پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
کد خبر: 351518
۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷
کوثرنت

حوزه/ شبکه یکپارچه کوثر نت ویژه حوزه‌های علمیه خواهران، بیش از 400 نقطه کشور را پوشش داده که بستری برای دسترسی واحدهای حوزوی به سامانه‌های مختلف اداری، آموزشی و ... فراهم نموده است.

به گزراش خبرگزاری «حوزه»، شبکه کوثرنت به عنوان شبکه هوشمند علمی - پژوهشی حوزه های علمیه خواهران با حدود 50 هزار عضو، چندی قبل با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی رونمایی شد.

در شبکه کوثرنت که از سوی مرکز فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه خواهران راه‌اندازی شده، یکی از عمده ترین اهداف برقراری ارتباط میان طلاب، فارغ التحصیلان و اساتید جهت به اشتراک گذاری دانش در تحصیلات حوزوی، امور پژوهشی و تجربیات در اموری نظیر فعالیت های تبلیغی و ... است. کوثرنت این امکان را در اختیار طلاب قرار می دهد که بر اساس شهر و استان محل سکونت خود، دروس مشترک، موضوع پایان‌نامه و ... را با سایر طلابی که دارای مشخصات مشابه خود هستند، به اشتراک گذاشته و تبادل نظر کنند.

شبکه کوثرنت یک شبکه ای اجتماعی

در شبکه اجتماعی کوثرنت، کاربران، با هویت حقیقی وارد می‌شوند و شبکه به صورت هوشمند امکان برقراری ارتباط میان کاربران را بر اساس مولفه‌هایی از جمله شهر محل سکونت فراهم می‌کند، هم‌افزایی طلاب در امور فرهنگی و اجتماعی، شناسایی طلاب مستعد در حوزه‌های مختلف، امکان تبادل نظر و انتقال تجربیات در زمینه‌های تبلیغی و محتوای فرهنگی دینی اعضا، تشکیل گروه‌های مجازی به منظور مشارکت در فعالیت‌های علمی و فرهنگی، افزایش دانش طلاب در حوزه فناوری اطلاعات و فراهم آوردن زمینه‌های استفاده طلاب از علوم و ابزارهای به روز و کارآمد در راستای اهداف عالی حوزه‌های علمیه از جمله مزایای دیگر این شبکه است.

شبکه دینی

آنچه شبکه کوثرنت را از دیگر شبکه‌های اجتماعی متمایز می‌کند، فضای اختصاصی این شبکه است؛ کاربران این شبکه در گام فعلی متشکل از طلاب و سایر منابع انسانی است که در ارتباط با حوزه‌های علمیه هستند، نظیر اساتید، کادر مدارس و ... . با توجه به هویت کاربران این شبکه اجتماعی که  طلاب حوزه های علوم دینی هستند، و نسبت به فرهنگ، اخلاق و دین دغدغه جدی دارند، لذا بسیاری از آسیبهایی که در شبکه های اجتماعی متعارف، وجود دارد، شاهد نیستیم.

شبکه کوثرنت تنها شبکه اجتماعی داخلی اختصاصی با حضور حدود 50هزار عضو از طلاب خواهر، که می‌توان آن را بزرگ ترین اجتماع مجازی دینی در کشور نام نهاد.

شبکه هوشمند علمی

همان گونه که بیان شد هویت اشخاص در شبکه کوثرنت یک هویت حقیقی است که در تعامل با کاربران قرار می‌گیرد.

در این شبکه، عامل ایجاد ارتباط بین افراد، موضوعات مختلف است؛ هم‌چنین ملاک پیشنهاد افراد به یکدیگر یا موضوعات و گروه‌ها، اشتراک در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و ... است. نظیر اشتراک در موضوع پایان‌نامه، مقاله‌های مرتبط به هم، واحدهای درسی انتخاب شده در نیمسال تحصیلی، استاد مشترک و ... به این ترتیب طلاب، که تاکنون در امور مختلف علمی، پژوهشی و فرهنگی خود تنها با طلاب و اساتید مدرسه یا شهر خود در ارتباط بودند، با ورود به شبکه کوثرنت، از یک مدرسه 200 نفری، قدم به یک مدرسه 50 هزار نفری می‌گذارند؛ به نحوی که به راحتی می‌توانند با هر یک از اعضای این شبکه و طلاب این مدرسه بزرگ در زمینه تبادل منابع علمی از قبیل جزوه اساتید ارتباط برقرارکنند.

 مشارکت در تولید یک اثر پژوهشی

ارتباطات و ایجاد گروه‌ها و حلقه‌های دوستان در این شبکه، همزمان با فرایند تجمیع خدمات برای طلاب اتفاق می‌افتد که به منظور تسهیل در دسترسی به خدمات و افزایش بهره‌وری در استفاده‌ بیش از بیست سیستم نرم افزاری مختلف حاصل می شود از جمله:پذیرش (سنجش بدو ورود)؛ آموزش (انجام فرآیندهای آموزشی به صورت مکانیزه)؛ آموزش مجازی (ارائه دروس و محتوا به صورت غیرحضوری)؛ مکانیزاسیون امور پایان نامه ها؛ فراخوان های پژوهشی؛ المپیادهای علمی؛ سامانه وبلاگ (کوثربلاگ)؛ پست الکترونیک؛ سایت اطلاع رسانی؛ سامانه اطلاعات کتابشناختی؛ شیدای امین؛ دانش آموختگان؛ مکانیزاسیون امور حج

با توجه به نیاز طلبه به حضور و استفاده از تمامی سامانه های فوق، پراکندگی این سامانه ها، فرایند خدمت رسانی به طلاب را با ضعف هایی نظیر: عدم استفاده کامل از خدمات، سردرگمی طلاب، افزونگی اطلاعات، اتلاف زمان و هزینه و .... مواجه ساخته بود که با راه اندازی شبکه کوثرنت، تمامی این چالش تسطیح شده است.

شبکه کوثرنت طلاب را به هم نزدیک‌تر می‌کند

در حال حاضر شبکه یکپارچه حوزه‌های علمیه خواهران، بیش از 400 نقطه کشور را پوشش داده که  بستری برای دسترسی واحدهای حوزوی به سامانه‌های مختلف اداری، آموزشی و ... نظیر اتوماسیون اداری، پذیرش، مالی، فراخوان‌های پژوهشی، آموزش، تحقیق‌های پایانی و پایان‌نامه‌ها فراهم نموده؛ اما علی رغم این شبکه، پراکندگی مدارس، مانع از دسترسی یکسان طلاب به منابع آموزشی و علمی - پژوهشی است. شبکه علمی پژوهشی کوثرنت، در صدد است با از بین بردن فاصله ها و ایجاد تعادل در توزیع امکانات علمی و پژوهشی در بین طلاب، به هم افزایی در تولید محتواهای علمی و پژوهشی در حوزه های علمیه کمک کند.

ایجاد امکان و تسهیل در دسترسی به خدمات کامل الکترونیکی؛ ایجاد زمینه و تلاش برای رشد و ارتقای دانش طلاب در استفاده از ابزارهای مرتبط با شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، امکان تعریف کار پژوهشی، آموزشی، فرهنگی مستمر و شبانه‌روزی توسط طلاب در فضای مجازی؛ ایجاد امکان ارتباط مستقیم طلبه با استاد، کادر مرکز، مشاور و ... و ایجاد الگوی شبکه اجتماعی علمی، پژوهشی از دیگر مزایا و ویژگی‌های شبکه کوثرنت به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ی IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    یبزیر
  • س IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    سزسزسزسبزسز
  • مهدیه شاکری کذابچه IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    0 0
    باعرض سلام هرچه زودتربرای راه اندازی مجدد گروه هااقدام نمایید
  • اعظم پاک وند IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    0 0
    خواهان عوضویت
  • امیر IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
    0 0
    سلام ممنون ازتون