یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
کد خبر: 377364
۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
آیت الله حاج سید محمد موسوی نژاد

حوزه/مراسم گرامیداشت یاد آیت الله حاج سید محمد موسوی نژاد شامگاه امروز در تهران برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از تهران، مراسم گرامیداشت یاد آیت الله حاج سید محمد موسوی نژاد شامگاه امروز با حضور علماء، روحانیون و مسئولین کشوری در شهرستان تهران برگزار می شود.

برپایه این گزارش،این مراسم از ساعت 17 تا 18:30 در مسجلد جامع قلهک واقع در خیابان شهید کلاهدوز (دولت) برپا خواهد شد.

همچنین مراسم یادبود این عالم فقید چهارشنبه هشتم اردیبهشت  بعد از نماز مغرب و عشا در حسینیۀ شهدای قم واقع در خیابان صفائیه برگزار می شود.

گفتنی است: آیت الله موسوی نژاد در یازدهم اسفند 1394 پس از سکتۀ مغزی در بیمارستان بستری شد و  در سحرگاه روز چهارشنبه پنجم ماه مبارک رجب (25 فروردین 1395 شمسی) در بیمارستان امام حسین(ع) مشهد دارفانی را وداع گفت.

آیت الله سید محمد موسوی نژاد، (دهم دیماه سال ۱۳۱۰ هجری شمسی، مطابق با 21 شعبان 1350 هجری قمری) در خانواده‌ای مذهبی در روستای ابردۀ سفلی از توابع مشهد به دنیا آمد و پس از حضور در مکتبخانه به تشویق پدربزرگ  و راهنمایی دایی بزرگوارش، به مشهد مقدس مهاجرت و دروس طلبگی را در حوزۀ علمیۀ این شهر آغاز کرد.

ایشان پس از گذراندن دروس مقدمات و سطح و چند سالی درس خارج فقه و اصول در محضر بزرگانی چون شیخ هاشم قزوینی، شیخ مجتبی قزوینی، آیت‌الله میلانی و آیت الله مروارید برای ادامۀ تحصیل به نجف اشرف هجرت کرد. ایشان در نجف اشرف در دروس آیات عظام سید محسن حکیم، سید محمود شاهرودی و دیگر بزرگان آن حوزه علمیه مانند آیت‌الله العظمی سید ابوالقاسم خوئی و امام خمینی، شرکت کرد.

این عالم فقید پس از بازگشت به مشهد مقدس به تدریس سطوح عالیۀ حوزوی در حوزۀ علمیۀ این شهر پرداخت و شاگردان بسیاری همچون آیات و حجج اسلام گنجی، مرتضی مروارید، مهدی مروارید، حسین گرایلی، سید مهدی موسوی نژاد، علی اصغر حسینی، صابری، دیانی،  و... از درس ایشان بهره جستند.

آیت‌الله موسوی نژاد در سال ۱۳۴۹ به توصیه، حمایت و راهنمایی مرحوم میرزاجوادآقا تهرانی مدرسۀ‌ علمیه‌‌ای در انتهای کوچۀ چهارباغ و در جوار حرم مطهر رضوی به سبک و سیاق متفاوت و منحصربه‌فرد، برای تربیت و تحصیل طلاب به راه انداخت. طلاب فاضل و برجسته‌ای تحت مدیریت مستقیم ایشان در این مدرسه که بعدها به «مدرسۀ موسوی نژاد» شهرت یافت، مدارج علمی حوزه را در کنار درس اخلاق و عقاید و احکام گذرانده‌اند و به موفقیت‌های والایی دست پیدا کرده‌اند. توجه به مسائلی اخلاقی و معنوی، انس با قرآن، احادیث، آداب و ادعیه و اهتمام به نماز شب و نوافل و توجه ویژه به متون دروس دینی و تحقیق و تمحض در آموزش از ویژگی‌های آموزشی این مدرسه بود.

آیات و حجج اسلام محمد مروارید، محمد وحیدی، سید ابراهیم رئیسی، سید عباس صالحی، سید حسن شریعتی، عبدالله احمدی، حمید درایتی، سید هادی مرتضوی، محسن شیخانی، محسن کافی، سید هادی و سید مرتضی موسوی شاهرودی، احمد عالمی، محمدصادق کاملان، محمدعلی ایازی، محمد عبداللهیان، رضا احدی، حسن مهدوی مهر، محمدرضا نوراللهیان، مصطفی محامی، مهدی عدالتیان، سید محمد تبادکانی، علی قائمی، حسن حکیم‌باشی، سید علی موسوی نژاد، سید محسن حسینی فقیه و سید حسین ضیائی از چهره‌های شاخص امروز حوزه علمیه قم و مشهد، شاگردان دیروز مدرسه معروف آیت الله موسوی نژاد هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha