شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 28, 2024
عبدالله صفی الدین

تکفیری ها بارها اعلام کردند که اول سوریه و بعد لبنان... اگرچه برخی از مردم لبنان در ابتدای جنگ مخالف دخالت حزب الله بودند اما به تدریج قبول کردند که کار حزب الله درست بوده است چراکه اگر حضور حزب الله نبود حتما به لبنان نیز حمله می شد.

خبرگزاری حوزه/ هنوز چندماهی از جنبش های مردمی در شمال آفریقا به ویژه تونس و مصر نگذشته بود که شانتاژ وسیع تبلیغاتی برای شکل دهی حرکت های مشابه در سوریه آغاز شد اما از تمام تلاش ها، به جز چند اجتماع محدود، چیزی بیرون نیامد؛ موضوعی که طراحان بحران آفرینی در سوریه را به فکرِ آوردن نیروهای تکفیری و تروریستی در سوریه انداخت تا از یک سو، حرکت بیداری اسلامی در منطقه را به زعم خود مخدوش نمایند و از سوی دیگر با سرنگونی بشار اسد – به عنوان یکی از محورهای اصلی مقاومت – زمینه را برای تضعیف و حتی سرنگونی تمام محورهای مقاومت به ویژه حزب الله و جمهوری اسلامی فراهم آورند.

آنها برای این کار از تمام ابزار مالی، تبلیغاتی و تسلیحاتی استفاده کردند و کشورهای مرتجعی چون عربستان و یا کشورهای اخوانی مانند ترکیه را بسیج کردند اما بر خلاف پیش بینی هایشان نه تنها بشار سقوط نکرد بلکه طبق پیش بینی رهبر عزیز انقلاب، قوی تر هم شد و کشورهایی مانند ترکیه و قطر هم از شدت موضع گیری های شان کاستند.

پس از ماه ها حضور همه جانبه تروریستها و حمایت های همه جانبه غربی – عربی، حزب الله لبنان با تاخیری چندماهه و در آغاز برای حمایت از شهروندان لبنانی اش در منطقه القصیر وارد میدان شد و در ادامه برای جلوگیری از خطر گروه های تروریستی برای محور مقاومت و کشور لبنان و نیز دفاع از اماکن مقدسه، در سوریه ماند به طوری که سیدحسن نصرالله نیز رسما اعلام کرد: "حضور ما در سوریه با هدف دفاع از لبنان، سوریه، فلسطین و مقاومت برای مواجهه با خطرهایی است که از تجاوز به این کشورها پدید آمده است... مقاومت لبنان در عرصه سوریه وارد شد تا طرحی را که تمامی منطقه و مقدسات و ارکان آن را هدف قرار داده بود، ناکام بگذارد."

آنچه در پی می آید گفت و گوی سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با آقای سید عبدالله صفی الدین نماینده حزب الله در تهران در باره این موضوع و نیز انتخاب رئیس جمهور در کشور لبنان است:

* مهمترین دلیل حضور حزب الله لبنان در سوریه چیست؟

تکفیری ها برای منهدم کردن حرم حضرت زینب(س) تلاش می کردند از این نیرو نیروهای حزب الله به حسب تکلیف دینی و اعتقادی خود از این حرم شریف در سوریه به دفاع برخواستند.

تخریب اماکن مقدسه و مساجد در سوریه در حالی انجام می گرفت که تروریست ها و کشورهای حامی آنها در منطقه کوچک ترین انتقادی را بر آنها وارد نمی کردند از این رو حزب الله بر خود واجب می داند که به حمایت از اماکن مقدسه در سوریه قیام کند.

از طرف دیگر مناطق متداخل شیعیان لبنان در بخش از زمین های سوریه قرار دارد و این مناطق زیر فشار و تهاجم تکفیری ها بود از این رو حزب الله مجبور شد برای حفظ لبنانی های این منطقه قیام کند و آنها را از این سرزمین اخراج کند.

انفجارهای متعدد در لبنان که بسیاری از مردم لبنان را به خاک و خون کشیدند و به شهادت رسیدند نشانه هایی است که دشمنان از توطئه های خود علیه لبنان دست برنمی دارند از این رو حضور حزب الله در سوریه از لحاظ منطقی، دینی و عقلی در سوریه قابل توجیه است.

* آیا مردم لبنان با دخالت حزب الله در سوریه موافقند؟

تکفیری ها بارها اعلام کردند که اول سوریه و بعد لبنان از این رو بسیار این موضوع برای ما روشن بود و از ابتدا بایستی در این جنگ از خودمان و مردم لبنان حفاظت می کردیم.

اگرچه برخی از مردم لبنان در ابتدای جنگ مخالف دخالت حزب الله بودند اما به تدریج قبول کردند که کار حزب الله درست بوده است چراکه اگر حضور حزب الله نبود حتما به لبنان نیز حمله می شد.

* راز موفقیت حزب الله لبنان چیست؟

ما هرچه داریم از امام خمینی است. این عزت، سربلندی و موفقیت ما مرهون حضرت امام و تئوری حضرت امام یعنی ولایت فقیه است. در منطقه هم هر کسی از مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه ای حمایت کند راهش روشن خواهد بود و تاریکی در آن وجود ندارد و عزت، نصیبش خواهد شد. می خواهم بگویم راز موفقیت و عزت حزب الله، اطاعت از ولایت فقیه است.

* توان مقاومت و دفاع حزب الله را درمقابل تجاوزات احتمالی رژیم صهیونیستی و در شرایط کنونی را چطور ارزیابی می کنید؟

حزب الله لبنان همیشه آمادگی دفاع از لبنان و مقابله با رژیم صهیونیستی را دارد به طوری که ما اعلام می کنیم اگر آنها دوباره دچار اشتباه حمله به لبنان شوند موضوع دیگر دفع تجاوز نیست بلکه موجودیت رژیم جعلی زیر سوال می رود.

اگر در جنگ 33 روزه پیروز شدیم و اهداف دشمن محقق نشد در تجاوز و جنگ احتمالی پاسخ حزب الله فراتر از دفع دشمن است.

حزب الله هیچ روزی از تجاوزات احتمالی دشمن غافل نبوده و خود را آماده کرده است به طوری که اگر توان نظامی حزب الله در جنگ 33 روزه 10 بود الان به 200 یا 300 رسیده است.

* انتخابات سوریه و پیروزی بشار اسد چه پیامی در برداشت؟

سوریه از محورهای اصلی مقاومت است غرب امریکا و برخی دیگر از کشورها تلاش کردند مشروعیت اسد زیر سوال رود اما در انتخابات دیدیم مردم سوریه خواهان بشار اسد هستند.

در برخی از مناطق دنیا با 40 درصد رییس جمهور به قدرت می رسد اما در سوریه مردم مشارکت 75 درصدی داشتند و مخالفان سوریه این انتخابات را مشروع نمی دانند و این تبعیض به خوبی مشخص است. این انتخابات موجب تحولی بزرگ در ذهن مردم سوریه و منطقه درآینده می شود .

در آینده مردم کشورهای مخالف سوری که تروریست ها را حمایت می کردند حاکمان خود را زیر سوال می برند و اثرات بزرگی در این کشورها به جای می ماند.

* حزب الله چه شروطی را برای انتخاب ریاست جمهوری درلبنان اعلام کرده است؟

حزب الله لبنان بارها اعلام کرده است نهایت هماهنگی و همکاری را با همه طوائف دارد و شرط انتخاب نامزد ریاست جمهور این است که مورد تواف همه باشد.

حزب الله لبنان تمام تلاش خود را می کند که یک شخص مناسب را معرفی کند و در راس خصوصیات این فرد اعتقاد به مقاومت اسلامی و دشمنی با حزب الله لبنان وجود داشته باشد.

* نقش محوری جمهوری اسلامی ایران در مدیریت بحران منطقه را چگونه ارزیابی می کنید؟

مردم شریف ایران می دانند که تاکنون زحمات زیادی کشیدند و شهدایی را تقدیم انقلاب کردند و این خونها و زحمات بی ثمر نیست. حفظ تمامیت ارضی جمهوری اسلامی در مقابل دشمنان بویژه رژیم صهیونیستی از دستاوردهای خون شهداست.

امنیت کامل ایران در شرایط کنونی منطقه که همه کشورهادر نا امنی به سر می برند کارحکیمانه مقام معظم رهبری و مسوولین جمهوری اسلامی است از این رو وقتی دشمن در لبنان و سوریه جرات تجاوز گسترده نداشته باشد در خواب هم نمی تواند ببیند به ایران اسلامی حمله کند. از این رو نعمت بزرگ امنیت در جمهوری اسلامی مدیون ولایت و اطاعت از رهبری است و خانواده های شاهد و ایثارگر بدانند که فداکاری شهدا اثر بزرگی در جهان دارد و همیشه باقی است.

گفت و گو: وجیهه سادات حسینی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha