دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ |۳ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 7, 2024
تصاویر/ همایش الفبای فتح قریب در مشهد

حوزه / اصغریان گفت: مردم جهان وقتی که وعده صادق یک و دو، سیل رگبار موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین های اشغالی فلسطین را دیدند متوجه شدند نباید نظم نوین جهانی را به یک رژیم غاصب نسبت داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، زینب اصغریان، استاد دانشگاه امام رضا(ع)، پژوهشگر حوزه بین الملل امروز یکشنبه ۱۵ مهرماه، در همایش الفبای فتح قریب، در موسسه علمی و پژوهشی مکتب نرجس با اشاره اینکه در منطقه تحولات جدی در حال رخ دادن است، اظهار داشت: همه چیز در حال تغییرات جدی است مهمترین حادثه‌ای که در سالیان گذشته اتفاق افتاد و در جبهه مقاومت تغییرات اساسی را رقم زد عملیات وعده صادق بود که در هفت اکتبر محقق شد.

رژیم صهیونیستی برای اولین بار در مجامع بین المللی محکوم شد

وی اضافه کرد: این تغییر و تحولات قابل پیش بینی نبود کسی فکر نمی کرد در سال گذشته ۴۲ هزار شهید که تعداد زیادی از آنها کودک و زن هستند متاسفانه قربانی جنایت‌های رژیم صهیونیستی شوند، تحولات جدی متاثر از ترور فرماندهان جبهه مقاومت از مهمترین مسائلی بود که به واقع ضایعه بسیار دلخراش و قابل پیش بینی نبود؛ رژیم صهیونیستی برای اولین بار در مجامع بین المللی محکوم شد.

پژوهشگر حوزه بین الملل خاطر نشان کرد: در دادگاه‌های بین‌المللی مانند دادگاه آفریقای جنوبی شاهد بودیم که جلسات متعددی علیه رژیم صهیونیستی برگزار شد و به جرم آپارتاید و نژادپرستی و ژنوساید محکوم شد و مورد تعقیب قضایی قرار گرفت هرچند در قواعد بین الملل و حقوق بین الملل ثبات کافی وجود ندارد زیرا بعد از مدت کوتاهی از تصویب این مصوبه در دادگاه آفریقای جنوبی ما شاهد بودیم که نتانیاهو در سازمان ملل سخنرانی کرد و برای او کف زدن و به او آفرین گفتند.

وی با اشاره به اینکه مهمترین حادثه‌ای که در بعد از عملیات طوفان الاقصی در تهران رقم خورد ترور دکتر اسماعیل هنیه بود افزود: حادثه دلخراش دیگر ترور فرمانده جبهه مقاومت فوادشکر و پس از آن ضایعه جبران نشدنی شهادت رهبر جبهه مقاومت سید حسن نصرالله بود. که همه جنایاتی است که در یک سال گذشته توسط رژیم صهیونیستی به وقوع پیوسته است.

عادی سازی روابط کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی

اصغریان به تغییر و تحولات جدی در نظام بین الملل اشاره کرد وگفت: مهمترین تغییری که در نظام بین الملل رخ داد تعداد زیادی از کشورهای اسلامی در منطقه خاورمیانه و در همسایگی ایران روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کردند.

پژوهشگر حوزه بین الملل خاطر نشان کرد: چند روز قبل از عملیات طوفان الاقصی یکی از بزرگترین کشورهای اسلامی یعنی عربستان قرار بود پای میز مذاکره با سران رژیم صهیونیستی قرارداد یا پیمان صلح ابراهیم را امضا کند اگر این قرارداد امضا می شد روابط رژیم صهیونیستی و عربستان عادی می‌شد قطعاً فضا با الان بسیار متفاوت بود و شاید چیزی به اسم فلسطین در مقاومت به این شکل فعلی به طور قطع وجود نداشت.

وی درباره چگونگی عدم امضای این پیمان توضیح داد: عربستان یک هفته قبل از عملیات طوفان الاقصی اعلام کرده بود که در هفته آینده پیمان صلح ابراهیم را امضا می‌کنم رهبران جبهه مقاومت دور هم جمع شدند و در این مسئله تدبر کردن که چگونه با این مسئله مقابله کنند حماس در همان روزها بیانیه می دهد و به شدت به عربستان نهیب زد و از عربستان خواست که تحت هیچ عنوانی پای میز مذاکره با رژیم صهیونیستی نرود زیرا اگر عربستان پای میز مذاکره می رفت کشورهای اسلامی و عربی منطقه و کشورهای کوچکی که حامی عربستان سعودی بودند حتما پیمان صلح را با رژیم صهیونیستی امضا می‌کردند و دیگر چیزی از آرمان فلسطین و جبهه مقاومت باقی نمی ماند.

در عملیات طوفان الاقصی شکست مفتضحانه اطلاعاتی رژیم صهیونستی رخ داد

اصغریان در ادامه به شکست مفتضحانه اطلاعاتی رژیم صهیونستی در عملیات طوفان الاقصی اشاره کرد و افزود: رژیم صهیونیستی متوجه این عملیات نشد که حماس به زودی به او ضربه بسیار جدی وارد می کند یکی از مهمترین علل شکست رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان الاقصی به تأیید اندیشکده‌های آمریکایی مانند شورای روابط خارجی ایالات متحده آمریکا شکست بزرگترین دستگاه‌ امنیتی اطلاعاتی جهان از یک گروه کوچک مقاومت در فلسطین بیان شده است .

هم افزایی و همگرایی گروه‌های مقاومت ادعای نظم نوین رژیم صهیونیستی را بر هم زد

پژوهشگر حوزه بین الملل با بیان اینکه حماس توانست سیستم اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را مختل کند و دیگر تقویت و همکاری گروه های مقاومت یکی دیگر از تحولات سال گذشته است اشاره کرد و ادامه داد: اندیشکده سیاست خارجی ایالات متحده امریکا اذعان می‌کند که هم افزایی و همگرایی گروه‌های مقاومت در سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است؛ گروه‌های مقاومت شیعی مانند حزب الله لبنان در کنار گروه‌های مقاومت سنی مانند حماس و سایر گروه‌های شیعه با یکدیگر توانستند جلوی نظم نوینی که قرار بود بر منطقه حاکم شود و محور آن رژیم صهیونیستی بود مقابله کنند و این طرح را با اختلال مواجه کنند.

وی در ادامه مهمترین دستاوردهای عملیات وعده صادق را تقویت و هم افزایی گروه‌های جبهه مقاومت بیان کرد و تاکید کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای عملیاتی وعده صادق را می‌توان کاهش قدرت هم پیمانان رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا و ارتقاء چند پله‌ای جایگاه جمهوری اسلامی ایران در نظام بین الملل عنوان کرد.

دیپلماسی عمومی و وعده صادق جایگاه جمهوری اسلامی ایران در محافل بین المللی ارتقا داد

اصغریان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران چهل و اندی سال است که تحت تحریم‌های بسیار شدیدی واقع شده است که از نظر اقتصادی دچار مشکلات مختلفی است این باعث شده بود که ما نتونیم آن طور که باید و شاید نقش خودمان را در نظام بین الملل به درستی ایفا کنیم اما در سال گذشته و تحولاتی که اتفاق افتاد و نقش دولت شهید رئیسی و شهید امیر عبداللهیان با دیپلماسی عمومی که در دستور کار خودشان قرار دادند و همچنین عملیات وعده صادق ۱ جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در محافل بین الملل افزایش داد.

وی یادآور شد: تا قبل از عملیات وعده صادق خیلی از فلسطینی‌ها به دقت و به درستی نمی‌دانستند که جمهوری اسلامی ایران چطور و چگونه همه جانبه از آنها در مقابل رژیم صهیونیستی حمایت می کند این را درک نکرده بودند. اما پس از عملیات وعده صادق ۱ طبق آخرین نظرسنجی‌هایی که در رسانه‌های عربی و پایگاه نظرسنجی عرب سنتر اتفاق افتاد جایگاه جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای عربی منطقه و فلسطین حدوداً ۲۰ درصد ارتقا پیدا کرده است.

رصد اخبار عملیات وعده صادق ۲ توسط رسانه های عربی

پژوهشگر حوزه بین الملل در این باره اضافه کرد: اکنون رتبه ایران به ۶۰ رسیده است؛ واکنش‌هایی که کاربران فضای مجازی بعد از عملیات وعده صادق نشان داد مانند رسانه‌هایی مانند الجزیره ، العربیه کامنت‌هایی که در زیر اخبار منتشر شده این رسانه ها مشاهده می کنید متوجه خواهید شد که چقدر به نفع جمهوری اسلامی ایران تغییر کرده است رسانه هایی که تا قبل ازآن روی خوشی به جمهوری اسلامی ایران نشا ن نمی‌دادند مانند شبکه الجزیره که متعلق به قطر هست در خیلی از موارد با ما هم راستا است اما از پوشش خبری فعالیت‌های جدی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از گروه‌های مقاومت فلسطین اجتناب می‌کرد پخش نمی‌کرد حمایت‌های جدی ما را بازتاب نمی‌داد.

وی ادامه داد: در عملیات وعده صادق ۲ کار به جایی رسیده بود که الجزیره و بسیاری از شبکه‌های دیگر مانند العربیه که متعلق به عربستان سعودی است به صورت جدی و لحظه‌ای خبرهای پرتاب و غرش موشک‌های بالستیک ایران اسلامی را پوشش داد و به صورت کاملاً دقیق و همزمان واکنش و بازتاب مردم مظلوم فلسطین را در شبکه های اجتماعی منتشر کرد.

پژوهشگر حوزه بین الملل با بیان اینکه جایگاه جمهوری اسلامی ایران در بین مردم منطقه و کشور فلسطین ارتقا پیدا کرده است حتی قطر و کشورهای دیگر که داعیه حمایت از فلسطین را دارند مانند ترکیه این توفیق را کسب نکردند افزود: اندیشکده هاتسون در آمریکا بعد از عملیات وعده صادق ۲ تحلیل خیلی متفاوتی را نوشته است؛ بعد از اینکه عملیات وعده صادق یک و دو اتفاق افتاد گویا واقعا همه چیز تغییر کرده است تا قبل از آن خیلی از مردم صرفا احساس می‌کردند که در جهان اتفاقاتی در حال رخ دادن است اما وقتی که وعده صادق یک و دو سیل رگبار موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمین های اشغالی فلسطین را دیدند متوجه شدند نباید نظم نوین جهانی را به یک رژیم غاصب نسبت داد.

اصغریان در ادامه به اختلافات درونی رژیم صهیونیستی از سال گذشته اشاره کرد و گفت:: کمتر از ۸۰ سال از عمر تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی می گذردتا به امروز این همه درگیری درونی در داخل سرزمین های اشغالی شاهد نبودیم در یک سال گذشته همزمان که نتانیاهو با کشورها و گروه‌های مقاومت مبارزه می‌کند، گروه‌های معترض داخلی در هفته‌های متوالی اعتراضات خیابانی جدی علیه نتانیاهو و علیه دولت فعلی رژیم صهیونیستی داشتند که بی سابقه بوده است.

وی خاطر نشان کرد: این همه هجمه داخلی باعث شده است که رئیس پلیس اسرائیل غاصب استعفا داده چند وزیر دیگر استعفا داده اند و نتانیاهو چند بار تا مرز انحلال پیش رفته است اندیشکده هاتسون آمریکا این را مطرح می کند که رژیم صهیونیستی همیشه ادعا می‌کرد دموکرات‌ترین مجموعه در جهان است این در حالی است که الان احزاب مخالف خواهان برکناری نتانیاهو هستند.

ایران اسلامی به رهبری امام خامنه ای معادلات منطقه را تغییر داده است

پژوهشگر حوزه بین الملل با اشاره به اینکه در وال استریت ژورنال درباره ایران مطرح می کند که بعد از دهه‌ها تحریم با مدیریت امام خامنه ای از انزوا خارج شده است و معادلات منطقه به خاطر رهبری ایشان تغییر کرده است، اظهار داشت: در دوران سه ساله ریاست جمهوری شهید رئیسی دستاوردهای بین المللی زیادی داشته است عضویت ایران در بریکس، در شانگهای جزء بزرگترین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران است.

شهید سید حسن نصرالله از پرچمداران جدی مبارزه با داعش بود

وی بابیان اینکه تمدن سازی توسط جمهوری اسلامی ایران حتی در شرایط جنگی در حال انجام است در ادامه به شخصیت شهید سید حسن نصرالله اشاره کرد وگفت: رویکردها و استراتژی‌های سید حسن نصرالله در راستای تمدن سازی اسلامی بود یکی از مهمترین تحولاتی که اتفاق افتاد شهید سید حسن نصرالله از پرچمداران جدی مبارزه با داعش بود در واقع ایشان با داعش و با رژیم صهیونیستی مقابله و مجاهدت کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha