یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
کد خبر: 246745
۱۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۲

کتاب «مناسبات مهاجرین و انصار» اثر حجت الاسلام حسینی حسینیان مقدم در دوازدهمین همایش کتاب سال حوزه، عنوان شایسته تقدیر را در گرو تاریخ و سیره کسب کرد.

به گزارش سرویس علمی-فرهنگی مرکز خبر حوزه، اين نوشتار، رويكرد جديدي در بازخواني سيره‌ي نبوي از منظر روابط گروه‌هاي فعال در عرصه تحولات اجتماعي عصر نبوي است. ياران رسول خدا (ص) پس از هجرت، به دو گروه عمده مهاجر و انصار تقسيم شدند. كينه‌هاي ديرينه، تغيير تركيب جمعيتي مدينه به نفع مهاجران، اقتدار سياسي آنان در مدينه، تلاش انصار در مبارزه با قريش، بينش‌ها و منش‌هاي متفاوت گروه‌ها موجب رقابت‌ها و اختلاف‌ها مي‌شد و گاهي همه‌ اينها با درهم تنيده شدن شيطنت يهوديان ومنافقان، رويارويي گروه‌ها را سبب مي‌گرديد.

رسول خدا (ص) با طبيعي شمردن رقابت‌ها، زماني در امور داخلي رقيبان دخالت مي‌نمود كه برخوردهاي خشونت‌آميز آنان كيان جامعه اسلامي را تهديد مي‌كرد. ايشان با تكيه بر مفاهيم و ارزش‌هاي انساني، ديني و اخلاقي، اجتماع‌پذيري ياران، رويكرد فراقبيله‌اي و ارتقاي توان تحمل مخالف، رقابت‌ها را هدايت و از آنها براي پيشبرد اهداف جامعه اسلامي استفاده مي‌كرد.

نويسنده كتاب در ابتدا به پيشينه‌ تحقيق مي‌پردازد و سپس به تبارشناسي مهاجر و انصار، روابط عدناني و قحطاني، مناسبات مكه و مدينه پيش از اسلام و ارتباط ديني، فرهنگي، سياسي، نظامي، اقتصادي و خانوادگي آنها توجه مي‌كند. نقش آموزه‌هاي ديني در ايجاد همدلي ميان مهاجر و انصار در بخش پاياني كتاب مورد بررسي قرار گرفته و نويسنده با ارائه نمونه‌هاي زيادي از همگرايي و واگرايي‌ها در عصر نبوي، به تأثير ديدگاه‌هاي مهاجر و انصار در سه محور سياسي، فرهنگي و اقتصادي پرداخته است.

مناسبات مهاجرین و انصار از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در 200 صفحه و قطع رقعی و شمارگان 1000 نسخه و به قمیت 2300 تومان منتشر شده است. علاقه مندان می توانند با تلقن 2909310 ویا2906030-0251 تماس بگیرند و یا به نشانی قم، شهرک پردیسان، روبری دانشگاه آزاد اسلامی و یا به انتشارات پژوهشگاه مراجعه کنند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha