چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024

یک کارشناس آمریکای لاتین گفت: شواهد زیادی وجود دارد که مسلمانان چند قرن قبل از کریستف کلمب از اسپانیا و غرب آفریقا به قاره آمریکا رسیده‏اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یاسر عسگری، کارشناس آمریکا و اروپای پژوهشکده مطالعات منطقه ای پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) درباره وضعیت اسلام و مسلمانان در آمریکای لاتین گفت: حتی نخستین کاشفان اسپانیایی و پرتقالی از حضور مسلمانان در قاره آمریکا باخبر بودند. بسیاری از آفریقایی‏هایی که توسط اروپایی‏ها در شمال و غرب آفریقا برای بردگی ربوده شدند، مسلمان بودند و بدین طریق اسلام در منطقه حضور و گسترش یافت.

وی در نشست تحلیل فضای فرهنگی و اجتماعی آمریکای لاتین، به موجهای مهاجرت مسلمانان به منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: اسلام در پایان قرن نوزدهم به دنبال مهاجرت وسیع مسلمانان خاورمیانه و شبه قاره و آسیای میانه به آمریکا نفوذ یافت. این افراد، چون در کشورهای خود تحت فشار و اختناق شدیدی به سر می‏بردند در جستجوی کار و داشتن زندگی بهتر، به قاره آمریکا روی آوردند. به عنوان نمونه، تاتارهای مسلمانان که تحت سرکوبی شدید و خونین انقلاب کمونیستی شوروی قرار گرفته بود به آمریکا گریختند. گروههایی از فلسطین، لبنان، سوریه، اندونزی و... در گروه مهاجرین مذکور قرار گرفتند و در کشورهای مختلف آمریکای جنوبی به ویژه برزیل و آرژانتین و کلمبیا ساکن شدند.

این کارشناس آمریکای لاتین گفت: موج بعدی ورود اسلام، مهاجرت اعراب مسلمان به ویژه لبنان و فلسطین به کشورهای آمریکای لاتین بود. بسیاری از این اعراب به علت وضعیت بحران سیاسی‏ پس از حضور صهیونیستها و درگیریهای داخلی که در کشورهای مبدأشان پدید آمد، مجبور به مهاجرت شدند که غالباً در برزیل و آرژانتین سکنی گزیدند. بخش دیگر از مسلمانان هم نسل های جدید مهاجران آفریقایی هستند.

* 4 میلیون مسلمان در آمریکای لاتین

پژوهشگر جامعه المصطفی(ص) بیان کرد: متأسفانه آمار دقیقی از مسلمانان منطقه نیست. اما تعداد مسلمانان منطقه حدود 4 میلیون نفر برآورد می شود که متأسفانه برخلاف یهودیان این منطقه، از اتحاد و همبستگی لازم را ندارند. جمعیت مسلمانان این کشورها را به ترتیب پیروان مذاهب مختلف اهل سنت، علویها و شیعیان تشکیل می دهند و در برخی کشورها هم احمدیه (قادیانیه) و دروزی‏ هم زندگی می‏کنند.

وی در ادامه به بیان مشکلات جامعه مسلمانان این منطقه پرداخت و گفت: غالب اعراب مسلمان به مرور زمان و پس از ازدواج با بومیان و اختلاط نژادی، مسائل اجتماعی و غیره، عملاً در جامعه غالب مسیحی مستحیل شدند و تحت تأثیر تبلیغات رسانهها و فشار حاکمیت‏ها، به تغییر دین و پذیرش مسیحیت کاتولیک رو آورند. در این میان رسانه‏هاي غربي و وابسته به نظام سرمايه‏داري و صهيونيسم چهره خشن و غيرواقعي از اسلام و مسلمانان ارائه دادند اما در برخي اوقات، همين تبليغات منفي موجب كنجكاوي مردم و آشنايي و حتی گرایش آنها به اسلام شده است.

عسگری اظهار داشت: متأسفانه مسلمانان منطقه از داشتن رسانه‌های ارتباطی از قبيل روزنامه و شبكه ماهواره‌ای محروم هستند. و وضعيت آموزش علوم اسلامی و زبان عربی در میان مهاجرین عرب به ویژه در برزيل و آرژانتین رضايت‌بخش نيست و مدارسی كه در زمينه آموزش اسلام فعاليت می‌كنند، بسيار اندكند كه اين مدارس از شيوه‌های جديد آموزشی و امكانات محروم هستند.

* آمريكای لاتين در كانون توجه رژيم صيهونیستی

وی افزود: آمريكای لاتين در كانون توجه رژيم صيهونیستی و یهودیان دنیا قرار دارد و سفارت رژيم اسرائيل در اين قاره نقش مهمی ايفا می‌كند، اين در حالی است كه سفارت‌خانه‌های كشورهای اسلامی تنها به برگزاری مراسم‌ها و جشن‌هايی در مناسبت‌های رسمی بسنده می‌كنند و به مشكلات مسلمانان و ارتباط با اقليت‌‌های مسلمان توجهی ندارند.

پژوهشگر جامعة‌المصطفی(ص) در ادامه گفت: يكي دیگر از مشکلات اصلي جوامع مسلمان در کشورهای آمریکای لاتین، کمبود رهبران بومی آموزش دیده اسلامی است. در بعضی از مناطق و شهرهای کشورهای مسلمان که حضور دارند، مسجد و مرکز اسلامی وجود ندارد.

وی دعوت و حضور رهبران و مبلغان اسلامی در کنفرانس‏های ادیان و گفتگوهای بین‏الادیانی و حضور در رسانه‏ها و دانشگاه‏ها و مراکز علمی و تحقیقاتی را از فرصت‏ها و ابزارهای شناساندن اسلام برشمرد و گفت: حضور پررنگ علما و فضلای مسلمان زباندان در مجامع علمی و دینی و رسانه ها، حساسیتهای مردمی را کم و تبلیغات منفی خنثی خواهد کرد. متأسفانه ما هم حضور کمرنگی داریم و هم اینکه اساتید زباندان برای این منطقه بسیار کم داریم.

وی آمریکای لاتین را پاتوق فرق انحرافی و الحادی به ویژه بهائیان و بوداییان دانست و اظهار داشت: یکی از اجتماعات بزرگ بهائیان در این منطقه وجود دارند. بهائی‏ها در راستای سیاست‏های آمریکا و کشورهای غربی، برای تضعیف عقاید و تفرقه بین مسلمانان و همسویی با سیاستهای غربی به تبلیغ گسترده خودشان مشغولند. بهائي‌ها الآن بيشتر در بولیوی، پاناما، كاستاريکا، السالوادور و بیشتر کشورهای منطقه حضور دارند. در برخی از کشورها دانشگاه و مدرسه دارند و درصددند در همه کشورهای منطقه مدرسه و دانشگاه تأسیس کنند. چون مورد حمایت آمریکا و غرب هستند، مانعی هم برای فعالیتهایشان نیست.

* لزوم نهضت ترجمه متون اسلامی به اسپانیولی و پرتغالی

این کارشناس در ادامه افزود: ما نیازمند نهضت ترجمه متون اسلامی و کتابهای هنر و ادبیات انقلاب اسلامی به زبانهای اسپانیولی و پرتغالی هستیم اما صرف ترجمه متون اصلی‌ اسلامی یا آثار بزرگان و متفکران اسلامی مانند علامه طباطبایی، امام خمینی(ره)، شهید مطهری، شهید بهشتی و... برای مردم آنها قابل استفاده نیست. چون این کتابها برای مخاطبان داخلی نوشته شده است و لازم است ما کتابهای اسلامی را با توجه به نیازها و دغدغهها و سئوالات آنها بنویسیم و اگر هم کتبی از این بزرگان را منتشر می کنیم همراه با توضیحات و تعلیقات جدید باشد تا منظور نویسنده برای مخاطب آمریکای لاتینی خوب فهم شود.

وی اظهار داشت: اسلام براي مردم منطقه بسيار جالب و جذاب است به دلایل مختلف: از جمله به خاطر تبليغات زيادي كه عليه اسلام مي شود و دوم اينكه مباحث اجتماعي، فلسفي، عرفاني و سوم به خاطر استقامت سی ساله جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدات و تجاوزارت غرب و... آنها می‏خواهند بدانند كه اسلام چيست؟ و چه مي‌گويد؟ نظر اسلام راجع به زن و حقوق آنها، تروریسم، فقر، اقليت‌هاي مذهبي، ظلم و بی‏عدالتی، انرژي هسته‏اي، کلیسا، بمب اتمي، محيط زيست، حقوق حيوانات و ... چيست؟

پژوهشگر جامعه المصطفی(ص) خواستار تشکیل مراکز اسلامی چند منظوره و گسترش مراکز فعلی به مجتمع‏های چند منظوره شد و گفت: یکی از نقاط موفقیت‏آمیز فعالیت خارج از کشور می‏تواند راه‏اندازی مجتمع‏های علمی، فرهنگی و دینی (مراکز چند منظوره) باشد که اخیراً کشورهای مختلف از جمله چین، عربستان و ترکیه در آمریکای لاتین دارند پیگیری می‏کنند. چنین مراکزی می‏تواند با داشتن مسجد، مرکز آموزشی، مهدکودک، کتابفروشی، مدرسه، خوابگاه، سالن پخش فیلم، سالن کنفرانس، فروشگاه تهیه غذای حلال و حتی سالن ورزشی و... فعالیت داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha