پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت ساری

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با تأکید براینکه آموزش در حوزه باید پژوهش محور شود، تصریح کرد: اگر مطالب آموزشی در حوزه با رویکرد پژوهشی به طلاب آموزش داده شود به طور حتم اثرگذاری مطلوب تری به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام زین العابدین زارع، معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران امروز در جمع طلاب مدارس علمیه ساری که با موضوع پژوهش در حوزه برگزار شد، با مهم ارزیابی کردن مسأله تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه، آن را یکی از ارکان جدایی ناپذیر حوزه دانست.

وی با بیان این که تحقیق و پژوهش یکی از موضوعات مهم است که علما و بزرگان حوزه همواره نسبت به آن دغدغه داشتند، افزود: اگر امروز آثار ماندگاری از علمای و فقهای نامی حوزه در اختیار داریم به دلیل توجه ویژه به مسأله تحقیق و پژوهش است.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که علمای حوزه در گذشته بخش مهمی از وقت خود را صرف تحقیق و پژوهش می کردند، بیان داشت: بسیاری از آثار ارزشمند و ماندگاری که امروز در حوزه به عنوان کتب پایه ای وجود دارد، نتیجه تلاش های پژوهشی علما در گذشته است.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که همان طور که آموزش در حوزه به عنوان یکی از بخش های غیر قابل تغییر مورد توجه جدی است پژوهش نیز باید با جدیت بیشتری در حوزه دنبال شود، خاطرنشان کرد: نباید مسأله تحقیق و پژوهش در حوزه در حاشیه قرار داشته باشد بلکه باید در متن برنامه های حوزه باشد.

وی با اشاره به این که امروز ظرفیت های خوبی در مدارس علمیه برای تقویت امر تحقیق و پژوهش وجود دارد، تصریح کرد: اگر این ظرفیت ها به خوبی شناسایی و در جهت احیاء آن گام برداشته شود به طور حتم شاهد رونق فعالیت های پژوهشی در حوزه خواهیم بود.

حجت الاسلام زارع با تأکید براین که آموزش در حوزه باید پژوهش محور شود، تصریح کرد: اگر مطالب آموزشی در حوزه با رویکرد پژوهشی به طلاب آموزش داده شود به طور حتم اثرگذاری مطلوب تری به همراه خواهد داشت.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که متأسفانه بخشی از طلاب مدارس علمیه انگیزه های لازم برای توجه به مسائل تحقیقاتی و پژوهشی را ندارند، گفت: این وظیفه اساتید و مدیران مدارس است که با برنامه های مختلفی انگیزه های لازم برای پژوهش طلاب را فراهم کنند.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که نباید برنامه های مدارس به گونه ای باشد که همه وقت یک طلبه برای مسائل آموزشی صرف شود، بیان داشت: باید سازوکاری تعریف شود تا طلاب فرصت بیشتری برای تحقیق و پژوهش در حوزه داشته باشند.

حجت الاسلام زارع با اشاره به این که امروز بسیاری از دروس در مراکز مهم علمی جهان با محوریت پژوهش و تحقیق انجام می شود، خاطرنشان کرد: پژوهش به عنوان یک علم می تواند کمک شایانی در فهم یک طلبه برای آموختن کند.

وی بر ضرورت اجرای برنامه های مهارتی ویژه طلاب در مسائل پژوهشی تأکید کرد و گفت: یک طلبه تنها با انگیزه نمی تواند به یک محقق و پژوهشگر توانمند تبدیل شود بلکه در این مسیر برگزاری کارگاه های آموزشی و توجه ویژه به درس روش تحقیق می تواند بسترهای لازم را در این زمینه فراهم کند.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که تحقیق و پژوهش از سنت های ارزشمند حوزه های علمیه به شمار می رود، تصریح کرد: متأسفانه این سنت ارزشمند همانند برخی دیگر از سنت های رایج حوزه های علمیه در حال فراموشی است.

معاون پژوهش حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز تحقیق و پژوهش در حوزه فراگیر نیست و تنها به صورت فردی در مدارس علمیه دنبال می شود، خاطرنشان کرد: باید برنامه ریزی ها به گونه ای باشد تا شاهد فراگیر شدن این علم ارزشمند در میان همه طلاب حوزه باشیم.

وی با تأکید براین که به هیچ عنوان نمی توان پژوهش را از موضوعات مربوط به حوزه جدا دانست، تصریح کرد: یک طلبه زمانی موفق خواهد بود که در سطوح بالای حوزه به تحقیق و پژوهش های کاربردی بپردازد.

حجت الاسلام زارع با بیان این که نباید حوزه های علمیه در مسائل تحقیقی و پژوهشی از دیگر مراکز علمی عقب بمانند، افزود: سیاست گذاری های پژوهشی در حوزه باید به گونه ای باشد که همانند گذشته حوزه محور اصلی پژوهش های کاربردی در جامعه اسلامی قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha