جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ |۲۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 5, 2024
کد خبر: 329512
۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
شعر

در نشستی علمی و با حضور شاعران حوزوی، جریان شناسی شعر حوزه در حوزه هنری استان قم بررسی شد.

به گزارش خبر گزاری حوزه، حجت الاسلام جواد محمد زمانی در این نشست به ارائه مباحثی در باره شعرحوزه در اوائل انقلاب گفت: تا دهه 60 چیزی به نام شعر عرفانی در جامعه شاعران وجود نداشت، زیرا زمینه این گونه اشعار دربین مردم فرا هم نبود.

وی یاد آور شد : اگر جامعه از شعر عر فانی بهره می برد و شاعران این گونه اشعار را می سرایند ، به علت رشادت های  امام خمینی (ره) در این عرصه می باشد که از خود به یادگار گذ اشته است.

این شاعر آئینی گفت: در گذشته متدینین، شا عرانی همچون ،مولانا و سعدی را هم ردیف با موسیقی پاپ می دانستند وقائل به کفر آمیز بودن آن اشعار بودند و ارزشی برا ی آن قائل نبودند.   

وی افزود : شاعران حوزوی ، نباید از هویت اصلی خود ،که همانا تبلیغ و رساندن دین به اقشار جامعه است جداشوند و لازم است با استفاده از اشعار حوزوی، و در قالب مباحث و الفاظ حوزوی و استفاده از محتوای دینی  هد ایتگری جامعه را به دست بگیرند .

حجت الاسلام محمد زمانی گفت : اگر  هنوز بعد ا ز قرنها  مثنوی معنوی  مولانا و گلستان سعدی در بین اقشار مختلف مردم حضوری پررنگ دارد و در دانشگاههای دنیا تدریس می شود به دلیل نوع اندیشه اسلامی و تفکر دینی سعدی و مولانا  است که کمتر در بین شاعران معاصر دیده شده است .

در ادامه این نشست ، حجت الاسلام سید عبدالله حسینی مدیر مر کز فرهنگی آفریقای جنوبی گفت : شاعران حوزوی نباید تحت تاثیر  قرار بگیرند بلکه لازم است ، شاعران جوان حوزوی با استفاده از ادبیات تعلیمی و توحیدی و اصلاحات حوزوی و ظرافت های زبانی و خیالی  در اشعار خود بهره ببرند و جامعه را با اینگونه اشعار هدایت کنند.

وی اظهار داشت : شاعران حوزوی لازم است با استفاده از ادبیات توحیدی د راشعار خود الگوی مناسب برای شاعران حوزوی ، انقلابی و خصو صا قشر جوان  باشند و از گنجینه معرفتی و علوم دینی و وحیانی در این عرصه بهر ه ببرند.

حجت الاسلام حسینی بیان داشت: شاعران حوزوی، نگاه عمیق تر به واژه ها و اصطلاحات  حوزوی داشته با شند تا اشعار عمیق تر و تأثیر پذیرتر باشد.

مدیر مر کز فرهنگی آفریقای جنوبی در پایان با بیان این که  باید نسلی از شاعران تربیت کنیم که تاثیرپذیر از متن دینی و حوزوی باشند بیان داشت: باید به جایی برسیم که حتی اگراسم شاعر روی شعر نباشد ، خود شعر بیانگر این باشد که چه کسی آن را سرائیده ،همانطوری که اشعار سعدی و مولانا اینگو نه است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha