پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024

غرب تلاش می کند تمدن اسلامی بار دیگر ساخته نشود و دعوای مذاهب اسلامی و قومیت و نژادها آغاز شود تا بیداری اسلامی به نظام سازی تبدیل نشود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، امروز یک شنبه 17دی در نشست "فقه و نظام سازی" که در مدرسه عالی حجتیه قم برگزار شد، با اشاره به این که ظرفیت نظام سازی در فقه شیعه فراخور شرایط جدید چنان بالقوه و قریب بالفعل است که می شود بدون محافظه کاری از آن سخن گفت، تصریح کرد: فقه شیعه هزار سال با فراز و نشیب، فقه زیرزمینی بوده است، شیعه به عنوان یک گروه سرکوب شده، نمی توانسته علنا و شفاف و مستمر از نظام سازی فقهی وارد بحث شود.

وی ادامه داد: در سال های اخیر که پیام دینی انقلاب، جهانی شده است و همه تحولات یک نگاه به مسایل شیعه دارند، وضعیت پژوهش ها به قدر لازم نتوانسته خود را با اقتضائات این عصر یکسان سازد.

رحیم پورازغدی با اشاره به این که در انقلاب مشروطه عده ای می گفتند مساوات، عده ای هم می گفتند نه، خاطرنشان کرد: برابری همه مردم در برابر قانون «آری» اما برابری «همه» نسبت به «همه چیز» یعنی شباهت قانونی و حکم در همه مواقع و این خلاف عدالت است، چرا که هر موضوعی حکمی دارد.

وی با تاکید بر ضرورت نظام سازی فقه، عنوان کرد: افرادی باید در «فقه رسانه» مجتهد باشند، امروزه موضوعات تغییر کرده و مسایلی پیش آمده  ما مجتهدینی در فقه سینما و رسانه و هنر لازم داریم، همین طور در فقه اقتصاد و بانک، مجتهد متخصص لازم داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه حوزه شیعه باید 500 مجتهد در فقه تخصصی داشته باشد، اظهار داشت: ما مجتهدان تخصصی نیاز داریم، امروز نیازمند مجتهد در فقه ارتباطات، تعلیم و تربیت و اقتصاد هستیم.

وی ادامه داد: وقتی با پرسش های عرفانی و اخلاقی، سراغ قرآن می رویم، صدها پیام اخلاقی درمی یابیم، باید با دید نظام سازی فقه نیز به قرآن نگاه کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه از بیرون که به حوزه «فقه اهل بیت» نگاه می کنند متوجه شده اند که دوره جدیدی فرا رسیده و تاریخ، ورق خورده است، تاکید کرد: رییس سابق سیا گفت: امروز موج قیام و آزادی‌خواهی شیعه، در مرکز منطقه جهان اسلام ایستاده و اجازه نمی دهد که ما مثل 200 سال گذشته، جهان اسلام را مدیریت کنیم.

رحیم پورازغدی با تاکید بر جایگاه تمدن اسلامی و شکستن مرز وابستگی به غرب، عنوان کرد: موجی در جهان اسلام برخاسته که غرب می بیند اگر کاری نکند همه پایگاه های خود را از دست می دهند.

وی افزود: امروزه در جهان عرب سیاسی ترین جریان های اسلامی یا اسلامی ترین جریان های سیاسی پرچم دارند و امام خمینی(ره) نیز آن را پیش بینی کرده بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه دشمن، می خواهد خود را بازسازی کند، تصریح کرد: شاه می گفت «ارتجاع سیاه، آخوندها و ارتجاع سرخ، کمونیست ها مانع پیشرفت کشور هستند» و رفورم هایی در کشور ایجاد کرد و بعدها هزاران نفر را سرکوب کردند تا اینکه انقلاب اسلامی تحقق یافت.

رحیم پورازغدی با بیان اینکه ما در مرکز میدان جنگ هستیم، خاطرنشان کرد: مدرسه های علمیه از جبهه های مهم این جنگ هستند، فقه کتابخانه ای لازم است ولی کافی نیست.

وی ادامه داد: دوران امروز، پایان آغاز اسلام و مرحله اول بیداری اسلامی و آغاز پایان غرب است.

تقسیم و کوچک سازی کشورهای اسلامی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر پتانسیل دین اسلام عنوان کرد: دین اسلام و پیامبر اسلام(ص) تنها دین و پیامبری است که می گوید تمام زمین و جهان معبد ما و مسجد است و این پتانسیل دین اسلام است.

رحیم پورازغدی تاکید کرد: بیشترین گرایش از ادیان دیگر به اسلام است و در درون جهان اسلام نیز بیشترین گرایش مذهبی از سایر مذاهب به شیعه است.

وی با اشاره به طراحی نقشه جدید جهان اسلام خاطرنشان کرد: غرب به فکر تقسیم کشورهای اسلامی است تا نتوانند نظام سازی و تمدن سازی کنند، در این تقسیم بندی کشورهای اسلامی به بیش از 120 کشور تقسیم می شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: غرب تلاش می کند تمدن اسلامی بار دیگر ساخته نشود و دعوای مذاهب اسلامی و قومیت و نژادها آغاز شود تا بیداری اسلامی به نظام سازی تبدیل نشود.

نظام سازی امام خمینی(ره)

رحیم پورازغدی خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه بعد از نظام مشروطه، سیاست گریز نشد و فکر نظام سازی را از سر خود بیرون نیاورد تا زمانی که امام خمینی(ره) وارد صحنه شد و انقلاب اسلامی تشکیل شد.

وی با بیان اینکه مباشرت ولی فقیه در امور اجرایی لازم نیست، افزود: ولایت قضا، ولایت افتا و ولایت حسبی مخصوص ولی فقیه است، ولایت قضا همان قوه قضاییه، ولایت افتا همان قوه مقننه و ولایت حسبی نیز امور اجرایی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نظام سازی امام خمینی(ره)، تصریح کرد: برخی می گفتند باید بین مشروطه غربی و استبداد گذشته یکی را انتخاب کرد، اما امام(ره) مشروطه غرب و استبداد گذشته را کنار زد و اقدام به تشکیل انقلاب اسلامی ایران کرد.

رحیم پورازغدی با بیان اینکه برخی فقها در زمان شاه می گفتند باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کرد و در اینکه شاه بدتر است یا لامذهب ها اختلاف داشتند، ادامه داد: امام خمینی(ره) فضایل جناح آخوند خراسانی و میرزای نایینی و جناح شیخ فضل الله نوری را گرفت و اشتباهات آنان را تکرار نکرد.

وی با بیان این که در 150 سال گذشته در نظام سازی فقهی دیر عمل کردیم، تصریح کرد: فقهای درجه اول شیعه نیز در مورد این که مشروطه چیست با هم تفاهم نداشتند، مشروطه خواهان دو گروه شدند و اسلامیون و فقها نیز در قانون نویسی دو گروه شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha