دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024

ترجمه «نگاهی به حدیث طیر» در اثبات امامت امیر مؤمنان علی (ع) از سلسله پژوهش‌های اعتقادی به قلم آیت‌الله سیدعلی حسینی میلانی به همت مرکز حقایق اسلامی روانه بازار نشر شده است.

به گزارش سرویس علمی- فرهنگی مرکز خبر حوزه، احادیث بسیاری در امامت امیر مؤمنان علی (ع) نقل شده که ما به آنها استناد می‌کنیم، «حدیث طیر» نیز از آن جمله احادیث است، اما مخالفان همواره تلاش می‌کردند که این حدیث را پنهان کنند و از نقل و انتشار آن در بین مسلمانان جلوگیری نمایند تا مردم را در جهل نگه دارند.

 کتاب «نگاهی به حدیث طیر» نوشتاری است که به بررسی این حدیث از زوایای مختلف پرداخته است.

نویسنده در بخش نخست کتاب، راویان «حدیث طیر» و اسناد آن را مورد بررسی قرار داده و در آن اسامی بیش از 57 نفر از اصحاب، تابعان و صاحبان کتب حدیثی اهل سنت همچون صحیح بخاری، سنن ترمذی و... را آورده است.

بخش دوم کتاب تحت عنوان نگاهی به دلالت حدیث طیر، ضمن نقل حدیث، به بررسی آن می‌پردازد.

ترمذی در کتاب صحیح، احمدبن‌حنبل در کتاب مناقب علی (ع)، هیثمی در مجمع الزواید، روایت نسائی در خصائص امیرالمؤمنین (ع) این حدیث را نقل می‌کنند.

در متن حدیث و مطالب پیرامون آن قرائن و نشانه‌هایی بر فضیلت حضرت علی (ع) وجود دارد.

حضرت امیر (ع) در روز شورا نیز برای اثبات حقانیت خود به حدیث طیر استناد کردند و بر اساس آن احتجاج نمودند.

در ادامه کتاب، نگارنده با بیان این‌که مصداق اتم محبوب‌ترین فرد در نزد رسول خدا (ص) حضرت امیرالمؤمنین (ع) می‌باشد، آورده است که «محبوب‌ترین» بودن نزد خدا و رسول خدا (ص) تصادفی نیست و باید دلیلی داشته باشد.

وی به ضوابطی از قرآن و روایت در منابع اهل سنت در این خصوص اشاره می‌کند و می‌آورد:

برای شناخت شخصیت واقعی افراد، پیش از مراجعه به کتاب‌های شرح زندگی‌نامه اشخاص و صحابه، لازم است به سراغ سنت و سیره نبوی برویم و از این رهگذر، شخصیت حقیقی و واقعی آنان را دریابیم.

نگارنده در بخش سوم تحت عنوان تلاش‌هایی ناکارآمد در رد حدیث طیر به سه عرصه‌ای که دشمنان کوشیده‌اند تا از آن طریق به حدیث طیر خدشه وارد کنند، ‌اشاره کرده و پاسخ داده‌ است.

در این جا متن حدیث نقل می‌شود:

علاء الدین علی متقی هندی در كنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال (15/420 به بعد) حدیث انس را با مختصر اختلاف لفظی به سه صورت از ابن عساكر دمشقی روایت كرده است، متن حدیث 422 چنین است: «عن عمرو بن دینار عن انس قال: كنت مع رسول الله فی بستان فاهدی لنا طائر مشوی فقال: اللهم ائتنی بأحب الخلق الیك. فجاء علی بن ابی طالب فقلت: رسول الله مشغول. فرجع ثم جاء بعد ساعه و دق الباب و رددته مثل ذلك. ثم قال رسول الله: یا انس افتح له فطال مارددته. فقلت یا رسول الله. كنت اطمع ان یكون رجلا من الانصار. فدخل علی بن ابی طالب فأكل معه من الطیر. فقال رسول الله صلی الله علیه و سلم: المرء یحب قومه»: «عمرو بن دینار از انس بن مالك روایت كرده است که: با رسول الله در باغی بودیم. مرغ بریانی به ما هدیه كردند. پس پیغمبر فرمود: خدایا كسی را كه از همه خلق بیشتر دوست داری نزد من بفرست. پس در این هنگام علی بن ابی طالب تشریف آورد و خواست که نزد پیغمبر برود. من گفتم پیغمبر اكنون كاری دارد و مشغول است. پس او برگشت و بعد از ساعتی باز آمد و دق الباب نمود. خواستم مثل دفعه پیش او را برگردانم اما رسول الله فرمود: ای اَنس در را به روی علی بگشا او را زیاد معطل كردی. گفتم ای فرستاده خدا دوست داشتم آن مرد یكی از انصار باشد. پس علی بن ابی طالب آمدند و با پیغمبر از آن مرغ بریان تناول كرد. پیغمبر (ص) فرمود: انسان قوم خود را دوست دارد».

«نگاهی به حدیث طیر» در شمارگان 2هزار نسخه با قیمت 15هزار ریال از سوی انتشارات الحقایق در دسترس دوستداران اهل بیت (ع) قرار داده شده است.

علاقه‌مندان در قم به خیابان صفائیه روبروی قرض‌الحسنه دفتر تبلیغات مراجعه کنند و یا با تلفن 7837320-0251 تماس بگیرند و در تهران، با شماره تلفن 77521836-021 و در مشهد با تلفن 2242262-0511 و در اصفهان نیز با تلفن 2223423-0311 تماس بگیرند.

پایگاه اطلاع‌رسانی www.al-haqaeq.org در اختیار علاقه‌مندان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha