یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ |۱۹ صفر ۱۴۴۶ | Aug 25, 2024

«مهدویت و سکولاریزیم؛ مبانی، اهداف و کارکردها»، عنوان پایان‌نامة سطح4 یکی از حوزویان بود که با حضور کارشناسان و فضلای حوزه، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش مرکز خبر حوزه، در این جلسه دفاعیه که در مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم برگزار شد، ابتدا حجت الاسلام جعفری، ارائه دهندة پایان نامة "مهدویت و سکولاریزم؛ مبانی، اهداف و کارکردها"، به بیان نکات برجستة تحقیق خود پرداخته و گفت: بسیاری از کشورها، هزینه‌های کلانی را برای مسائل آینده‌پژوهی می‌پردازند، وی ادامه داد: باید برای مقابله با افکار انحرافی در آینده‌پژوهی غرب، باید مفهوم‌شناسی درستی از آینده‌پژوهی اسلامی داشته باشیم تا با استدلال صحیح بتوانیم مبانی آنها را باطل سازیم.

حجت‌الاسلام جعفری اضافه کرد: باید مکتب خود را به درستی تبیین کنیم و از هیاهوی دشمن نترسیم و عقب‌نشینی نکنیم.

این پژوهشگر حوزوی بیان کرد: یکی از نظریات انحرافی در ترسیم آینده پژوهی، معرفی‌ دولت لیبرال دموکراسی، به عنوان نظام کامل است، تحقیق بنده نیز در رد این نظریه است و آن را به نقد می‌کشد.

وی با اشاره به ویژگی‌های این تحقیق نسبت به تحقیق‌های مشابه، یادآور شد: ما باید قله فردای نظام را بر اساس آرمان مهدویت تنظیم کنیم و نقشه جامع پیشرفت کشور را بر اساس اسلام و الگو‌برداری از مهدویت ترسیم نماییم.

حجت‌الاسلام جعفری با اشاره به ترجمه اقوال جدید در این پایان‌نامه، ابراز داشت: در این پایان‌نامه، بدون هرگونه شعارزدگی از مبانی غربی، مبانی جدیدی را که از سال 2007 به بعد بود، ترجمه کردم.

این پژوهشگر حوزوی به پیشینه تحقیق  خود در میان پژوهشگران اسلامی هم اشاره ای کرد و گفت: هرچند موضوع این پایان‌نامه در بین برخی از محققان مورد تحقیق قرار گرفته است، اما کاری که تحلیلی باشد، بسیار کم است، بنابراین تلاش کردم به مبانی و اصول اندیشمندان غربی بیشتر بپردازم.

وی ویژگی این پایان‌نامه را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: پرداختن به کار اجتهادی و تولیدی اقوال، ذکر موارد مقوله‌های مشابه، ذکر آخرین نظریه‌های اندیشمندان جهانی، ذکر آخرین آمارها درباره رویداهای ذکر شده در پایان‌نامه، تعدد منابع نو در عین اینکه منابع کارشده اندک بودند از ویژگی‌های پایان‌نامۀ بنده به شمار می‌رود.

در ادامه، حجج اسلام والمسلمین رضانژاد و کلباسی، اساتید داور، به بررسی ارزش علمی این پایان نامه پرداختند و اظهار داشتند: رساله، دارای اشتباهات ویرایشی زیادی است و حرف‌های عرفی فراوانی در آن گنجانده شده است، بر این اساس در رساله سطح 4 نباید به حرف‌های عرفی استناد کرد، بلکه باید با استدلال مبانی نظریۀ خود را اثبات نمود.

حجج اسلام والمسلمین خسروپناه و پورسیدآقایی، به عنوان استادان مشاور و راهنما نیز با اشاره به تلاش‌های نویسندۀ این رساله، تأکید کردند: از نویسنده انتظار داشتیم که با توجه به زمان محدود دفاع از پایان‌نامه، به نکاتی که در گذشته به ایشان یادآور شدیم، می‌پرداخت. توصیه ما به محققان این است که در زمان دفاعیه با سخنانی که در اولویت قرار ندارند، زمان دفاع خود را به هدر ندهند.

بر پایه این گزارش در پایان بحث و بررسی پیرامون پایان نامه «مهدویت و سکولاریزم؛ مبانی، اهداف و کارکردها»، با نظر هیئت داوران، با نمره خوب قبول شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha