیگر نیز تجاوز خواهد کرد. همانطور که به جولان، صحرای سینا و … حمله کرده است.

وی در پایان گفت: امت اسلامی و ملت‌های مسلمان با آرمان فلسطین همراه هستند و امیدواریم که دست به دست هم بتوانیم این غده سرطانی را از منطقه محو کنیم و در قدس شریف نماز وحدت بخوانیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha