چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ |۱۷ محرم ۱۴۴۶ | Jul 24, 2024
جنگ یمن و عربستان

حوزه/ کارشناس مسائل یمن گفت: رژیم صهیونیستی، عربستان و سایر رژیم های مرتجع عربی دوست ندارند کشور مستقل قوی معتدل درخاورمیانه و جزیره العرب ایجاد شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه» دکتر عبد الرحمن الراجح، کارشناس مسائل یمن، مدیر مرکز پژوهش‌های سیاسی و بین‌المللی «تقارب» یمن و سردبیر بخش یمن شبکه تلویزیونی «العالم» است که با وی درباره آخرین تحولات یمن به گفت و گو پرداختیم.

عبدالرحمان راجح با اشاره به آخرین تحولات یمن و جنگ تحمیلی عربستان علیه ملت یمن به خبرگزاری حوزه گفت: ایالات متحده آمریکا و کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی از ابتدای این جنگ با حمایت های تسلیحاتی خود از یک سو و سکوت در برابر تجاوز عربستان و حمایت های خود در محافل بین المللی از آل سعود از سوی دیگر، در این جنگ حمایت و پشتیبانی کردند.

کمک های غرب و رژیم صهیونیستی به عربستان

راجح تصریح کرد : درحال حاضر شاهد کمک های تسلیحاتی لجستیکی از طرف های غربی و رژیم صهیونیستی به آل سعود هستیم به طوری که افسران رژیم صهیونیستی در ساختار نظامی عربستان به کار گرفته می شوند.

وی با اشاره به اهمیت و موقعیت استراتژیک یمن گفت: رژیم صهیونیستی، عربستان و سایر رژیم های مرتجع عربی دوست ندارند کشور مستقل قوی معتدل درخاورمیانه و جزیره العرب ایجاد شود.

وی با اشاره به اهمیت تنگه باب المندب گفت: تنگه باب المندب در یمن از یک سو به جیبوتی و از یک سو تحت سیطره و محافظت دولت و کمیته مردمی یمن است و در حال حاضر هیچ خطری علیه تجارت بین المللی و یا عملیات تروریستی علیه این تنگه وجود ندارد و در این تنگه و در آبهای آزاد یمن ناوگان های ارتش دریایی آمریکا رژیم صهیونیستی  مستقرند و البته بر حق ملت یمن بر اشراف بر این تنگه تاکید می کنیم و از همه آزادی خواهان جهان می خواهیم که این حق را به رسمیت بشمارند تا همه طرف های جهانی از ان استفاده کنند و به همه می گوییم که هیچ خطری از ناحیه ارتش یمن تنگه باب المندب را تهدید نمی کند.

بحران انسانی در یمن

راجح درباره ارسال کمک های بین المللی به ملت یمن گفت: کمک های مردمی از سایر کشورها از طریق جیبوتی بسیار کم وارد یمن می شود و از طریق سازمان های بین المللی و سازمان غذای جهانی کمک های محدودی به ملت یمن می شود اما در حال حاضر شاهد بحران انسانی در این کشور هستیم اما با وجود گذشت بیش از 4 ماه از حمله سنگین کشورهای عضو ائتلاف با عربستان به ملت یمن، یمنی ها مصمم مقاومت می کنند و در برابر بحران های غذایی کمیته های مردمی توانستند اوضاع را کنترل کنند و کمک های انسانی را به داخل یمن تاحدی برسانند.

انقلابی یمنی اظهار داشت: ما از جمهوری اسلامی ایران و سایر آزادی خواهان جهان می خواهیم که کمک های سیاسی را برای توقف این جنگ نا برابر به کار بگیرند و پس از آن کمک های غذایی بهداشتی و درمانی و انواع سوخت  را به میلیون ها یمنی برسانند.

وی با اشاره به درگیری انصارالله و کمیته های مردمی با تروریست ها در داخل یمن گفت: در این جنگ ملت یمن ضمن دفاع از خود و کشورشان با منافقین و تکفیری هایی که از سوی عربستان حمایت می شوند و انفجارهایی را در داخل یمن ترتیب می دهند مبارزه می کنند در واقع ملت یمن در مرز عربستان و یمن و در داخل کشور با دشمنان می جنگد در داخل یمن انصارالله و کمیته های مردمی پیشرفت هایی داشته و پیروزی های بزرگی را به دست آوردند.

راجح در این باره تصریح کرد: تقریبا دو سوم یمن توسط نیروهای مردمی و انصارالله از لوث تروریست ها و مزدوران پاکسازی شده در عدن که عربستان بسیار از تروریست ها و طرفداران هادی حمایت کرد کنترل شهر به دست نیروهای مردمی است و در مرز عربستان نیز پاسخ های منظم علیه دشمن اتخاذ می شود و مناطق نظامی عربستان هدف قرار می گیرد و به مناطق داخلی از عربستان نیروهای مردمی نفوذ پیدا کرده و پاسخ تجاوز دشمن را گروه مقاومت می دهد.

آتش بس، شعار دروغین عربستان است

فعال و انقلابی یمنی ادامه داد: موضوع آتش بس یک شعار از سوی عربستان است که فقط در رسانه ها مطرح می شود چراکه هماهنگی میان سازمان های بین المللی با ارتش یمن نیست و این یک شعار و بازی سیاسی است که عربستان خودش اعلام می کند و خودش آن را نقض می کند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد این جنگ باید نسبتا طولانی باشد چراکه امکانات مالی و کمک های بین المللی از عربستان حمایت می کند و عربستان دارای منابع زیاد و هزینه های بزرگ است و سعی دارند تا اراده مرم یمن را سرکوب کنند اما یمنی ها مقاومت می کنند و نمی گذارند بازگشت به گذشته صورت گیرد و مهره های وابسته به عربستان بار دیگر در یمن قدرت بگیرند.

مدیر بخش یمن العالم گفت: عربستان خواهان جنگ داخلی در یمن است از این رو از مزدوران و گروه های تروریستی حمایت می کند اما به اعتقاد من مقاومت یمنی ها اجازه ادامه جنگ داخلی در این کشور را نمی دهد و نقشه عربستان در یمن پیاده نمی شود.

نقش ایران در پیروزی یمن تاثیر گذار است

راجح با اشاره به نقش ایران در حمایت از یمن و تاثیر توافق هسته ای ایران بر معادلات منطقه گفت: بدون شک ایران دوست و برادر ملت یمن است و از جمهوری اسلامی ایران به دلیل کمک های انسانی و سیاسی آنها تشکر و قدر دانی می کنیم و درخواست ادامه این کمک ها را داریم  و انجام این توافق یک پیروزی بزرگ برای ملت و دولت ایران است  و در منطقه و کل جهان تاثیر گذار است. از جمله این تاثیر می تواند در باره یمن باشد و ما از جمهوری اسلامی ایرا ن می خواهیم با فشار سیاسی بر کشورهای اروپایی این جنگ را متوقف کند.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از دشمنان سعی دارند که بگویند ایران در مسائل داخلی و نظامی یمن دخالت دارد حال آنکه تنها را بطه برادری و مسلمانی بین یمن و ایران وجود دارد و ایران هیچ دخالتی در یمن ندارد اما عربستان سعودی از فاکتورهای نژاد پرستانه و مذهبی استفاده می کند و به دنبال ایجاد جنگ شیعه و سنی در یمن است اما توافق هسته ای ایران از نظر من خوب و تاثیرگذار است و تاثیرات مثبتی را در منطقه از خود به جای می گذارد.

وی در پایان در خصوص ارزیابی جنگ تحمیلی عربستان علیه یمن و اخباری که از یمن و شرایط داخلی مخابره می شود گفت: با وجود سختی جنگ اخباری که از یمن به دست ما می رسد و خود من نیز در چند ماه گذشته در یمن بودم حاکی از مقاومت صبور و آماده برای جنگ طولانی است و چنانچه برخی از کارشناسان اعتقاد دارند مدت این جنگ ممکن است تا 4و 5 سال دیگر ادامه یابد.

گفت و گو: وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha