یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
سید حسین مومنی اصفهان

حوزه/ اگر وحدت حوزه و دانشگاه وجود نداشته باشد،‌با توجه به توليد علم و فناوري در دانشگاه ها،‌ ممكن است علمي توليد گردد كه خلاف آرمان هاي جامعه اسلامي باشد

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سيدحسين مومني،‌ عصر امروز در همايش وحدت حوزه و دانشگاه كه در دانشكده علوم پزشكي دانشگاه اصفهان برگزار شد در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه،‌اظهار داشت: دو ركن اساسي جامعه يعني حوزه و دانشگاه مي توانند با وحدت بين خود،‌ جامعه را  هدایت كنند،‌ به گونه‌ای كه حوزه هاي علميه از جهت ديني و راهبردي،‌ آن را مديريت نموده و دانشگاه ها نيز با فناوري موجود در اين عرصه،‌ جامعه اسلامي را به پيش خواهند برد و نقش بسزايي در آن ايفا نمايند.

وي افزود: اگر وحدت حوزه و دانشگاه وجود نداشته باشد،‌با توجه به توليد علم و فناوري در دانشگاه ها،‌ ممكن است علمي توليد گردد كه خلاف آرمان هاي جامعه اسلامي باشد، لذا اين امر توسط حوزه هاي علميه بررسي مي گردد و در پيشبرد اهداف آن علم در مسير تقويت جامعه اسلامي به دانشگاه كمك خواهد نمود.

معاون تهذيب و تبليغ حوزه علميه اصفهان در ادامه گفت:‌ حوزه هاي علميه نيز وقتي علمي را توليد مي كنند ممكن است با فناوري هاي روز دچار تناقض باشد و اينجاست كه دانشگاه ها به كمك حوزه مي آيند و آن را در مسير صحيح جهت رسيدن به جامعه نوين ديني،‌ هدايت مي نمايند.

وي با اشاره به بعضي از مشكلات پيش آمده به خاطر عدم هماهنگي بين حوزه و دانشگاه، تصريح كرد: مسئله باروري و ناباروري امروزه يكي از مهترين مسائل روز است كه در بين مردم رواج پيدا كرده، اما كسي صحيح يا ناصحيح بودن آن را نمي داند، اين بخاطر عدم برنامه ريزي و جهت دهي مي باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مومني افزود: اگر قبل از اين كه مسائل مهمي در جامعه ظهور و بروز یابد و آن را مورد بررسي و تحليل قرار دهيم، شاهد سردرگمي مردم در مواجهه با برخي از اين مسائل نخواهيم بود و اين خلاء در وحدت بين حوزه و دانشگاه كاملا احساس مي شود كه بايد تصحيح شود.

وي خاطر نشان كرد: حوزه هاي علميه نيز بايد فقه پويا و نوين را در متن اهداف آينده خود قرار دهند و نمي توان گفت صرفا فقهي كه بدون در نظر گرفتن مسائل روز دنيا باشد،‌ براي پاسخگويي به مردم كفايت نمي كند، چرا كه وقتي به عنوان مثال به مسائل شهرسازي و عمراني نگاه مي كنيم، مي بينيم فقه اسلامي بايد در اين زمينه ها صاحب نظر باشد و چاره اي براي آن بيانديشد.

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه اصفهان، خاطرنشان کرد: مسائل علوم انساني نيز بايد مورد توجه قرار گيرد و نمي توان بدون درنظر گرفتن نظر اسلام، آن را تبيين نمود فلذا وجود اين مسائل موجب مي شود به نياز وسيع وحدت حوزه و دانشگاه پي ببريم و آن را گسترش دهيم تا به جامعه اسلامي مورد نظر هر دو طيف، دست يابيم.

313/38

 

 

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha