سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ |۲۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 4, 2024
کد خبر: 315244
۶ تیر ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۷

حجت‌الاسلام موسوی هوایی گفت: شهید بهشتی از منشا و سرچشمه پرفیض امام خمینی‌(ره) و آیت‌الله بروجردی سیراب گشته بود.

 به گزارش‌ خبرگزاری حوزه در تهران، حجت‌الاسلام موسوی هوایی، معاون پژوهش سازمان تبلیغات اسلامی در همایش جاودانه‌های تاریخ با عنوان شهید بهشتی و راز ماندگاری که در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی تهران برگزار شد با اشاره به جایگاه و ابعاد شخصیتی شهید بهشتی اظهار داشت: اگر نظام‌های غیر دینی دنیا یک هزارم چنین شخصیت‌هایی را داشته باشند که ندارند، آنچنان  روی شخصیت علمی، فرهنگی اجتماعی و سیاسی او مانور می‌دادند که عذر تقصیر را بر ما لازم جلوه می‌نمودند.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم که در توصیف حضرت ابراهیم‌(ع) بوده و ابعاد شخصیتی شهید بهشتی نیز منطبق با آن است، یادآور شد: در سوره مبارکه نحل آیه 120 آنجایی که از ابراهیم‌(ع) به عنوان یک ملت یاد شده می‌بینیم  که در تعبیر حضرت امام (ره)  نیز شهید بهشتی به یک ملت تعبیر شده که به حق همین است.

حجت‌الاسلام  موسوی‌هوایی افزود: یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد امام خمینی (ره) که در معصومین (ع) می‌بینیم این است که به جا و درست از درجات و القاب به افراد استفاده می‌کردند و جمله«بهشتی یک ملت بود برای ملت ما هم تعبیری در شأن این شهید جلیل‌القدر است.

وی با اشاره به جمله‌ای دیگر از حضرت امام (ره) در خصوص شهید بهشتی گفت: عبارت دیگر امام (ره) که قابل تامل و عبرت‌گیری برای جامعه امروز و آینده ماست این است که ایشان فرمودند: شهادت در مقابل مظلومیت او کوچک‌تر است که این جمله از زبان این کارشناس عظیم دین که هنوز هم اعلم الفقها و المجتهدین است و عظمت جایگاه شهادت در فرهنگ اسلام را می داند حرفی بس بزرگ و عمیق است.

وی ادامه داد: امام راحل (ره)با این که روح بسیار لطیفی داشتند، اما احساسی عمل نمی‌کرد و این نشان می‌دهد که مظلومیت شهید بهشتی به لحاظ معرفتی چه میزان برای امام (ره) بزرگ بود.

معاون پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی در تبیین آیه 67 سوره مبارکه آل عمران گفت: در این آیه شریفه حضرت ابراهیم (ع) به عنوان شخصی نه شرقی و نه غربی بوده، بلکه صراط مستقیم داشت و اعتدال او در امور بر محور اصول حق و رعایت مرّ شرع بود لذا شهید بهشتی نیز واقعاً مصداق این آیه است که صراط و راه اسلام و انقلاب اسلامی را پیشه کرد و در این راه هیچگاه انحراف نداشت.

وی افزود: در آیه 125 سوره مبارکه نساء نیز که اشاره به دوستی و ارتباط نزدیک بین حضرت ابراهیم(ع) و خداوند دارد، می‌توان گفت: شهید بهشتی نیز در بعد تعبد و بندگی ذات اقدس الهی همین گونه بود به نحوی که در نماز و عباداتش حال و روز او نشان از ارتباط عمیق و نزدیک با خداوند منان داشت.

حجت‌الاسلام موسوی هوایی در خصوص صبر این شهید عالیقدر تصریح کرد: همان گونه که در آیه 114 سوره مبارکه توبه آمده است، حضرت ابراهیم (ع) در توبه و رجوع به خداوند و صبر و حلم و بردباری شاخص است و این امر از ویژگی‌های شهید بهشتی بود چرا که او هم در مقابل هجمه‌ها و موج اهانت‌ها و ترور شخصیتش صبور و مظلوم واقع شد.

وی گفت: همانهایی که امروز می‌گویند، دموکراتیک‌ترین انتخابات را در 24 خرداد داشتیم، بدانند که وزارت کشور، شورای نگهبان و عوامل انتخابات همان‌هایی بودند که سال 88 نیز انتخابات را برگزار کردند.

معاون پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی در پایان جمع شدن حول محور ولایت و رهبری را رمز جاودانگی و حفظ و بقای انقلاب دانست و گفت: تاریخ نشان داده دردنیا هر انقلابی که  از محوریت رهبری خارج شده  تفرق آرا صورت گرفته  و آن جوامع منحل شده است، لذا امروز جمع شدن ما حول محور رهبری معظم انقلاب، بسیار مهم و ضروری است.

گفتنی است در این مراسم دکتر زائری مدیر مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی با تبیین جایگاه و ابعاد شخصیتی شهید بهشتی و 72 تن یاران شهید ایشان بر لزوم توجه به رویکردهای عقلی، فکری، فرهنگی، سیاسی، علمی و اجتماعی شهید بهشتی در برنامه‌ریزی‌ها تاکید کرد.

همچنین در این مراسم از کتاب«آه‌ها و ناله‌ها» نوشته شهید مهدی نصیری لاری نمایند مجلس و از شهدای حادثه هفتم تیر و سایت شهدای انقلاب رونمایی شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha