چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل

مسأله پژوهش و تحقيق در حوزه هاي علميه از ابتدا تا به حال بوده و يكي از ويژگي هاي حوزه علميه ارائه تحقيقات نو است.

حجت الاسلام و المسلمين شيخ جواد فاضل لنكراني در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري حوزه در مشهد، با اشاره به اين كه مسأله پژوهش و تحقيق در حوزه هاي علميه از ابتدا تا به حال بوده و يكي از ويژگي هاي حوزه علميه ارائه تحقيقات نو است، ابرازداشت: اجتهاد و رشد، حركت و تكامل در كتاب هاي علمي، شاهد اين امر مي‌باشد.

*برنامه‌های تجلیلی توسعه یابد

اين استاد حوزه علميه قم با اشاره به اين كه برنامه تجليل از برترين ها موجب مي شود تا مراكز پژوهشي و دانشگاه ها بر اصل تحقيق در حوزه هاي علميه آگاهي يابند، اظهارداشت: يكي از سؤال‌ها اين است كه چرا هنوز مراكز علمي دنيا نسبت به فعاليت هاي علمي و پژوهشي حوزه علميه، اطلاع كافي را ندارند و فايده اول برگزاري تجليل از برترين ها همين كسب آگاهي است.

وي فايده دوم تجليل از برترين هاي پژوهشي را تقدير از زحمات محققان كه گاهي چندين سال طول مي كشد، عنوان و خاطر نشان كرد: فايده سوم اين است كه افق ها و زواياي جديدي در اذهان ديگران ايجاد مي شود.

رييس مركز فقهي ائمه اطهار (عليهم السلام) با بيان اين كه هويت حوزه علميه هميشه در تعامل با نيازهاي جامعه بوده است، گفت: به عنوان مثال، يك مرجع تقليد هميشه سؤالاتي را كه مردم نياز دارند مورد تحقيق قرار مي دهد و لجنه هايي براي كار در آن زمينه ايجاد مي كند و يا در بخش هاي اعتقادي به شبهات پاسخ داده مي شود.

وي با اشاره به اين كه بحمدلله بعد از پيروزي انقلاب اسلامي مراكز تحقيقاتي ويژه اي كه مي توان، مراكزي تخصصي يا فوق تخصصي ناميد، ايجاد شده است، ابرازداشت: عمدتا نگاه اين مؤسسات به اين است كه آنچه نياز نظام و جامعه بشري مي‌باشد، مورد تحقيق قرار دهند.

حجت الاسلام و المسلمين فاضل لنكراني افزود: از جمله اين مؤسسات، مركز فقهي ائمه اطهار (عليهم السلام) است كه در آن بحث هاي كاربردي فراواني پژوهش شده است.

وي اضافه كرد: فعاليت هايي مانند مباحث مربوط به كنترل جمعيت كه روشن شد اشتباه بوده ، تغيير جنسيت، احكام كودك كه مفصل ترين مباحث مربوطه است و برخي مراكز بين المللي به دنبال ترجمه آن هستند، تدوين مقالات بسياري در حوزه سلاح هاي كشتار جمعي، اعلاميه جهاني حقوق بشر و بحث و نقد آن به صورتي علمي و ... از جمله اين كارها است.

*قم و مشهد تعامل پژوهشی داشته باشند

اين استاد حوزه علميه قم بابيان اين كه حوزه هاي علميه قم، مشهد و ... به دنبال اين هستند كه پژوهش هاي مورد نياز جامعه و نظام را با تحقيق و پژوهش پاسخ دهند، گفت: رشد هر مركز آموزشي به اين است كه نخبگاني را گزينش و برنامه خاصي براي آنان داشته باشد يعني اگر قشر نخبه در مجموعه اي آموزشي نباشند يا برنامه اي برايشان نباشد، آن مجموعه موفق نخواهد بود.

وي افزود: حوزه هاي علميه بايد نخبگان را شناسايي و برنامه و نظارت هاي خاص، امكانات ويژه و ... برايشان قرار داده شود تا هيچ دغدغه‌اي نداشته باشند.

*مجتهدپروری مرکز فقهی قم

حجت الاسلام و المسلمين فاضل لنكراني با اشاره به اين كه مركز فقهي ائمه اطهار (عليهم السلام) از سال 1376 در بعد مسئله اجتهادي با پذيرش طلابي كه در مسايل فقهي علاقه و استعداد خاصي داشتند، راه اندازي شد و الان حداقل 50 طلبه قريب الاجتهاد تربيت كرده است، اظهارداشت: راه اندازي مدرسه فقاهت در مشهد از ضروريات است يعني اگر حوزه علميه خراسان بخواهد از جهت علمي تضمين شود، بايد تجربيات گذشتگان و علماي سلف منتقل شود تا مجتهداني مفيد براي حوزه، نظام و جامعه بشري تربيت شوند.

وي تصريح كرد: نمي خواهيم طلابي تربيت شوند كه جداي از مردم و نيازهاي جامعه مسائلي را مطرح كنند.

اين استاد حوزه علميه قم با تأكيد بر اين كه طلاب خراسان از استعدادهاي ويژه اي برخوردارند و مي‌توانند رشد بهتري داشته باشند و بايد از اين امكان بهره برد، ابراز اميدواري كرد كه مدرسه فقاهت مشهد و مراكز ديگري كه در اين شهر هستند روز به روز قوي تر شوند و شاهد حضور طلبه هاي قوي تري باشند.

*پژوهشگران پشتیبان می‌خواهند

وي ضمن تشكر از زحمات آيت الله واعظ طبسي، نماينده ولي فقيه و مدير عالي حوزه علميه خراسان، و تلاش‌هاي مدير اجرائي حوزه علميه خراسان، خطاب به مسئولان كشور گفت: به جهات علمي و پژوهش حوزه هاي علميه توجه بيشتري كنند. نه اين كه توجه مادي داشته باشند، بلكه قدردان زحمات فضلا و طلاب بوده و در عين حال در تقويت اين مجموعه سهمي داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمين فاضل لنكراني با بيان اين كه مسئولان نظام بايد از ظرفيت هاي حوزه‌هاي علميه بيش از اين استفاده كنند،‌خاطر نشان كرد: در گذشته از ظرفيت‌ها، محققان و برجستگان حوزه هاي علميه درست استفاده نشده كه انشاالله جبران شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha