سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024
خبر گزاری حوزه

دبیرعلمی جشنواره بین المللی شیخ طوسی با تاکید بر لزوم افزایش تعامل با حوزه‎های معرفتی گفت: بایدجغرافیای معرفتی جهان اسلام بازشناسی شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجتالاسلام والمسلمین خالق پور، دبیر علمی جشنواره شیخ طوسی، صبح امروز در مراسم کمیسیون شانزدهمین جنشواره بینالمللی پژوهشی شیخ طوسی در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) با اشاره به موضوع اصلی جشنوارهاظهارداشت: بررسی جغرافیای معرفتی جهان اسلام موضوع اصلی این جشنواره پژوهشی بین طلاب المصطفی(ص) بوده است.

وی افزود: در ابتدا باید به تعریفی از جغرافیا و معرفت اشاره کرد؛ بنا به تعریف عام، توصیف ویژگیهای زمین، تعریفی مصطلح از جغرافیاست و هرچه که به زمین مرتبط می شود، مفهومی مضاف به خود می گیرد؛ یعنی انسان و زمین، تشکیل جغرافیایی انسانی را می دهند.

دبیر علمی جشنواره شیخ طوسی تصریح کرد: معرفت، عام از دانش و شامل دانش و باور  است که در بردارنده اصول خاص و ثابت است.

وی گفت: جغرافیای معرفتی اسلام، به بررسی محدوده معرفتی اسلام در بین  پیروان خود و همچنین محدوده زمین، مورد بررسی قرار میدهد؛ در همین رابطه مباحثی چون  بررسی توزیع دانش و معرفت اسلامی در حوزههای جغرافیایی، و هچنین بررسی چرخه معرفتی در عرصههای جهانی مورد بررسی واقع می شود.

حجت الاسلام خالق پور بیان کرد: شناخت حوزه های تاثیرگذار معرفتی جهان اسلام و شناخت نقاط ضعف و قوت در این رابطه و همچنین شناخت جریان رایج همسو و غیر همسو با معرفت اسلامی از دیگر ویژگی های اصلی پژوهش در جغرافیای معرفتی جهان است.

 

وی در رابطه با موضوعات جغرافیای معرفتی عنوان کرد: در همین زمینه می توان به مباحثی چون بررسی جغرافیای معرفتی به لحاظ شناخت احیاگران معرفتی اسلام و شناخت احیاگران دروغین اسلام؛ بررسی موضوعات معطوف به هندسه معرفتی اسلام و همچنین شناخت نهادهای دانشی و معرفتی جغرافیای اسلامی اشاره کرد.

این استاد حوزه  در پایان بر لزوم افزایش تعامل با حوزههای معرفتی دیگر و همچنین شناخت جریانهای دیگر فکری در بررسی پژوهش های معطوف به جغرافیای معرفتی اسلامی تاکید کرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha