سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024

عضو مجلس خبرگان رهبري بر ضرورت حفظ استقلال حوزه هاي علمیه تاکید کرد و گفت: حوزه هاي علميه بايد استقلال خود را به ويژه در امور مربوط به بودجه حفظ کنند و از اين نظر نبايد نيازمند دولت ها باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، آيت الله هاشم زاده هريسی امروز در جمع طلاب مدرسه علميه  صاحب الزمان(عج) مرند با بيان اينکه حوزه هاي علميه در کشور هميشه مستقل بوده و هرگز در قبضه قدرت ها و دولت قرار نگرفته اند، گفت: رمز موفقيت و پويايي حوزه هاي علميه در طول تاريخ، استقلال آنان بوده است که در مقابل هيچ قدرت و صاحب مال و منصبي سر فرود نمي آوردند.

وي با بيان اينکه حوزه ها  فراجناحي، فراگروهي و فرا منطقه اي بوده و متعلق به تمام جهان اسلام هستند، ادامه داد: مديريت کلان حوزه ها با يد استقلال حوزه ها را به هيچ قيمتي از دست نداده و سرسوزني اجازه ندهند خدشه اي به اين استقلال وارد شود.

آيت الله هاشم زاده هريسي بر ضرورت حفظ استقلال حوزه هاي علمیه تاکید کرد و ابراز داشت: حوزه هاي علميه بايد استقلال خود را به ويژه در امور مربوط به بودجه حفظ کنند و از اين نظر نبايد نيازمند دولت ها باشند.

وي با بيان اينکه حفظ استقلال و صيانت از عظمت حوزه هاي علميه مسئوليت سنگيني است که جز با تدبير و درايت و استمداد از عنايات حضرت حق ادا نخواهد شد، عنوان کرد: البته اين استقلال دليل نمي شود که حاکميت از آنها غفلت نمايد و در اين مسير نظام اسلامي مسئوليت دارد بدون چشمداشت و وابستگي از حوزه هاي علميه حمايت و کمک ها و مساعدت هاي خود را مبذول دارد.

وی با بیان اینکه شایسته است طلاب علوم دینی و مدیریت های حوزه ها از سیاست بازیها و جناح بندیهای رایج در جامعه بدور باشند، افزود: این آفت بسیار بزرگی بوده و حوزه های علمیه را از فعالیت های علمی و معنوی و کشف حقایق بدور می سازد چراکه سیاست اسلام از این سیاست بازیها بدور بوده و معنای دیگری دارد.

استاد حوزه های علميه با بیان اینکه طلاب جوان براي تأثير‌گذاري و ايفاي نقش بهترشان در جامعه بايد تهذيب و مراقبه نفس را در اولويت كار خود قرار دهند، اظهار داشت: طلاب بايستی با توجه به نياز روز جامعه در پاسخگويي به نيازهاي اجتماعي در امر مباحث اخلاقي و طهارت نفس پيش قدم باشند تا بتوانند نقش خود را در جامعه به درستي ايفا كنند.

وی با بیان اینکه طلاب جوانی كه سال‌هاي اوليه طلبگي را سپري می كنند، به هیچ چیز دیگر همچون مقام و مسئولیت نیندیشند ، ابراز داشت: طلاب بايد در ايام تحصيل فقط به مباحث درسي خود بپردازند و ذهن خود را در راستاي مباحث فقهي و دروس حوزوي خرج كنند چرا كه ذهن مشوش و پراكنده در كسب علوم ديني نمي‌تواند موفق باشد .

آیت الله هاشم زاده هریسی با بیان اینکه طلاب بایستی به فراگيري دروس و تهذيب اخلاق اهتمام داشته باشند افزود: آنها باید به صورت عمقي سرمايه‌هاي علمي خود را ارتقا داده و در کنار آن به مسئله تهذيب نفس توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه طلاب حوزه های علمیه باید در دو عرصه همزمان فعال باشند، گفت: یکی کوشش و تلاش در مسیر علم اندوزی و تقویت علمی و دومی تزکیه نفس و خودسازی می باشد چراکه علم و تزکیه دوبال قوی و متوازن هستند که هر انسانی را به بلندای افقهای مادی و معنویت اوج می دهند و اگر یکی از این بالها در انسان نباشد کار انسان لنگ خواهد بود و بجایی نمی رسد زیرا عمل بدون علم مانند سیر در طریق خلاف مقصد است هرچه پیش برود انسان را  از مقصد دورتر می سازد .

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha