چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ |۱۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 18, 2024
چهاردهمین شماره مجله «سوره» در آستانه انتشار قرار گرفت

حوزه/ شماره تازه ماهنامه سوره با تیتر اصلی «نقاش مسلمان و صیادان متحجر» در آستانۀ انتشار قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، شمارۀ تازۀ ماهنامۀ سوره با عنوان «نقاش مسلمان و صیادان متحجر» در آستانۀ انتشار قرار گرفت.

سرمقالۀ شمارۀ چهاردهم سوره، با عنوان «چه کسی گفت تحجر؟» به قلم سید علی سیدان به توضیح و تفسیر معنای تحجر و بیان برخی از مصادیق امروزش پرداخته است. سردبیر ماهنامۀ سوره، در این سرمقاله، ضمن تعریف «تحجر» در لغت و معنا و گریز به تفسیر امام و رهبری و آیت‌الله شاه‌آبادی از این مفهوم، به توضیح مصادیق واقعی و امروزین تحجر در ساحت اجتماعی و سیاسی می‌پردازد و برخی از آن‌ها را شرح می‌دهد.

در این شماره، یادداشتی تحت عنوان «نقاش مسلمان و صیادان متحجر» به قلم علی‌رضا سمیعی منتشر شده است که به کارنامه و جهان هنری حسن روح‌الامین پرداخته است. در این متن با ببرسی آثار مختلف روح‌الامین، تلاش شده سنت نقاشی او و سرانجامی که در پی دارد، مورد ببرسی قرار گیرد. همچنین در این شماره دو میزگرد نیز برگزار شده است. میزگردی با حضور دکتر وحید شالچی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر عباس کاظمی، عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی و دکتر سجاد صفار هرندی، عضو هیئت علمی پژوهشکدۀ فرهنگ و هنر اسلامی، در گفت‌وگویی با هم به دلایل افت مشارکت پرداختند. در میزگردی دیگر، با حضور حجت‌الاسلام سید محمدمهدی شفیعی، وحید یامین‌پور و مرتضی ابراهیم‌پور، با گفت‌وگو دربارۀ نحوۀ حضور مداح انقلابی در میدان هیئت پرداخته‌اند.

از دیگر مطالب این شماره می‌توان به «تحجر مدرن و ظهور زن مصرفی»، زن مولد انقلاب اسلامی چگونه میان دو لبۀ قیچی تحجر سنتی و مدرن قرار گرفته است به قلم سحر دانشور و «رؤیای از دست رفتۀ «بِل‌اپوک»، المپیک پاریس صحنۀ ریشخند به سکولاریسم فرانسوی شد به قلم مهدی مافی اشاره کرد. همچنین «روایت ناخواستۀ یک شکست بزرگ»، یادداشتی انتقادی دربارۀ کتاب «پایاب شکیبایی» محمدجواد ظریف به قلم زینب شوندی؛ «سینمای زیرزمینی در برابر سینمای سرزمینی» به قلم فردین آریش؛ «طفره رفتن از درام»، دربارۀ فیلم «شور عاشقی» به قلم محمدحسین بابایی؛ «اقامت در رنگ‌ها»، مروری بر آثار نمایشگاه «نقشی بر سنگ» به قلم علی‌رضا سمیعی؛ «رستاخیز پس از رستاخیز»، نگاهی به آثار نقاشی «استاد علی بحرینی» به قلم استاد مرتضی گودرزی دیباج و «پایانی به گواراییِ شهد»، واکنش هنرمندان فلسطینی به شهادت شهید اسماعیل هنیة به قلم محمدرضا وحیدزاده، از جملۀ مطالبی است که در بخش نقد [هنر] این شمارۀ ماهنامۀ سوره منتشر شده است.

شمارۀ چهاردهم سوره، به مدیرمسئولی مهدی دادمان و سردبیری سید علی سیدان از هفتۀ اول مهرماه در کیوسک‌های مطبوعاتی سراسر کشور قابل تهیه خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha