جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
مراسم آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه خواهران میبد

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور در مراسم آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه خواهران میبد گفت: حوزه جای علم و اندیشه و خرد و تولید فکر است و ما در تراث امام صادق (علیه السلام) حرکت می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیشه کشور در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مدارس علمیه خواهران میبد با گرامیداشت میلاد پیامبر اسلام (صل الله علیه و آله و سلم) و حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) اظهار کرد: نقش آفرینی متفاوت انسانها به دلیل متفاوت بودن شرایط زمانی و محیط ها و همچنین تفاوت خود اشخاص به عنوان کنشگران در مسائل اجتماعی است؛ ولی در ساحت معصومین (علیهم‌السلام) تفاوت شخصیتی یا مطلقا نیست و یا بسیار ناچیز است.

وی با بیان اینکه پیامبر و خاندان او و امامان معصوم (علیهم‌السلام) همه یک نور واحد هستند افزود: با این وجود از منظر علمی و معرفتی و تراث ماندگار امام صادق (علیه السلام) در قله و اوج است، نه این که علم ایشان و امامان دیگر متفاوت است، همه امامان متصل به گنجینه و خزائن علم الهی هستند و وجود آنها آینه زلالی است که انوار الهی در آن تابش دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: امام صادق (علیه السلام) در عصر خود موجی بسیار تحول آفرین و اثر گذار تولید کرد و هم این موج ماندگار شد و قریب چهل تا ۴۲ هزار روایت و حدیث و مناظره و گفتگو از امام صادق (علیه السلام) با تنوع بسیار زیاد در دست ما است و حلقه‌های علمی و شاگردی ایشان نیز بسیار زیاد بود و حدود ۲ هزار اسم شاگردان آن حضرت باقی است و بالای ۲ هزار حدیث از ایشان ماندگار است.

وی تصریح کرد: با مراجعه به کتب مهم حدیث در هیچ باب نیست که حدیثی از امام صادق (علیه السلام) روایت نشده باشد، شمول موضوعی از یک سو و تمام ارکان اندیشه اسلامی و شیعی در احادیث ایشان جمع است.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: میلاد امام صادق (علیه السلام) تولد نوری حیات بخش است، انتساب حوزه‌های علمیه به ایشان به واسطه نقش و کنشگری بسیار وسیع ایشان است، حوزه جای علم و اندیشه و خرد و تولید فکر است و ما در تراث امام صادق (علیه السلام) حرکت می‌کنیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار داشت: پایه‌گزاری حوزه علمیه بانوان پدیده جدید و مبارک و مهم و پرفروغ از دست آوردهای انقلاب اسلامی است و ریشه در زمان خدیجه کبری (سلام الله علیها) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) دارد.

وی افزود: جلسه هایی که حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) برای زنان داشت و پاسخ هایی که به مردان مدینه می داد، ریشه و جوانه‌های اصلی حوزه علمیه بانوان است.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: حوزه علمیه بانوان در عصر جدید نوپا است و باید ارکان هویت حوزه در نگاه و رویکرد جدید تقویت شود و این هویت ، هویت افزون خواهی نیست، هویت دانش و معرفتی است، هویتی که خود را در خدمت مردم و نسل جوان بداند، اگر حوزه از تواضع و فروتنی و حس خدمت به مردم خالی شود، از شأن اجتماعی فاصله بگیرد، حوزه نیست.

وی با اعلام خبر انجام فعالیتهای علمی برگزاری کنگره یکصدمین سالگرد باز تاسیس حوزه علمیه قم اظهار کرد: ۲۲ جلد از آثار فقهی و اصولی و اسناد و اجازات مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری و حدود ۱۰ جلد از تحولات دوره معاصر و حوزه قم جدید و دهه های بعد از نهضت امام و انقلاب اسلامی آماده شده و کنگره برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: افتخار استان یزد و به ویژه میبد آن است که پرچمدار و مشعل دار پایه‌گذاری حوزه علمیه قم جدید است. آموزش و پرورش باید با آشنا کردن دانش‌آموزان با چهره‌های بزرگ حوزه هویت آنها را با تاریخ حوزه گره بزند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی توسعه مرزهای علوم اسلامی متناسب با دنیای جدید در مباحث تطبیقی و آمده از غرب و در ارتباط با نیازهای دنیای جدید و انقلاب اسلامی و گستره میدانی و جغرافیای حوزه در ایران و جهان، تولید نظریات و قلمروهای نو در علوم فقه و اصول و علوم دیگر حوزوی و در عین حال حفظ میراث گذشتگان را از نقش آفرینی و ویژگی‌های حوزه علمیه قم بیان کرد.

مدیران مدارس علمیه خواهران حضرت زهرا (سلام الله علیها) میبد نیز گزارش‌هایی از فعالیتهای آموزشی و پژوهشی و موفقیت‌های مدارس علمیه خواهران و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مشاوره و گروه‌ها و کارگروه‌های متعدد، جلسات دفاعیه علمی، پایان نامه، تفسیر قرآن و نقد کتاب و کرسی های علمی و ترویجی، حمایت از طلاب در چاپ مقالات، فعالیت طلاب به عنوان مربیان قرآنی در پایگاهها و تعدادی از مساجد و به عنوان مربی تربیتی در مدارس و برگزاری نشست‌های اخلاقی، فرهنگی و بصیرتی ارائه دادند.

خانم رویا دهقانی معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد صحبت‌هایی در مورد فعالیت حوزه خواهران و پیشنهادات خود بیان کرد.

همچنین از خانم حسن پور اولین فارغ التحصیل سطح چهار استان یزد از مرکز تخصصی مدرسه علمیه حضرت زهرا (سلام الله علیها) میبد با اهدای هدیه قدردانی شد.

این مراسم با حضور فرماندار میبد، رؤسای اداره‌های آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی و اساتید حوزه و بانوان برگزار شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha