دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ |۳ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 7, 2024
جلسه دفاعیه

حوزه/ طلبه رشته تفسیر و علوم قرآن، با دفاع از پایان‌نامه خود با عنوان «متناقض نماها در قرآن کریم و خاستگاه آنها»، به بررسی ادعای وجود تناقض در قرآن پرداخت و با تحلیل علمی آیات، به این نتیجه رسید که تناقض واقعی در قرآن وجود ندارد و این آیات در واقع نمونه‌ای از صنایع بدیع و اعجاز بلاغی قرآن هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، مرضیه فتحیان دستگردی طلبه رشته تفسیر و علوم قرآن مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا(س) خمینی شهر از پایان نامه خود با عنوان: «متناقض نماها در قرآن کریم و خاستگاه آنها» با راهنمایی خانم معصومه بهرامی و داوری حجت الاسلام اصغر هادی دفاع کرد.

خانم فتحیان در دفاع از پایان نامه خود گفت: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی آیات متناقض نما در قرآن کریم، تحلیل دلایل و انگیزه های بیان این آیات انجام شده است.

وی افزود: این پژوهش جنبه های مختلف آیات متناقض نما را از دیدگاه واژگانی، صرفی، نحوی، ادبی و بلاغی تحلیل و خاستگاه این آرایه ها را در هر یک از آیات بررسی نموده است و آیات دارای تناقض ظاهری شناسایی شده است و خاستگاه های هنری مختلف (جنس، نوع، فاصله) بررسی و مشخص شده که تناقض حقیقی در قرآن کریم وجود ندارد، این آیات به عنوان نمونه هایی از صنایع بدیع و معجزات دل انگیز قرآن معرفی شده اند.

خانم فتحیان اظهار کرد: هدف از آیات متناقض نما، برجسته سازی مفاهیم، افزایش تأثیرگذاری، برانگیختن تفکر و بیان جنبۀ هدایتی آیه به بهترین وجه است که نشان دهندۀ اعجاز بلاغی و زیباشناختی قرآن می باشد.

وی گفت: این تحقیق به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است و با استفاده از اسناد کتابخانه ای به غنی سازی مطالب پرداخته است.

خانم فتحیان بیان کرد: نتایج پژوهش نشان می دهد که تناقض واقعی در قرآن وجود ندارد و ادعاهای تناقض از سوی مخالفان و ناآگاهان برای تحریف هدف هدایتی قرآن مطرح شده است. ائمۀ معصومین و علمای دین با پاسخ به شبهات و دفاع از قرآن، به حفظ و صیانت از این کتاب مقدس پرداخته اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha