چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در جلسه تفسیر قرآن کریم

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن با تأکید بر این‌که تحول در علوم انسانی ضروری است، گفت: علوم انسانی فعلی بر اصل خالق بودن خداوند و مخلوق بودن عالم قرار نگرفته است که این امر باید مورد توجه قرار گیرد .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در جلسه تفسیر قرآن کریم ، به تفسیر اولین سوره جزء 29، یعنی سوره مبارکه «ملک» پرداخت و با بیان اسامی دیگر آن، اظهار کرد: «تبارک» از ریشه مبارک، «مانعه» به معنای جلوگیری کننده، «واقیه» از ریشه تقوا و به معنای نگهدارنده، «منجیه» به معنای نجات دهنده و «منّاعه» به معنای بسیار بازدارنده، از دیگر اسامی سوره ملک هستند.

وی تصریح کرد: کسی که با آیه‌های سوره ملک آشنا می‌شود و مفاهیم آن را فرا می‌گیرد، به انحراف نمی‌رود، در صراط مستقیم می‌ماند و این سوره دستش را می‌گیرد و او را نجات می‌دهد.

امام‌جمعه قزوین با تأکید بر این‌که ارائه آمار و ارقام قرآن از زمان قدمای ما مرسوم بوده و این کار از تحریف قرآن جلوگیری می‌کند، ادامه داد: سوره ملک از 30 آیه، 337 کلمه و 1350 حرف تشکیل شده و اگر «بسم الله الرحمن الرحیم» را جزء آیات محسوب کنیم، این سوره از 31 آیه تشکیل شده است.

وی در ادامه به محتوای کلی سوره ملک اشاره کرد و با بیان این‌که اشاره کلی به محتوا، انگیزه مطالعه را افزایش می‌دهد، افزود: یکی از مباحثی که در این سوره مطرح می‌شود این است که خداوند متعال منشأ همه برکات است.

این استاد حوزه، فرمانروایی خداوند بر عالم و آدم، خالق بودن خدای متعال و مخلوق بودن عالم، امتحان الهی، عاقبت شیاطین و کفار، حکیمانه بودن آفرینش، اوصاف و حالات جهنم، گفتگوی نگهبانان جهنم با جهنمیان، عالم بودن خداوند بر غیب و شهود، رام بودن زمین و تشویق انسان در مسیر کسب روزی و در امان نبودن از مجازات‌های الهی را از دیگر موضوعاتی معرفی کرد که در سوره ملک بیان شده است.

وی به تشریح مسأله فرمانروایی خداوند بر عالم و آدم پرداخت و گفت: نباید گمان کنیم اگر هر کسی اسلحه‌ای در دست دارد بر عالم فرمانروایی می‌کند؛ زیرا در معادلات سیاسی و اجتماعی ممکن است در مقابل عده‌ای دیگر قد خم کند.

امام‌جمعه قزوین در این خصوص ادامه داد: تنها خداوند متعال فرمانروای عالم است، و کسانی که این اصل را پذیرفته‌اند نباید از کسی حساب ببرند، به کسی طمع بورزند و باید تنها از خداوند ترس و واهمه داشته باشند.

وی  در همین راستا تحول در علوم انسانی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: با وجود این‌که خالق بودن خداوند و مخلوق بودن عالم بسیار بدیهی و روشن است، اما مبانی علوم انسانی در دانشگاه‌ها بر این اصل قرار نگرفته و به گونه‌ای مطالب عنوان شده که گویی این عالم، خودگردان است، نیازی به خدا ندارد و بدون خالق هم کارها به پیش می‌رود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: برخی‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند که انگار نمی‌دانند خداوند مجازاتی هم دارد و مجازات خدا بسیار جدی است. اگر انسان آبروی کسی را بازیچه خواسته‌ها و امیال خود کند و لقمه حرام بخورد بازتابی را در انسان دارد که دچار عذاب خداوند می‌شود.

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha