چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ |۱۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 18, 2024
حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالکریم بی‌آزار شیرازی

حوزه/عضو شورای عالی مجمع تقریب تصریح کرد:ما در راه و مسیر ممکن است با هم اختلاف داشته باشیم، ولی در اصل، در خدا، پیامبر، کتاب، قبله و ... با یکدیگر اشتراک داریم. پس باید خورشید صفت باشیم و به تمام انسان‌ها توجه داشته باشیم و به دین و مذهب و رنگ و جنس و ... توجه نکنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، "حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالکریم بی‌آزار شیرازی" عضو شورای عالی مجمع تقریب، در وبینار یازدهم سی و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی اظهار داشت:انسان برای رسیدن به کمال و خدا آفریده شده است و خداوند ما را در ادوار و مراحل مختلفی قرار داده است؛ مرحله تقلید و کوه‌صفتی؛ مرحله ژرف‌نگری و دریاصفتی و مرحله خورشید صفتی و وسعت دید.

وی تصریح کرد: از وقتی انسان متولد می‌شود، خداوند حس تقلید و الگوگیری را در او قرار می‌دهد و به این ترتیب بسیاری چیزها را از پدر و مادر و اطرافیان یاد می‌گیرد؛ تا مرحله‌ای این قضیه طوطی‌ وار است و از آن به بعد باید همراه با بصیرت و بینش باشد و دیگر جایی برای تقلید کورکورانه نیست.

عضو شورای عالی مجمع تقریب گفت:قرآن کریم، انسان‌هایی که می‌خواهند همواره طوطی وار پیش بروند را نکوهش می‌کند. متأسفانه بسیاری از مردم در اثر این تقلید کورکورانه فقط به ظواهر و الفاظ بسنده می‌کنند؛ مثلا عمری نماز می‌خواند، اما فقط الفاظ آن را به زبان می‌آورد، بدون اینکه معنای آن را بفهمد.

وی تصریح کرد: برخی‌ها فقط ظاهر حیات دنیوی را می‌بینند و از آخرت غافل هستند. اغلب این افرد تقلیدگرا دچار تعصب و خامی هستند و حاضر نیستند با بقیه افراد و فرق و مذاهب ملاقات کنند و از معلومات یکدیگر استفاده کنند؛ در حالی که خداوند به گفته خودش ما را قبیله قبیله و گروه گروه آفریده است تا یکدیگر را بشناسیم و از تجربیات هم استفاده کنیم.

حجت الاسلام بی‌آزار شیرازی اظهار داشت: گاهی اختلاف در الفاظ موجب ایجاد خصومت می‌شود؛ مانند طواف نساء در حج که اسامی متفاوتی دارد و همین تفاومت موجب اختلاف در دیدگاه‌های مذاهب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های افراد کوه‌صفت و تقلیدگرا این است که از غیر خود متنفر هستند،همانطور که یهودیان می گفتند مسیحیان بی پایه هستند و بالعکس؛ در صورتی که هردوی اینها کتاب تورات را کتاب خود می‌دانستند.

عضو شورای عالی مجمع تقریب ادامه داد: پس ما در راه و مسیر ممکن است با هم اختلاف داشته باشیم، ولی در اصل، در خدا، پیامبر، کتاب، قبله و ... با یکدیگر اشتراک داریم و فقط در مسائلی که نص صریحی ندارد، همه مسلمانان از مجتهدی که او را اعلم می‌دانند، تقلید می‌کنند.

وی در پایان تأکید کرد: ما باید دریا صفت باشیم، یعنی با یکدیگر در رفت و آمد باشیم و سعی کنیم از معلومات و تجربیات یکدیگر بهره ببریم تا اندیشه‌های ما تصفیه شود؛ از این مرحله هم باید فراتر رویم و به مرحله خورشید صفتی برسیم تا با نور خدا هدایت شویم و به تمام انسان‌ها توجه داشته باشیم و به دین و مذهب و رنگ و جنس و ... توجه نکنیم و به این ترتیب خود را به مراحل بالای کمال برسانیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha