دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024
حجت‌الاسلام طبسی

حوزه/ فشارهای امروز برضد شیعه از لحظه جریان سقیفه بوده و تا هم اکنون ادامه دارد و تفاوتش این است که امروز شیعه آل محمد(ص) قوی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین نجم الدین طبسی، در چهارمین شب اجلاس غدیر، در هتل الغدیر مشهد با اشاره به روایتی از کتاب های خصال، احتجاج و الدرجات الرفیعه مبنی بر مخالفت 12 نفر از صحابه با جریان سقیفه، ابراز داشت: برخی تصور می کنند که این جریان، مردمی و آزاد بوده و پیامبر(ص) نیز مانند سایر افراد تنها طرحی را بیان کرده بودند.

وی به غدیر و شرایط، کیفیت و کمیت آن اشاره و خاطر نشان کرد: باید دید آیا سقیفه جریان مردمی بود یا مخالف داشت و بر اثر جنگ و زور انجام شد؟

این محقق حوزوی با اشاره به مطلبی از شیخ مفید و طبری درباره این که در آن زمان چماق به دستانی از طایفه ای مانند بنی اسلم برای بیعت گرفتن از مردم اجیر شده بودند، گفت: میدان سقیفه با حاکمیت زور، کتک، تهدید و نوعی جنگ، کنار زدن غدیر و درگیری با خلافت امیرمومنان و جریان آسمان بوده است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: از همان زمان، جریان زور، تهدید و کشتن ادامه داشت و تلاش می کردند که کسی از غدیر صحبت نکند و نامی از مولا امیرمومنان(ع) نبرند.

وی به ماجرای ماموریت سفیان غامدی در خرابکاری در عراق از سوی معاویه در زمان امام علی(ع)، اشاره کرد و اظهار داشت: او ماموریت داشته که هر کسی طرفدار آن حضرت باشد، را بکشد، اموالش را غارت و آبادی هایشان را ویران کند.

حجت الاسلام و المسلمین طبسی افزود: این گونه فشارها از لحظه جریان سقیفه تا امروز ادامه دارد و تفاوتش این است که امروز شیعه آل محمد(ص) قوی است.

وی تصریح کرد،: جریان خشونت، حامی جریان سقیفه بود و مخالفان سقیفه در آن شرایط با شجاعت و از خودگذشتگی و ایمان و بدون ترس در برابر آنها ایستادند.

این نویسنده و محقق حوزوی به کشتن کودکان و یا فروش زنان سوری و تعرض به بانوان و... به عنوان کارهای پست وهابیانی چون داعش و... اشاره و خاطر نشان کرد: این گونه کارها جدید نیست و از دوران بعد از سقیفه توسط افرادی مانند بُصر و ... اتفاق افتاده است.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: شهادت امام حسین(ع) از همان روز سقیفه رقم خورد، یعنی این حادثه عظیم را خروجی این روز دانسته اند.

وی به ماجرای در آوردن خلخال از پای زن یهودی  که موجب شد حضرت علی(ع) از شدت ناراحتی بستری شود، اظهار داشت: این برخورد امام علی(ع) درباره یک زن یهودی زیر نظر حکومت ایشان است و در مقابل خروجی سقیفه چیزی است که گفته شد و امروز آن را در حادثه ای مانند منا با آن همه دوربین نظارت شده که با دادن آب و کمک به مصدومان، حاجیان زنده می ماندند، اما این کار را نکردند؛ این هم خروجی سقیفه است.

حجت الاسلام و المسلمین طبسی با اشاره به اینکه اگر امور دست امیرمومنان(ع) بود همان گونه که با سخنرانی ایشان مردم یمن مسلمان شدند، بسیاری از افراد به اسلام روی آوردند، گفت: بر اساس روایتی که درباره سقیفه آمده، این ماجرا توسط صحابه ای مانند ابوذر، سلمان، مقداد، بُرَیده، ابو ایوب انصاری، عثمان بن حنیف و ...، نسبت به ظلمی که کردند، هشدار داده شده است و مواضع تندی گرفتند.

وی در پایان بررسی وجود مخالفانی از صحابه پیامبر(ص) با جریان سقیفه، افزود: به هر حال طبق آنچه در تاریخ آمده، بعد از این ماجرا طرفداران حضرت علی(ع) و مخالفان سقیفه به کشته شدن تهدید شدند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha