دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ |۳ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 7, 2024
خاموشی

­حوزه/ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در همایش تجلیل از موکبداران نمونه کشور گفت: ما امروز از جنبه دینی، عقلی و عرفی حمایت از مقاومت را وظیفه خود می‌دانیم و چتر یاری مسلمانان عراقی، یمنی، لبنانی و فلسطینی که در جبهه حق هستند، خواهیم شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه امروز در همایش تجلیل از موکبداران نمونه کشور که با حضور مقامات عالیرتبه در مجتمع فرهنگی آموزشی شهید بهشتی در تهران برگزار شد، شعار محور مقاومت، ایثار و شهادت است را شعاری دانست که امام حسین (ع) برای آن قیام کرد و افزود: امروز این شعار برای ما نیز مورد توجه است و در جبهه حق و باطل باید به آن توجه نماییم.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: زمانی سلطه گران برای کسب منافع خود اقدام به استعمار کشورهای دیگر می‌کردند. امروز انقلاب اسلامی با اهتمام به شعار یااباعبدالله (ع) با استکبار و استعمارگران مبارزه می‌کند و مطمئنیم خون بر شمشیر پیروز است و قدرت خون نتیجه خواهد داد.

وی ادامه داد: هر قدر مکتب اباعبدالله الحسین (ع) در دنیا همه گیر شود، دشمن ضعیف خواهد شد و ما امروز از جنبه دینی، عقلی، عرفی و حمایت از مقاومت را وظیفه خود می‌دانیم و چتر یاری مسلمانان عراقی، یمنی، لبنانی و فلسطینی که در جبهه حق هستند، خواهیم شد.

حجت الاسلام والمسلمین خاموشی با بیان اینکه هر کس به جبهه مقاومت کمک کند برای نابودی رژیم غاصب اسراییل کمک کرده است و به موکبداران حسینی توصیه کرد قدر کاری را که انجام می‌دهید بدانید. در روایت است هر قدمی که برای زیارت سیدالشهدا (ع) برمی دارید، حسنات برای شما نوشته می‌شود.

بُعد مردمی اربعین حفظ شود

در ادامه این همایش، جانشین رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات بر لزوم مردمی برگزار شدن مراسم پیاده روی اربعین حسینی تاکید کرد و گفت: تلاش ما در این راستاست که در سال‌های آینده بحث تصدی گری و حاکمیتی شدن مراسم پیاده روی اربعین را کمتر کنیم.

سیدمجید نامجو ایجاد مجتمع‌های خدمت رسانی به اسکان زائران را یکی از موضوعاتی دانست که لازم است مورد توجه قرار گیرد و افزود: ارائه خدمات مشترک مواکب ایرانی و عراقی هم یکی از موضوعاتی است که باید در سال‌های آینده پررنگ‌تر شود.

اکنون هم آماده هستیم تا کنار مردم لبنان باشیم

حجت الاسلام نریمانی نماینده موکب‌داران اربعین حسینی در همایش تجلیل از موکبداران و خادمان اربعین حسینی نیز در ادامه این همایش گفت: موکبداران اربعین در موقعیت‌های مختلف به میدان می‌آیند و به صورت مردمی فعالیت دارند. با توجه به حوادث اخیر هم از همین‌جا اعلام آمادگی می‌کنیم تا به یاری مردم لبنان بشتابیم و وارد میدان شویم.

وی خاطرنشان کرد: هر زمان که مشکلی ایجاد شود از بحران‌ها و … موکب‌ها احساس وظیفه می‌کنند و برای کمک به مردم و مظلومان وارد عمل می‌شوند و جهادی کمک می‌کنند. اکنون هم آماده هستیم تا کنار مردم لبنان باشیم.

نماینده موکبداران اربعین حسینی در ادامه به تشریح مشکلات موکب‌های اربعین پرداخت و افزود: در طول سال امکان ثبت‌نام موکب‌ها وجود دارد، اما بسیاری آن را به روزهای پایانی موکول می‌کنند.

موکب‌های اربعین باید قانونمند باشند

حجت‌الاسلام نریمانی با بیان اینکه موکب‌های اربعین باید قانونمند باشند، اما بهتر است که سهمیه‌های مختلف زودتر اعلام شود، تصریح کرد: امسال قرار بود سوخت رایگان باشد، اما چرا به یکباره اعلام شد که سوخت را خریداری کنید و فاکتور آن را بیاورید و هزینه را دریافت کنید. این موجب اختلال در خدمات‌رسانی برخی از موکب‌ها شد.

گلایه از همکاری نکردن برای تصمیم‌گیری‌ها در امور موکب‌ها

حجت‌الاسلام نریمانی از همکاری نکردن برای تصمیم‌گیری‌ها در امور موکب‌ها گلایه کرد و گفت: درب‌ها برای مردمی‌سازی اربعین روی ما باز نشده است. از طرفی هم اطلاع‌رسانی در زمینه امتیازات موکب‌ها ضعیف است. حتی ما دسترسی به موکب‌ها نداریم که بتوانیم اطلاع‌رسانی کنیم.

وی با بیان اینکه باید امتیازها بر اساس ظرفیت موکب‌ها باشد، افزود: بهترین شیوه تشخیص ظرفیت، خود موکبداران و نمایندگان آنها هستند.

حجت‌الاسلام نریمانی با اشاره به اینکه موکب‌ها نیاز به برق و یخ و زیرساخت‌های لازم دارند، تصریح کرد: موکب‌های دولتی را راهنمایی کنید تا به سمت تهیه زیرساخت بروند. بانک‌ها، پتروشیمی‌ها و سازمان و نهادها به جای برپایی موکب باید در زمینه زیرساخت هزینه کنند.

رفع نگرانی برای جانمایی موکب‌ها

وی با بیان اینکه ایجاد تعامل بین موکب‌های ایرانی و عراقی هم در حد شعار باقی‌مانده و در زمینه اجرا ضعف‌هایی وجود دارد که امیدواریم سال آینده این موضوع جدی‌تر پیگیری شود، گفت: پیدا کردن مکان‌هایی برای جانمایی موکب‌ها از موضوعاتی است که در سال‌های اخیر بسیاری از موکب‌ها را دچار نگرانی کرده است که امیدوارم این موضوع هم رفع شود.

نماینده موکب‌داران حسینی تصریح کرد: شورای راهبردی موکب‌ها شنبه‌ها هر هفته جلسه داشته و پیگیر مطالبات بوده است. از جمله شناسه ملی که با تلاش ستاد بازسازی عتبات به نتیجه رسید. امیدواریم که با مشارکت موکب‌ها در تصمیم‌گیری‌ها اربعین آینده به زائران بهتر خدمت‌رسانی شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha