پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
محمد جواد ظریف

حوزه/ دکتر ظریف با بیان این که در راستای استفاده از امکان فرصت بعد از برجام برای منافع ملی و تأمین نیازهای کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی تلاش کنیم، اظهار داشت: از همه می‌خواهیم برای استفاده از فرصت‌ها به محوریت هیئت نظارت بر اجرای برجام که بر اساس نظر رهبری تشکیل شده است همدلی همکاری و همفکری کنند تا با داشتن ابتکار عمل بیشترین بهره و کمترین زمینه را برای نفوذ فراهم کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» دکتر ظریف ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه قم که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد؛ با اشاره به اینکه بیانات و فرمایشات مراجع عظام تقلید، برای بنده و همکارانم در وزارت خارجه راه‌گشاست ابراز داشت: در این دیدارها از تعالیم عالیه اهل بیت علیهم السلام که از سوی مراجع عظام تقلید تبیین شد استفاده کردیم.

وزیر امور خارجه در ادامه از تشکیل هیئت نظارت بر اجرای برجام خبر داد و اظهار داشت: این هیئت با جدیت، نظرات و دستورات مقام معظم رهبری را که طی نامه‌ای به ریاست محترم جمهور گفته بودند مد نظر قرار خواهد داد.

ظریف افزود: وزارت امور خارجه نیز با تعیین ستاد ویژه‌ای کار تخصصی پیگیری برجام را در ابعاد حقوقی سیاسی فنی واقتصادی پیگیری خواهد کرد.

وی با اشاره به این که همکاران بنده در وزارت خارجه تحرکات و اقدامات طرف مقابل را با جدیت رصد می‌کنند، ابراز داشت: هیئت مورد نظر رهبری برای نظارت بر تلاش‌های ما تشکیل شده است و ما نیز در چار چوب نظارت ایشان و مصوبه مجلس و شورای عالی امنیت ملی و در راستای حفظ منافع ملی مردم کار را پیش خواهیم برد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی افزود: وزارت خارجه پاسدار دستاوردهای مقاومت نظام و مردم خواهد بود.

ظریف با بیان این که در راستای استفاده از امکان فرصت بعد از برجام برای منافع ملی و تأمین نیازهای کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی تلاش کنیم، اظهار داشت: از همه می‌خواهیم برای استفاده از فرصت‌ها به محوریت هیئت نظارت بر اجرای برجام که بر اساس نظر رهبری تشکیل شده است همدلی، همکاری و همفکری کنند تا با داشتن ابتکار عمل بیشترین بهره و کمترین زمینه را برای نفوذ فراهم کنیم.

وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به این که متاسفانه در منا با فاجعه‌ای بزرگ مواجه بودیم، اظهار داشت: دولت عربستان، از ابتدای این فاجعه ضعف شدیدی نشان داد و همکاری مناسبی نداشت.

وزیر امور خارجه از جدیت دولت به پیگیری وضعیت اسفبار منا اشاره کرد و گفت: وزارت امور خارجه از ابتدای کار با جدیت در تهران و حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل این مسئله را پیگیری می کرد.

ظریف با اشاره به وضعیت دکتر رکن آبادی دیپلمات جمهوری اسلامی اظهار داشت: وضعیت برادر عزیز و همکار ما دکتر رکن آبادی بسیار مهم است و متاسفانه هنوز وضعیت چندین نفر از زائرین مشخص نشده و مفقود هستند.

وی با بیان این که جان همه مفقودین برای وزارت امور خارجه مهم است، ابراز داشت: وضعیت آقای رکن آبادی به جهت همکار بودن از نظر احساسی مهم است اما وزارت خارجه وظیفه و مسئولیت یکسانی در برابر همه خانواده هایی که منتظر مشخص شدن عزیزان خود را دارند بر عهده دارد.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: از دولت سعودی توقع داریم که به وظایف خود در این زمینه عمل کند تا سریعتر نتیجه کار مشخص شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود:‌ امیدواریم با تلاش های صورت گرفته از سوی وزارت امور خارجه، سازمان حج و زیارت، بعثه مقام معظم رهبری و وزارت بهداشت وضعیت مفقودین، مشخص شود و خانواده‌ها از انتظار خارج شوند.

ظریف در ادامه با بیان این که وظیفه ما بر اساس قانون اساسی حمایت از مسلمانان و مستضعفان است، ابراز داشت: البته دوستداران اهل بیت علیهم السلام از اهمیت ویژه ای در سیاست خارجه برخوردار بوده و ما معتقدیم همه مسلمین دوستدار اهل بیت علیهم السلام می‌باشند.

وی افزود: همه حرکت‌هایی را که در راستای تفرقه افکنی و اختلاف بین مسلمین شکل می‌گیرد و هیچ ارتباطی با اسلام ندارد را تلاش های غیر اسلامی می دانیم و محکوم می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی با بیان این که اولویت ما در سیاست خارجی ارتباط با همسایگان و کشورهای اسلامی است، اذعان داشت: بیشتر سفرهای بنده در طول دو سال گذشته به استثنای سفرهایی که در باره مذاکرات هسته‌ای بود به کشورهای اسلامی اختصاص داشته و ما هم همین اولویت را نیز حفظ خواهیم کرد.

ظریف با بیان این که ارتباط با همسایگان و کشورهای اسلامی برای منافع ملی امنیت منطقه و جهان اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار داشت: امروز خطر افراط گری و فرقه گرایی که خارج از دستورات شرع مقدس اسلام است خطر  و تهدید بزرگی برای منطقه محسوب می‌شود.

وی با بیان این که باید از منافع و مشترکات مهم کشورهای اسلامی بهره‌برداری کنیم، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز در دیدار با سفرا و روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی در خارج از کشور بر لزوم ارتباط با کشورهای اسلامی تاکید داشت.

انتهای پیام 33/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha