جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ |۱۴ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 21, 2024

باید رویکرد نظام نسبت به مساجد را بررسی و مشخص کنیم که وظیفه نظام نسبت به مسجد چیست. همچنین جایگاه مسجد در شهرسازی باید تبیین گردد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین نبوی، در نشست "مسجد و قانونگذاری با موضوع مأموریت مسجد" که در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در قم برگزار شد، با اشاره به جایگاه مسجد در اسلام، گفت: باید "جایگاه مردم و مساجد" را به خوبی تعریف کنیم و اجازه ندهیم ارتباط مردم با مسجد به عنوان مهم‌ترین سنگر، کم‌رنگ شود.

 وی ادامه داد: باید رابطه مسجد و مردم در تاریخ اسلام و در زمان ائمه اطهار (ع) تعریف و حتی به عنوان یک کار پژوهشی مورد توجه قرار گیرد تا امروز به عنوان الگوی جامعه مورد استفاده قرار گیرد.

معاون تبلیغ حوزه های علمیه یادآور شد: باید رویکرد نظام نسبت به مساجد را بررسی و مشخص کنیم که وظیفه نظام نسبت به مسجد چیست. همچنین جایگاه مسجد در شهرسازی باید تبیین گردد.

 

* تشکیل 17 حلقه علمی

مدیر گروه مطالعات اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز در سخنانی گفت: این مرکز از مهرماه سال جاری، طرح حمایت از احداث، تجهیز، نوسازی و مدیریت مساجد را در قالب 17 حلقه علمی مورد بررسی قرار داد.

حجت الاسلام فاضل حسامی ادامه داد: نماینده این مرکز نیز در جلسه کارگروه ارشاد و تبلیغ کمیسیون فرهنگی مجلس در ارتباط با بررسی و تبادل نظر پیرامون این طرح شرکت کرده است و برای این که کار با اتقان بیشتری دنبال شود، به این نتیجه رسیدیم که مساجد باید یک سند ملی داشته باشند تا همه مراکز و دستگاه ها، مطابق آن عمل کنند و هر طرحی نیز که بخواهد به مجلس ارائه شود، با آن هماهنگ باشد.

وی همچنین از چاپ و انتشار کتاب مسجد و قانونگذاری در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خبر داد و بیان داشت: این کتاب حاصل مصاحبه هایی با اصحاب فن و نیز گزارشات اجمالی و تفصیلی بررسی طرح است.  

 

* توسعه مساجد با توسعه شهرها هماهنگ نیست

در ادامه، محمد سلیمانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست ابراز داشت: توسعه مساجد در کشور با توسعه شهرها و روستاها هماهنگ نیست و باید سازوکارهای لازم برای توسعه، تجهیز و نوسازی مساجد به صورت قانونی انجام شود.

وی ادامه داد: دولت در زمینه توسعه و تجهیز مساجد با مجلس هماهنگ بوده و همکاری دارد و باید منابع لازم برای مساجد در بودجه دیده شود.

 سلیمانی خاطرنشان کرد: باید مؤسسات فعال در زمینه مسجد خصوصاً مرکز تحقیقات اسلامی مجلس که از نظر قانونی طرح مسجد را دنبال می کند، کاری کنند که در برنامه پنج ساله ششم و بودجه سال 94 برای مساجد منابعی را کسب کنند. البته این مشکل باید ابتدا از نظر قانونی حل شود.

در این نشست که نمایندگان برخی از مؤسسات فرهنگی و نهادهای علمی حضور داشتند، شرکت کنندگان دیدگاه های خود را پیرامون مأموریت مسجد ارائه کردند.

  

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha