یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ |۹ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 13, 2024
حجت الاسلام محسن مسلمی

حوزه/ حجت‌الاسلام مسلمی گفت: از جلوه‌های پر ثمر امام حسن عسکری(ع) مبارزه با عقاید انحرافی و روایت‌گری و تبیین اتفاقات و مسائل عصر خودشان بود.

حجت‌الاسلام محسن مسلمی رئیس اداره تبلیغات اسلامی خوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه با اشاره به سالروز ولادت امام حسن‌عسکری(ع)، اظهار داشت: امام حسن عسکری(ع) نماد و سمبل مبارزه با طاغوت و مستکبران بودند و از این جهت در این پیچ تاریخی تمدن بشری می‌توان ایشان را یکی از بهترین الگوهای تربیتی برای نسل جوان معرفی نمود.

وی ادامه داد: امام حسن عسکری(ع) در هشتم ربیع الثانی سال ۲۳۲ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشودند و زمانی که ۲۲ سال داشتند با شهادت پدر بزرگوارشان امام هادی(ع) در سال ۲۵۴ به امامت رسیدند و مدت امامتشان حدود ۶ سال به طول انجامید.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی خوی تصریح کرد: امام حسن عسگری(ع) با اینکه بیشتر اوقات زندگیشان در شهر سامرا تحت مراقبت و نظارت شدید حکام جور عباسی بودند، اما در تقویت ساختاری و تشکیلاتی تشیع نقش اساسی داشتند.

وی اضافه کرد: با این‌که دوران امامت حضرت محدود بود، اما از آنجا که عده زیادی از مردم جامعه در دوران حضرت از شیعیان به حساب می‌آمدند، لذا این موضوع اسباب ناراحتی و تشویش حاکمان عباسی را فراهم کرده بود و حکومت تلاش می‌کرد نهایت محدودیت را برای حضرت اعمال کند.

حجت‌الاسلام مسلمی، خاطرنشان کرد: خلفای عباسی کاملاً آگاه بودند که شیعیان با استناد به احادیث ذکر شده از پیامبر اسلام و ائمه معصومین(ع) اعتقاد دارند آن حضرت پسری خواهد داشت که پس از رسیدن به امامت، هرگونه نابرابری، ستم و پلیدی را در سرتاسر جهان ریشه‌کن خواهد کرد و به همین دلیل حاکمان سلسله عباسی در نظر داشتند تا با به شهادت رساندن امام حسن عسکری(ع) جریان امامت را تمام شده بدانند، اما دریغ از اینکه که سنت الهی بر این بوده که خط رهبری و ولایت الهی در روی زمین پایان ناپذیر است.

وی تأکید کرد: طول عمر شریف امام ۲۸ سال بود، اما در همین مدت کم نه تنها شیعیان و محبین بلکه مخالفان و حتی دشمنان حضرت هم به فضل، علم، تقوا، طهارت، عصمت، شجاعت و استقامت حضرت اعتراف داشتند و این فضائل در تاریخ پرافتخار و درخشان زندگی ایشان نقل گردیده، این موضوع می‌تواند برای محبین و شیعیان حضرت بالخصوص جوانان سرمشق و الگوی ممتازی باشد که انسان در مدت زمان محدود می‌تواند به اوج بندگی و فضائل دست یابد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی خوی یادآور شد: از آنجایی که اهل‌بیت(ع) نور واحدی از انوار الهیه هستند، یکی از خصوصیات ویژه و برجسته آن‌ها مبارزه با طاغوت، مستکبرین و منافقین در طول تاریخ بوده و امام حسن عسکری(ع) هم به گواه تاریخ نماد و سمبل این مبارزه بودند، از همین رو اکثر اوقات عمر شریفشان درحال مبارزه بودند که یکی از مظاهر این مبارزه دستور به تولی و اظهار دوستی، همبستگی و محبت با دوستان اهل بیت و تبری و بیزاری از دشمنان بود.

وی عنوان کرد: امروز یکی از انتظارات امام از شیعیان و دوست دارانشان همین مساله می‌تواند باشد که تولی و تبری در جامعه مسلمانان جلوه‌گری کند، چرا که در این برهه از تاریخ جبهه کفر و باطل که با تمام توان به میدان آمده و در مقابل جبهه حق قرار گرفته باید بیزاری‌مان را از طاغوتیان و مستکبران و محبت‌مان را نسبت به مومنین و اهل حق ابراز و اظهار کنیم.

حجت‌الاسلام مسلمی ادامه داد: امروز مسلمانان جهان نیز با قرار گرفتن در طرف درست تاریخ و حمایت از جبهه مقاومت و مردم مظلوم غزه و لبنان، می‌توانند به امام حسن عسکری(ع) اقتدا نمایند.

وی با بیان این‌که از دیگر جلوه‌های زندگی پر ثمر امام که از خصوصیات و ویژگی‌های بارز عصر ایشان به حساب می‌آمد، مبارزه با عقاید انحرافی و روایت‌گری و تبیین اتفاقات و مسائل عصر خودشان بود، ابراز کرد: حضرت این مهم را با ایجاد شبکه‌های ارتباطی و شبکه‌های تشکیلاتی منسجم در بین شیعیان به ثمر رسانند و در عصر حاضر و دنیای کنونی نیز این سبک از روایت‌گری و تبیین وقایع از نیازمندی‌های اساسی جامعه می‌باشد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha