چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024

در این کتاب که به سان دایر‌ة‌المعارفی موجز و فشرده از تعریف، ماهیت، کارکردها و عقبه فرهنگ بسیجی، تألیف و گردآوری شده، تلاش دارد تا ضمن بیان جامعی از چیستی و چرایی بسیج، به‌عنوان یک ماهیت فرهنگی، به کارآمدی‌های آن در حوزه‌های مختلف و نیز آسیب شناسی آن پرداخته شود.

خبرگزاری حوزه/ کتاب «درباره فرهنگ بسیجی»، اثر مرتضی اشرافی می‌باشد، نویسنده در این کتاب تلاش کرده تا مفهوم بسیج را به‌عنوان عاملی برای حضور موثر فرهنگی، خاصه در مقابله با ترفندها و تهاجم‌های فرهنگی رقیب- غرب- بررسی نماید و بسیج و هویت فرهنگی اش را از این منظر مورد توجه و تحلیل قرار دهد، که در برابر تفسیرهای صرفا سنتی از عامل فرهنگ، به هویت و ماهیتی پویا و زنده، با لحاظ ویژگی‌های جذاب و به روز، در همه آحاد و افراد جامعه، توجه و تنبه داشته باشد.

در این کتاب که به سان دایرة‌المعارفی موجز و فشرده از تعریف، ماهیت، کارکردها، عقبه، سبقه و صبغه فرهنگ بسیج و بسیجی تألیف و گردآوری شده، تلاش براین نکته استوار گردیده که ضمن بیان جامع و مانعی از چیستی و چرایی بسیج به‌عنوان یک هویت صنفی و ماهیت فرهنگی، به کارآمدی‌های آن در حوزه‌های مختلف و نیز آسیب شناسی آن پرداخته شود.

در این کتاب عناوین و سرفصل‌های مختلفی در این حوزه مورد توجه قرارگرفته است.

از تعریف بسیج و فرهنگ بسیجی گرفته، تا موضوع هویت، هویت دینی و فرهنگی، از پیشینه نظری بحث گرفته، تا تهاجم و ناتوی فرهنگی غرب و...

اما نویسنده درباره فرهنگ بسیجی بیان می‌دارد که: در فرهنگ بسیجی، منافع باندی و حزبی، راهبرد چراغ هدایت دست‌اندرکاران نیست، بلکه مسئولان برای خدمت بی‌ریا و خالص به بندگان خدا، با یکدیگر مسابقه می‌دهند، در فرهنگ بسیجی، نه از جنگ قدرت خبری هست و نه از حیف و میل و استفاده از امکانات عمومی، بلکه خدمت خالصانه، صادقانه و یا فدا کردن جان در راه دین و ملت وجود دارد.

در ادامه به موضوع فرهنگ به لحاظ تعریف، ماهیت، معنای اصطلاحی، فرهنگ الهی و وجه تمایز فرهنگ مادی و الهی پرداخته شده و پس از در بستر فرهنگ اسلامی و تبیین عناصر اصلی این فرهنگ، موضوع بسیج بررسی گردیده است.

تاریخچه پیدایش بسیج و ربط آن با موضوع تهاجم فرهنگی، فلسفه غرب و تنش تخریبی آن در فرهنگ اسلامی، در کنار بحث چگونگی شکل‌گیری ناتوی فرهنگی و ویژگی‌های آن، از جمله مقولاتی است که در ادامه، مورد بحث نویسنده قرارگرفته است.

ویژگی‌های مختلف برنامه فرهنگی غرب علیه فرهنگ رقیب هم در قالب‌ها و زمینه‌های گوناگون مدنظر قرارگرفته و توضیح داده شده است.

نامحسوس بودن، دراز مدت و دیرپا بودن، عمق، برنامه قبلی، توجه خاص به جوانان، ابزارسنجی مختلف و بهره‌مندی از هنر، ادبیات، ورزش و به عنوان محرک‌های عاطفی، از جمله این ویژگی‌هاست که در کتاب مورد توضیح و تبیین قرارگرفته است.

موضوع غرب و انقلاب اسلامی، عوامل و انگیزه‌های ناتوی فرهنگی، مهندسی فرهنگی، عوامل موثر بر مهندسی فرهنگی در جامعه بسیجی، فرهنگ بسیجی و راه‌کارهای مقابله با ناتوی فرهنگی، تهاجم متقابل فرهنگی و برنامه‌ریزی فرهنگی از جمله موضوعات دیگری است که محور بحث و نظر در این اثر قرارگرفته است.

در ادامه به عناوین و سرفصلهای مهم دیگری در این حوزه هم‌چون «تزلزل خانواده» به عنوان ثمره‌ای برای ناتوی فرهنگی غرب می‌رسیم.

 و در ادامه، نویسنده، وظیفه یک بسیجی را در قالب مطالبی چون مقابله با استکبار، قیام در مقابل انحرافات، تحمل و صبر و مبارزه علمی و عملی، تعلیم و تربیت جوانان در جهت پاسداری از اصول و اهداف انقلاب و نظام، آگاهی از تحولات سیاسی کشور و جهان، کارآمدی و روش‌های فرهنگی، خلاقیت  و... آورده و هر یک را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.

در ادامه، ویژگی‌های بسیج برشمرده شده که از آن جمله به بندگی، اخلاص، تواضع، تقوا، عشق به خدا، رضا به قضای الهی، تسلیم، عزت نفس، سرسختی در برابر دشمنان، انس و مهربانی با دوستان، نشاط دینی، غیرت و حیا، حلم و بردباری، ایثار، شجاعت، زهد و سادگی و حق پذیری اشاره شده است.

و بالاخره در بخش آخر کتاب اهداف و روش‌های فرهنگی بسیج، برای آینده‌ای روشن مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته، اهدافی مثل ارتقای سطح بینش و آگاهی‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و علمی بسیجیان، پرورش روحیه تحقیق، تعقل و تفکر بسیجیان و هم‌چنین تقویت ایمان و هویت دینی، مشارکت‌جویی و مسئولیت‌پذیری در بسیجیان است.

همچنان که نویسنده خود نیز در ابتدای کتاب به ویژگی‌های این رساله و محتوای آن اشعار می‌دارد، هدف از نگارش این اثر، به‌دست دادن یک بینش کلی و عام در حوزه فرهنگ بسیجی است.

تقدیم تصویری خلاصه، فشرده، موجز و کوتاه از آسیب شناسی فرهنگ بسیجی به مخاطب عام. که در ادامه متصل به راهبردها و پیشنهادهایی عملی به فراخور موضوعات، معضلات و مباحث فرهنگی مرتبط با مقوله فرهنگ بسیجی می‌شود.

ضمن این‌که در این اثر، تلاش شده ارائه موضوعات، حالتی کاربردی و رویکردی اجرایی و شناختی ملهم از حقایق و واقعیت‌ها، به‌صورت توأمان را دربرداشته باشد. رساله‌ای راهبردی و موثر برای مشخص کردن و بهینه نمودن ساختار فرهنگ بسیجی و بسیج.

کتاب «درباره فرهنگ بسیجی» اثر مرتضی اشرافی را نشر اکرام منتشر نموده است.

علاقمندان جهت تهیه کتاب می‌توانند با شماره تلفن 37737792 - 025 و یا 09121519929 تماس حاصل نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha