دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
سریال پایتخت 4

حوزه/ مستندساز و منتقد حوزه سینما و تلویزیون به نقد و بررسی درباره نقاط ضعف و قوت دو سریال این شبهای تلویزیون یعنی "پایتخت 4" و "دردسرهای عظیم 2" پرداخت.

حجت الاسلام سجاد کریمان مجد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، در ابتدا با بیان این نکته که امسال رسانه ملی در نمایش سریال های رمضانی خود به خصوص در موضوع سبک زندگی دینی ، تا حدود زیادی موفق عمل کرده است، اظهار داشت: این مساله به ویژه در سریال پایتخت 4 به کارگردانی سیروس مقدم، نمود بیشتری داشته است.

*تقویت روابط و بنیادهای خانوادگی و خویشاوندی

وی افزود: در این سریال شاهد جریان حاکم بر زندگی و نیز گرمی و صمیمیت فضای خانواده هستیم که از این لحاظ پایتخت 4 در بین سریال های تلویزیونی یک گام رو به جلو محسوب می شود که البته در سریال دردسرهای عظیم 2 نیز این مساله تا حدودی وجود دارد.

معاون نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر همچنین بیان داشت: ترسیم چنین فضایی در سریال های رمضانی و ترویج آن ها از بستر تلویزیون کمک می کند که ما یک خلا موجود در جامعه از حیث روابط خانوادگی را پر کرده و یا به حل نسبی آن ها کمک کنیم و از این نظر تلاش به منظور تقویت بنیادهای خانوادگی و خویشاوندی از سوی رسانه ملی قابل تقدیر است.

گفتمان رمضانی در بستر سریال پایتخت حجت الاسلام سجاد کریمان مجد منقد حوزوی4

وی اضافه کرد: همچنین باید توجه داشت که گفتمان سریال پایتخت 4 در ماه رمضان و تعریف قصه در این ماه باعث شده که ما گزاره های دینی و ارزشمندی را در قسمت های مختلف سریال ملاحظه کنیم که از این نظر پایتخت 4 حتی از دیگر قسمت ها موفق تر و خاص تر بوده است.

*حضور پررنگ گزاره های دینی در یک سریال

وی گفت: به هر حال نمی توان نادیده گرفت که مواردی چون حضور شخصیت های قصه در مسجد، سخنان ارزشمند و کاربردی روحانی مسجد به ویژه در موضوع ترویج ازدواج آسان، همچنین اشاره به موضوع به سن تکلیف رسیدن دختران دوقلوی خانواده و تاکید پدر بر موضوع حجاب آن ها ، باعث شده که گزاره های دینی و مذهبی پررنگ و حداکثری در پایتخت 4 شاهد باشیم که این مساله حتی در بسیاری از سریال های مناسبتی ماه رمضان دیده نمی شود.

*به دور از شعارزدگی و کاهش جذابیت داستانی

حجت الاسلام کریمان مجد خاطرنشان کرد: هنر نویسندگان و سازندگان این سریال در این بوده که توجه به این موضوع به دور از شعارزدگی های مرسوم و نیز کاهش جذابیت داستانی همراه بوده است که این مساله بسیار حایز اهمیت و درس آموز برای دیگر سازندگان آثار تلویزیونی و حتی سینمایی کشور است.

*احترام به بزرگترها همچنان مشهود است

وی همچنین ابراز داشت: در پایتخت4 همچون دیگر فصل های قبلی ، کماکان حس احترام به بزرگتر و کمک و دستگیری کردن از یکدیگر به خصوص در دایره اقوام و خویشان ، همچنین تاکید بر وجود فضای گرم و صمیمی در کانون خانواده ، پررنگ و مشهود است.

*توجه به طرح موضوعات فرهنگی و اجتماعی

این منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به طرح موضوعات اجتماعی در این سریال گفت: جریان ویژه ای که با برگزیده شدن زن خانواده در انتخابات شورای شهر، طرح توقعات مردم از وی و مشکلاتش در حل مشکلات مردم در قسمت اخیر پایتخت بیان می شود ، این ها نیز جزو نکاتی است که نشان دهنده اهمیت دادن کارگردان و نویسنده سریال به موضوعات فرهنگی و اجتماعی است و این که برای خدمت رسانی به مردم چه چالش هایی به سراغ مسئولان می آید.

*نگاهی به سریال دردسرهای عظیم 2

وی در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن ارایه تحلیلی کوتاه از سریال "دردسرهای عظیم 2" ساخته برزو نیک نژاد گفت: این سریال نیز در قیاس با دیگر سریال های مناسبتی در سال های گذشته ماه رمضان ، یک گام رو به جلو محسوب می شود که البته همچون سریال پایتخت دارای نقاط ضعف و قوتی است.

*چرا شخصیت های زن ، عجول و غیرعاقلانه هستند؟!سریال دردسرهای عظیم

این مستندساز حوزوی همچنین افزود: آن چه دریافت می کنیم این است که در این سریال ما از جنس زن به عنوان یک کاراکتر فهیم و صبور و مدیر ، کمتر سراغ داریم که البته شاید در ادامه سریال این نقطه ضعف تا حدی ترمیم شود ولی احساس می شود که گویا سازندگان اثر خیلی علاقه مند نبوده اند که بانوان در این سریال رفتارهای عاقلانه داشته باشد، چنان که شخصیت های زن بیشتر رفتارهای عجولانه و احساسی دارند.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد که از این حیث نگاه مناسبی به این قشر نشده ، کما این که این اتفاق در سریال پایتخت نیز متاسفانه رقم می خورد به این معنی که به جز شخصیت هما سعادت با بازی خانم ریما رامین فر( همسر نقی) که شخص فهیم و عاقل سریال است بقیه زنان سریال واجد این ویژگی ها نیستند.

*یک انتقاد به جا در عدم توجه به شخصیت پردازی افراد بومی

معاون نهاد رهبری در دانشگاه هنر همچنین بیان داشت: گرچه پرداختن به لهجه گرم مازندرانی فی نفسه ارزشمند است به ویژه این که باعث شده مردم در این قصه پا به پای این سریال در 4 فاز بیایند و لذت ببرند، اما از یک سو جای گله گذاری است به این معنی که گرچه در مدل مردم زندگی مازندران نکات مثبت زیادی به تصویر کشیده شده اما تنها کسی که در این سریال رفتارهای منطقی و عاقلانه و فهمیده ای دارد، همان شخصیت زنی است که اصلاً مازندرانی نیست و لهجه محلی ندارد و بقیه به خصوص زن های سریال که محلی و دارای لهجه هستند همگی رفتارهای ساده اندیشانه و ساده لوحانه دارند که این مساله جای سوال است.

*یک الزام در نمایش شخصیت های خاکستری سریال

وی در خاتمه گفت: چون اکثر شخصیت ها در این سریال خاکستری هستند ، خوب بود که شخصیت زن ( هما سعادتی) نیز این گونه بود و این تلقی در مخاطب پدید نمی آمد که  افراد شهرستانی و دارای لهجه بومی ، انسان های ساده لوح هستند اما مثلاً یک شخصیت تهرانی که لهجه شهرستانی ندارد برعکس عاقل و فهیم است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha