دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ |۲۰ صفر ۱۴۴۶ | Aug 26, 2024
ائتلاف انگلیس برای امنیت تنگه هرمز

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

کشتار کودکان یمنی به دقیقه رسید

به گزارش المیادین، بر اساس گزارش وزارت بهداشت دولت یمن، حمله ائتلاف به سرکردگی سعودی علیه یمن سبب شده تا بیش از 100 هزار غیرنظامی نقض عضو شوند. از زمان آغاز جنگ بیش از 1.9 میلیون نفر به وبا مبتلا شده‌اند که تا کنون 3 هزار و 700 نفر به دلیل ابتلا به وبا کشته شده‌اند که 40 درصد این آمار را کودکان تشکیل می‌دهند. بر اساس گزارش وزارت بهداشت یمن، حملات ائتلاف و محاصره همه جانبه عربستان سعودی علیه این کشور فقیر در غرب آسیا باعث شده تا دست کم 2.3 میلیون کودک زیر 5 سال با سوء تغذیه مواجه شود و طی آن هر 10 دقیقه یک کودک به دلیل سوء تغذیه جان خود را از دست می‌دهد. از سوی دیگر سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جدیدترین گزارش تحت عنوان «وضعیت امنیت غذایی در جهان در سال ۲۰۱۹»، یمن را دارای بدترین شرایط در میان کشورهای جهان اعلام کرد .در این گزارش آمده است که میزان گرسنگی در یمن در سال‌های ۲۰۱۶ الی ۲۰۱۸ به ۳۸.۹ درصد رسیده است. درصد گرسنگی در بین سال‌های ۲۰۰۴ الی ۲۰۰۶ کمتر از این میزان و ۳۰.۱ درصد بود. همچنین کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر  که ۷۵ درصد جمعیت یمن هستند، نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

 

گانگسترها به جان هم افتادند

روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی با عنوان «مرگ خالد القاسمی در لندن: آیا یک ترور به دستور بن زاید بود؟» از تشدید اختلاف میان امیرنشین‌های امارات بر سر جنگ یمن و تاثیر آن روی ادامه زنجیره خونریزی‌ها در داخل خاندان‌های حاکم امارات خبر داد. این روزنامه لبنانی آورده است: چیزی که ابهام درباره علت مرگ شاهزاده خالد را بیشتر می‌کند برگزاری عجولانه مراسم تدفین وی قبل از کالبدشکافی جسدش بود. آن هم در حالی که محمد بن زاید، ولی‌عهد ابوظبی و محمد بن راشد، حاکم دبی هم در این مراسم حضور نداشتند با وجود اینکه هر دوی آنها هم در امارات بودند. الاخبار بر اساس اطلاعات به دست آورده خود نوشت: خالد القاسمی طی یک عملیات پیچیده که چندین ماه برای آن مقدمه چینی شده بود به دستور محمد بن زاید، ترور شد و تصمیم به قتل پس از آن گرفته شد که گزارش‌هایی امنیتی در اختیار محمد بن زاید قرار گرفت که از وجود تماس‌هایی بین شاهزاده اماراتی ترور شده با دستگاه امنیتی عربستان که تحت فرماندهی محمدبن سلمان، ولی‌عهد سعودی فعالیت می‌کند، خبر داده بود. مرگ اسرار آمیز القاسمی در زمانی رخ داد که مناقشه‌های بین بن سلمان و بن زاید در مورد برخی مسائل در منطقه و در راس آن جنگ یمن بروز پیدا کرده و امارات با ارسال پیام‌هایی به چند کشور از تمایل خود برای خروج از جنگ یمن و همچنین درگیری با ایران و همچنین تمایل به آرامش و آتش بس گفته است بر خلاف سعودی‌ها که آمریکا را برای جنگ با ایران تحریک می‌کنند. اختلاف میان بن زاید و حاکم شارجه مربوط به مقطع اخیر نمی‌شود بلکه ریشه در تفاوت‌های پنهان و تضاد در منافع میان آنها با یکدیگر دارد. بخصوص از زمانی که ابوظبی به جای همه امیر نشین‌های امارات تصمیم می‌گیرد و بر اساس برخی داده‌ها به دنبال کودتا علیه القاسمی بوده است تا گاز الحمریه و چاه نفت الصجعه را به تسلط خود درآورده و از طریق آن کسری بودجه ناشی از ورود بن زاید به جنگ یمن را جبران کند. ترور القاسمی به شیوه‌ای بسیار مشابه ترور فایزه البریکی، همسر شیخ حمدان آل نهیان در سال 2016 در لندن صورت گرفت و همچنین قتل پسر وی محمد که سه ماه بعد در همان شهر رخ داد اتفاقی که اگر شایعات درباره علت آن درست باشد به نظر نمی رسد آخرین حلقه از زنجیره خونریزی ها در بین خاندان های حاکم امارات به دلیل ادامه کشمکش بر سر نفوذ و قدرت باشد.

 

بحرین توطئه آل‌خلیفه و القاعده علیه ایران را فاش کرد

گروه‌های بحرینی معارض رژیم آل‌خلیفه و برخی از فعالان خارجی در جامعه بین‌الملل، خواستار آغاز تحقیقات رسمی در خصوص ارتباط رژیم بحرین با گروه تروریستی القاعده و تلاش برای انجام عملیات تروریستی در ایران شدند. شبکه الجزیره اخیرا مستندی در خصوص ارتباط میان رژیم آل خلیفه و گروهک القاعده برای ترور شیعیان بحرین و انجام عملیات تروریستی در ایران منشر کرده بود؛ حال معارضان بحرینی و برخی فعالان خارجی خواستار انجام تحقیقات در این رابطه شده‌اند. شبکه خبری الجزیره قطر ۲۳ تیر از یک طرح مخفیانه درباره همکاری سازمان اطلاعات بحرین در سال ۲۰۰۳ با سازمان تروریستی القاعده خبر داد که هدفش ترور رهبران معارض در این کشور و همچنین انجام عملیات تروریستی در ایران بوده است. به نقل از العالم، این شبکه در برنامه مشهور «ما خفی أعظم» ( آنچه پنهان مانده، بزرگ‌تر است) و پخش یک فیلم مستند تحقیقاتی، از تماس محرمانه سرویس اطلاعات بحرین با القاعده در ترور چهره‌های معارض بحرینی پرده برداشت. حال معارضان بحرینی در یک نشست خبری که مقابل سفارت منامه در لندن برگزار شد، خواستار انجام این تحقیقات رسمی در این باره شدند. «علی الفایز» رئیس دفتر سیاسی فراکسیون معارضان بحرین، «سعید الشهابی» دبیرکل جنبش «احرار» و «لیندن پیتر» فعال انگلیسی حامی معارضان بحرینی در این تجمع سخنرانی کردند.

 

آلمان از ائتلاف انگلیسی تنگه هرمز پا پس کشید

یک سخنگوی دولت آلمان اظهارات نقل شده از وزیر امور خارجه آلمان را برای ملحق شدن به طرح انگلیسی تامین امنیت تنگه هرمز تکذیب کرد. به نقل از عرب نیوز، یک سخنگوی دولت آلمان روز پنج‌شنبه به رویترز گفت که هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان به قانون‌گذاران[آلمان] نگفت که  آلمان می‌خواهد در برنامه انگلیس برای عملیات تامین امنیت تنگه هرمز شرکت کند. پیش از این، یک رسانه به نام آر.ان.دی گفت که حضار نشست کمیته روابط خارجی پارلمان آلمان به نقل از ماس گفته‌اند:«ما می‌خواهیم آن‌جا باشیم». این سخنگوی دولت آلمان به رویترز گفت: وزیر امور خارجه این را نگفته است. وی افزود: برای صحبت کردن درباره شکل‌های محتمل مشارکت آلمان[ در این برنامه] بسیار زود است. درخواست مشارکت نظامی آلمان تا کنون موضوع مذاکرات [با انگلیس و فرانسه] نبوده است. آر.ان.دی همچنین در این باره گفت: حکم ملحق شدن به این عملیات در پارلمان به رای گذاشته خواهد شد. وزارت امور خارجه آلمان توضیحی در این باره نداد.

 

 

وفاق ملی پهپادهای حفتر را سرنگون کرد

دولت وفاق ملی لیبی روز جمعه از تخریب یک انبار هواپیماهای شناسایی و همچنین یک فروند هواپیمای باری در بمباران پایگاه هوایی الجفره خبر داد. فرمانده اتاق عملیات مشترک منطقه غربی وابسته به دولت وفاق ملی در بیانیه‌ای اعلام کرد، یک فروند جنگنده متعلق به این اتاق عملیاتی سحرگاه روز جمعه پایگاه هوایی الجفره در مرکز لیبی را بمباران کرد که نیروهای خلیفه حفتر از آنجا به عنوان مقر اتاق عملیات در حمله به طرابلس استفاده می‌کنند. به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، این بیانیه که صفحه رسمی عملیات موسوم به «برکان الغضب» ( یا آتشفشان خشم، عملیات نیروهای دولتی وفاق ملی لیبی برای بیرون راندن شبه نظامیان حفتر از پایتخت) آن را منتشر کرد افزود: در این بمباران یک انبار هواپیماهای شناسایی و یک فروند هواپیمای باری که از آن برای انتقال مهمات و سامانه‌های پدافند هوایی استفاده می‌کردند، تخریب شد. منابع لیبیایی می‌گویند پایگاه الجفره یک مرکز پهپادهای مدل وینگ لونگ ساخت چین است که امارات آنها را برای شبه نظامیان حفتر فراهم کرده است. در مقطع اخیر این پهپادها با برخاستن از پایگاه الجفره مناطق مسکونی طرابلس را بمباران می‌کردند. با گذشت چهار ماه از آغاز حمله نیروهای حفتر به طرابلس در چهارم آوریل گذشته این نیروها نتوانستند با ایجاد شکاف امنیتی به مرکز طرابلس نفوذ کنند. پس از تسلط نیروهای وفاق بر اتاق عملیات نیروهای حفتر در شهر غریان حفتر مقر این اتاق را به پایگاه هوایی الجفره منتقل کرد. حمله نیروهای حفتر به طرابلس از آغاز آن تا پنجم ژوئیه به گفته سازمان جهانی بهداشت بیش از یک هزار کشته، پنج هزار و پانصد زخمی برجای گذاشت.

 

راهپیمایی بازگشت با گلوله جنگی خاتمه یافت

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که 36 فلسطینی در جریان راهپیمایی بازگشت که در مرز غزه برگزار شد، زخمی شدند که مجروحیت 24 نفر از آنها به ضرب گلوله جنگی ارتش صهیونیستی بوده است. خبرگزاری معا گزارش داد که ارتش صهیونیستی در جریان شصت و هشتمین جمعه راهپیمایی بازگشت و شکستن محاصره که در مرز غزه برگزار شد، به طرف تظاهرکنندگان در شرق غزه گلوله جنگی و به طرف مردم در اردوگاه العوده در شرق خان‌یونس گاز اشک آور شلیک کرد. هزاران فلسطینی برای اعلام همبستگی با آوارگان فلسطینی در لبنان که به دعوت هیات عالی راهپیمایی های بازگشت و شکستن محاصره غزه برگزار شده بود، شرکت کردند. پیشتر این هیات با انتشار بیانیه ای خواستار شرکت گسترده فلسطینیان غزه در این راهپیمایی برای اعلام حمایت از فلسطینیان ساکن لبنان و اعلام مخالفت با قرارداد ترامپ شده و تاکید کرده بود که حضور فلسطینیان در لبنان، موقت است و مردم فلسطین بر حق خود برای بازگشت به وطنشان تاکید دارند. این هیات نسبت به تیراندازی ارتش صهیونیستی به طرف تظاهرکنندگان در شرق غزه و پیامدهای سیاستهای صهیونیستی علیه فلسطینیان ساکن نوار غزه و کرانه باختری هشدار داده و تاکید کرد که گروههای مقاومت نسبت به این سیاستها و تجاوزات سکوت نخواهند کرد.

 

بولیوی با ایران معامله پهپادی کرد

بنا بر نوشته نشریه انگلیسی «جینز»، به دنبال دیدار ۲۳ جولای (اول مرداد) هیات‌های عالی رتبه ایرانی و بولیویایی در این کشور آمریکای لاتین، بولیوی در آستانه خریدن پهپادهای ایران قرار دارد. طبق این گزارش، «دیگو پاری» وزیر خارجه بولیوی بعد از دیدار «محمد جواد ظریف» با «اوو مورالس» رئیس‌جمهور بولیوی امضای یادداشت تفاهم در زمینه‌های تبادلات دانشگاهی و فناوری به ویژه در حوزه‌های فناوری دفاعی بین دو کشور را اعلام کرده بود. این مقام ارشد بولیویایی، همچنین ایجاد یک آزمایشگاه تحقیقاتی در زمینه فناوری نانو در دانشگاه «اسکوئلا میلیتاردو اینگنیرا»(EMI) و همچنین تبادل دانشجو در سطح کارشناسی ارشد را اعلام کرد. پاری افزود: «طی ماه‌های آینده نشست‌هایی بین وزرای (دو کشور ایران و بولیوی) برگزار خواهد شد تا بولیوی همچنین بتواند به پهپادهای (ایرانی) دست یابد، پهپادهایی که هدف اصلی استفاده از آنها در موضوع مقابله با قاچاق مواد مخدر است». محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اول مردادماه در ایستگاه پایانی سفر به سه کشور آمریکای لاتین به منظور دیدار و گفت‌و‌گو با مقام‌های بولیوی به این کشور سفر کرده بود. وی در این سفر با رئیس جمهور و دیگر مقام‌های بولیوی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. بعد از دیدار ظریف با همتای بولیویایی خود، سند یادداشت تفاهم همکاری‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران و دولت بولیوی توسط وزرای خارجه دو کشور به امضا رسید. در این یادداشت، طرف ایرانی متعهد شد تا دانش فنی فناوری نانو را به واسطه ایجاد رشته کارشناسی ارشد و دکتری فناوری نانو و همچنین تاسیس آزمایشگاه تخصصی نانو در دانشگاه «امی» بولیوی در چارچوب همکاری توسعه‌ای جنوب - جنوب امضاء کند.

 

سپاه گروهک ضد انقلاب را در سروآباد زمین گیر کرد

درگیری که روز جمعه میان نیروهای سپاه با یک تیم تروریستی متشکل از اعضای گروهک‌های ضد انقلاب در منطقه هوار ژونین دله مرز شهرستان سروآباد روی داد چند نفر از اعضای این گروهک به هلاکت رسیدند. روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهداء در اطلاعیه ای اعلام کرد: پاسداران سپاه بیت‌المقدس کردستان در منطقه هوار ژونین دله‌مرز در شهرستان سروآباد با یک تیم از عناصر گروهک‌های ضد انقلاب برخورد کرده و با آنان درگیر شدند. در این درگیری تعدادی از نیروهای ضدانقلاب به هلاکت رسیده و یا مجروح شدند و مقدار قابل ‌توجهی سلاح و مهمات آنان نیز به دست نیروهای سپاه منهدم شده است. همچنین در این درگیری، سیدهادی اجاق از نیروهای سپاه کردستان زخمی شد که در حین انتقال به بیمارستان به درجه رفیع شهادت نائل آمد. چند نفر از اعضای تیم ضد انقلاب پس از این درگیری از منطقه گریختند که نیروهای سپاه در تعقیب آنان هستند،  پیکر پاک شهید مدافع میهن سید هادی اجاق روز شنبه ساعت ۱۱ صبح از مقابل سپاه شهرستان قروه با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان تشییع خواهد شد. شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی بیش از ۵۰ هزار نفر در فاصله ۹۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.

 

ایران خدمه الریاح را آزاد کرد

مقامات هندی روز جمعه آزادی ۹ تن از ۱۲ خدمه کشتی الریاح که در اوایل جولای (تیرماه) توسط ایران توقیف شده بود را تأیید کردند. روزنامه ایندیا تودی نوشت؛ با این حال  ۲۱ تبعه هند از جمله سه تن از خدمه کشتی الریاح و ۱۸ تن از خدمه کشتی استینا ایمپرو انگلیس همچنان در بازداشت ایران قرار دارند. سفارت هند در ایران روز پنجشنبه اعلام کرد که خدمه هندی کشتی انگلیسی ایمپرو دسترسی کنسولی پیدا کرده اند. به جز کشتی های توقیف شده توسط ایران، ۲۴ تن از اعضای خدمه کشتی گریس ۱ که به دست انگلیس در تنگه جبل الطارق توقیف شده، همچنان در بازداشت به سر می برند. سخنگوی وزارت خارجه هند روز پنجشنبه اعلام کرد که مقامات این کشور توانسته اند با ۲۴ خدمه کشتی گریس ۱ دیدار و گفت وگو کنند. بر اساس بیانیه وزارت خارجه هند، تیم سه نفره این کشور در این دیدار به کلیه خدمه هندی اطمینان داده اند که دولت دهلی نو اقدامات لازم برای آزادی سریع آنان را انجام خواهد داد. کشتی نفتکش گریس ۱ ایران در چهارم جولای (۱۳ تیرماه) بدست پلیس جبل الطارق و نیروی دریایی انگلیس توقیف شده است. "وی مورالیداران" مشاور وزیر امور خارجه هند گفت: تیمی از کمیسیون عالی این کشور از طریق لندن مجوز دیدار با خدمه هندی را دریافت کرد و از آخرین وضعیت آنان مطلع شد. «راویش کومار» سخنگوی وزارت خارجه هند نیز گفت: دهلی امیدوار است علاوه بر دسترسی کنسولی ما، هرچه زودتر بتوانیم خدمه خود در کشتی گریس ۱ را آزاد کنیم. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هفته گذشته نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو را به دلیل عدم رعایت قوانین بین المللی دریایی و همچنین برخورد با یک قایق ماهیگیری ایرانی توقیف کرد.

 

واشنگتن از مواضع ضد تهران به شدت عقب‌نشینی کرد

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن با اشاره به اظهارات پمپئو برای سفر به تهران و انجام مذاکره گفت که آمریکا از مواضع خود علیه ایران به شدت عقب نشینی کرده است. محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در صفحه توییتر خود نوشت: آمریکا عقب نشینی شدیدی نسبت به مواضع خود علیه ایران داشته است و مایک پمپئو برای سفر به ایران و گفت وگو با ملت آن کشور اعلام آمادگی کرده است. وی می نویسد: ای پمپئو به رئیست ترامپ بگو که ایران و ایرانی ها کجا قرار دارند. جمهوری اسلامی ایران، جمهوری یمن نیست. محمد علی الحوثی تقریبا یک هفته پیش در صفحه توییتر خود نوشته بود که کشور یمن بزودی و به تنهایی همانند یک توفان خواهد وزید. اقدام ایران در توقیف نفتکش ها به مذاکره با آمریکا روبه رو خواهد شد و هیچ کس از کشورهای حاشیه خلیج(فارس) جرات محکوم کردن این اقدام ایران را نخواهند داشت. وی با اشاره به توئیت فوق نوشت: امروز وزیران دفاع و خاجه آمریکا خواستار گفت وگو شدند. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا برای حضور یافتن در تلویزیون ایران تمایل نشان داده و گفته که آماده است به تهران بیاید و در تلوزیون ایران «با خوشحالی»، استدلال آمریکا برای تحریم‌ها را توضیح دهد. اظهار تمایل دوباره وزیر امور خارجه آمریکا برای حضور یافتن در تلوزیون ایران در حالی مطرح می‌شود که وی پیش از این نیز گفته بود که اگر به او پیشنهاد حضور در تلویزیون ایران داده شود، آن را خواهد پذیرفت چراکه ظریف نیز چنین فرصتی داشته است.

 

دانمارک به طرح انگلیس رای مثبت داد

به نقل از رویترز، دانمارک اعلام کرد که از طرح پیشنهادی انگلیس برای عملیاتی به رهبری اروپا برای تامین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز حمایت کرده و کمک نظامی دریانودری را بررسی خواهد کرد. سه دیپلمات اعلام کردند که این اقدام از سوی سه کشور دانمارک، فرانسه و ایتالیا مورد حمایت قرار گرفته است. یپه کوفود، وزیر امور خارجه دانمارک در بیانیه‌ای اعلام کرد: دیدگاه دولت دانمارک نبست به کمک به چنین اقدامی مثبت است. این اقدام یک رد پای پررنگ اروپایی بر جای خواهد گذاشت. همچنین ترین براسمن، وزیر دفاع دانمارک در این باره گفت: ناوگان رویال دانمارک قوی و توانمند بوده و قادر خواهد بود به گونه‌ای فعال و موثر در چنین اقدامی مشارکت کند. تصمیم نهایی باید در پارلمان[ دانمارک] مورد بحث قرار بگیرد. این تلاش‌ها در حالی است که ایران تاکید دارد نیروهای خارجی باید منطقه را ترک کنند و مسئله امنیت آن را به ایران و دیگر بازیگران منطقه‌ای واگذار کنند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین با احتیاط از طرح انگلیس اعلام حمایت کرده‌اند درحالی‌که از طرح مشابه آمریکا برای ایجاد ائتلاف در خاورمیانه فاصله گرفته‌اند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پیش از این در گفت‌وگویی درباره تامین امنیت خلیج فارس گفته بود: ما ۱۵۰۰ مایل مرز در خلیج فارس داریم. به همین دلیل است که به آن خلیج فارس می‌گویند، خلیج مکزیک نیست و در مجاورت ما است. ما بزرگ‌ترین قدرت خلیج فارس و تنگه هرمز هستیم و تأمین امنیت و آزادی کشتیرانی جزئی از منافع مهم ما در زمینه امنیت ملی است. هیچ کس نمی‌تواند بدون ایران در این آب‌ها امنیت را تأمین کند.

 

دادگاه عالی بریتانیا پرونده تانک‌های چیفتن را به نفع انگلیس خاتمه داد

دادگاه عالی بریتانیا با صدور حکمی به نفع یک شرکت تسلیحاتی انگلیسی، اعلام کرد که این شرکت نباید همه سود ناشی از مبلغی را که بابت فروش تانک به ایران دریافت کرده، به تهران پرداخت کند. با این حکم مساله وارد مرحله تازه‌ای خواهد شد چرا که بر اساس آن، رقمی که طرف بریتانیایی به عنوان ضرر و زیان به ایران بدهکار است باید دوباره محاسبه شود. قرارداد ایران و انگلیس برای خرید تانک‌های چیفتن مربوط به دوران قبل از انقلاب اسلامی است. توافق بر سر خرید هزار و ۵۰۰ تانک چیفتین در سال ۱۹۷۱ به دست آمد و ایران نیز در سال ۱۹۷۶، مبلغی بالغ بر یک میلیارد دلار برای این تانک‌ها پرداخت کرد. در فاصله سه سال بعد از امضای قرارداد، انگلیس حدود ۱۵۰ تانک به ایران تحویل داد اما با پیروزی انقلاب اسلامی لندن مسئله مالی را بهانه کرده و با وجود پرداخت چند صد میلیون پوند از سوی ایران، از فروش این تانک‌ها خودداری کرد و نمونه‌های آماده شده براساس طراحی مورد علاقه و متناسب با ایران را به دیگر کشورها فروخت. بر اساس اسناد دادگاه، در ششم فوریه سال ۱۹۷۹ (۱۷ بهمن ۵۷) این قرارداد لغو شده است و از آن زمان دو کشور بر سر مبلغ باقی مانده در این قرارداد اختلاف نظر داشته‌اند. در نهایت ایران بابت این قرارداد از شرکت بریتانیایی "خدمات بین‌المللی نظامی" در دیوان بین‌المللی تجارت در پاریس شکایت کرده است. بخشی از سهام این شرکت متعلق به وزارت دفاع بریتانیا است. در جریان سازوکار میانجیگری در دیوان بین‌المللی تجارت جهانی، دو بار در سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۶ میلادی، احکامی به نفع ایران صادر شد. این دیوان از شرکت بریتانیایی خواست تا پول باقی‌مانده ایران را بپردازد. علاوه بر این در سال ۲۰۰۱ این دیوان اعلام کرد که شرکت بریتانیایی باید به ایران بابت ضرر و زیان ناشی از این قرارداد، سود پول باقی‌مانده را نیز به همراه تمامی هزینه‌های تیم وکالت ایران و بخش عمده هزینه‌های دیوان تجارت بین‌المللی را بپردازد. شرکت تولید تجهیزات نظامی در بریتانیا در سال ۲۰۰۶ میلادی، ملزم به بازپرداخت ۴۰۰ میلیون پوند به ایران شده بود. اما شرکت "خدمات بین‌المللی نظامی" همواره با این استدلال که در عدم پرداخت پولی نقشی نداشته، به احکام درباره پرداخت ضرر و زیان و سودهای این پول اعتراض کرده است. این شرکت می‌گوید که علت تاخیر در پرداخت‌ها، تحریم‌های ایران بوده و به طور مشخص وزارت دفاع ایران که طرف قرارداد است از سال ۲۰۰۸ میلادی در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته است. ایران برای اجرای احکام به دادگاه عالی بریتانیا شکایت کرد که بر همین اساس حکم اخیر، به نفع طرف بریتانیایی صادر شده است و احتمالا حل اختلاف دو کشور بر سر معامله تانک‌های چیفتن، به بازنگری و توافق تازه‌ای نیاز خواهد داشت. ایران می‌تواند به این حکم اعتراض کند.

 

شباهنگ بدون تلفات جانی در لنکران غرق شد

خبرگزاری اسپوتینک با اعلام غرق شدن کشتی ایرانی از نجات یافتن تمامی خدمه این کشتی خبر داد. به نقل از اسپوتنیک، کشتی باری ایران که در نزدیکی بندر لنکران جمهوری آذربایجان دچار سانحه شده بود، غرق شد. بخش مدیریت بحران وزارت شرایط اضطراری آذربایجان ساعتی پیش از ارسال دو بالگرد به محل حادثه برای کشتی ایرانی باری شباهنگ در دریای خرز در سی کیلومتری ساحل آذربایجان ارسال خبر داد.

 

بازار به مطب ها گره خورد

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه کسانی که هم‌اکنون در بازار آزاد کار می‌کنند تصمیم‌گیر تعداد پزشکان و متخصصان هستند، گفت: جمعیت حاضر در مطب‌ها نشان دهنده کمبود در این زمینه است. حیدرعلی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره کمبود پزشک در کشور گفت: ما هم در کشور کمبود پزشک داریم و هم نداریم. همچنین تصریح کرد:‌ اگر بخواهیم سرانه تعداد پزشکان ایرانی را بر اساس سرانه جمعیت در نظر بگیریم در این زمینه و استاندارد عقب هستیم و هم کمبود پزشک داریم و هم کمبود پرستار. عابدی درباره دلایل این کمبودها اظهار داشت: یک وزارتخانه به نام وزارت بهداشت که متولی بهداشت و درمان است در کشور وجود دارد که هم باید نیرو تربیت کرده و هم باید تصمیم‌گیری کند که چقدر نیرو در آینده مورد نیاز است. وی گفت: متاسفانه کسانی که هم‌اکنون در بازار آزاد کار می‌کنند این مهم را تعیین می‌کنند. وی با بیان اینکه اگر قانون داشته باشیم که کسانی که در بازار آزاد مشغول فعالیت هستند اجازه تصمیم‌گیری نداشته باشند معما حل خواهد شد؛ این در حالی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی از 40 سال پیش اجازه داد تا با تشکیل دانشگا‌های غیرانتفاعی نیروی کشور در بخش بهداشت و درمان تأمین شود. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی هم در زمینه تربیت کادر پزشک و پرستار در کشور فعال است و این دانشگاه می‌تواند در کنار دانشگاه‌های دولتی از پتانسیل خود استفاده کرده و در بسیاری از نقاط پزشک، پزشک متخصص و پرستار تربیت کند. وی افزود: باید اجازه داد تا دانشگاه غیر انتفاعی در زمینه تأمین کادر پزشک و پرستار وارد میدان شود که متأسفانه در حال حاضر هم ظرفیت‌های تربیت دانشجو در این بخش را محدود شده و هم دچار کمبود پزشک هستیم.

 

دولت ملت ایران را به انتخابات مجلس دعوت کرد

سخنگوی دولت گفت: ملت ما امسال در انتخابات مجلس، پاسخ تحریم‌های آمریکایی را در پای صندوق‌ها خواهد داد. علی ربیعی سخنگوی دولت در توئیتی نوشت: در همان صحنه شورایاری می توان از انتخابات بنیاد بودن ایران سخن گفت و اضافه کرد انتخابات شرط اصلی مردم سالاری است و ملت ما امسال در انتخابات مجلس دوباره ایران خواهد گفت. وی در ادامه نوشت: ملت ایران از طریق تجدید هستی ملی خود در میعادگاه انتخابات پاسخ تحریم های آمریکایی را در پای صندوق ها خواهد داد.

 

بنیاد شهید شایعات کناره گیری را تکذیب کرد

روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران شایعه کناره‌گیری حجت‌الاسلام شهیدی، رئیس این بنیاد را تکذیب کرد. روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد: در پی انتشار خبری به نقل از یکی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مبنی بر کسالت یا عدم حضور حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی در محل خدمت به اطلاع می‌رساند ایشان همچون گذشته در حال پیگیری و رسیدگی مستمر به مسائل جامعه ایثارگری است و در روزهای اخیر نیز افتتاح و بازدید از برخی پروژه‌های بنیاد و دیدار با اعضای تشکل‌های ایثارگری را در دستور کار داشته است ضمن اینکه در تمامی جلسات مرتبط با رئیس بنیاد و به ویژه مجمع عمومی سالانه سازمان‌های وابسته به بنیاد شخصاً حضور داشته و تأکید ایشان تلاش همه جانبه برای گذر از مشکلات کنونی است. همچنین با پیگیری ایشان بخش قابل توجهی از جلسه اخیر هیئت دولت نیز به حل مشکلات ایثارگران عزیز اختصاص یافته و با دستور و حمایت رئیس جمهوری محترم مقرر شده است جلساتی برای پیگیری این مسائل با حضور معاون اول رئیس جمهوری در روزهای آینده برگزار شود. در میانه جنگ اقتصادی دشمنان علیه ملت ایران و در شرایطی که پیگیری و تلاش همه جانبه مسئولان بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه دارد انتظار می‌رود همه مسئولان و رسانه‌ها مانند همیشه متحد و یکپارچه برای رفع مسائل و مشکلات تلاش کنند و از بروز شایعاتی که آرامش جامعه ایثارگری این ولی نعمتان جامعه اسلامی را خدشه‌دار می‌کند خودداری شود.

 

شورای شهر تخلفات رای گیری را سد کرد

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در هر انتخاباتی ممکن است تخلفاتی صورت گیرد گفت: تخلفاتی که مستند باشد در زمان لازم به آن رسیدگی خواهد شد. آرش میلانی عضو شورای شهر تهران در نشست خبری ستاد پنجمین دوره از انتخابات شورایاری‌ها اظهار داشت: تا کنون بیش از ۳۸۰ هزار نفر در انتخابات شورایاری‌ها مشارکت داشته‌اند و با گرمای هوا گرمای انتخابات نیز بیشتر شده است. وی افزود: ۶۱ درصد از شرکت‌کنندگان آقا و ۳۹ درصد نیز بانوان بوده‌اند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اعلام شده فردی در محله مرزداران با ۸ کارت ملی در انتخابات شرکت کرده است گفت: هر انتخاباتی ممکن است با تخلفاتی همراه شود که هیأت نظارت مرتب این تخلفات را منعکس می‌کند. وی افزود: قطعا در صورتی که این تخلفات مستند ارائه شود در زمان لازم به آن رسیدگی خواهد شد ولی باید توجه داشت که ثبت تخلفات باید به لحاظ حقوقی و مستند قابل پیگیری باشد ولی نوع آشکار تخلفات را تیم‌های نظارتی اطلاع می‌دهند. در ادامه این نشست محمدرضا جوادی‌یگانه معاون شهردار تهران اظهار داشت: یکی از مناطقی که کمترین مشارکت انتخابات را داشته منطقه سه است و باید توجه داشت تعلق محله‌ای و موفقیت شهرداران از نکات مهمی است که مردم را علاقه‌مند به شرکت در شورایاری‌ها می‌کند و در واقع مردم هوشمند به شورایاری‌ها رأی می‌دهند.

 

رییسی به دادگستری‌ها آتش به اختیار داد

 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در دیدار با دیدار قضات و کارکنان دستگاه قضایی خراسان رضوی اظهار داشت: باید تلاش کنیم ورود پرونده به دادگستری کاهش یابد و آن دست مسائلی که می‌تواند بدون ورود پرونده به دادگستری حل شود حتما باید به راهکارهایی غیر از ورود پرونده به دادگستری فکر کرد. وی با اشاره به کارهایی که می‌شود  در جهت کاهش جرم و جنایت در جامعه است، گفت: از گسترش معنویت و اخلاق گرفته تا بسیاری از راهکارها و ساز و کارهایی که می‌تواند در جهت کاهش ورودی پرونده به دادگستری موثر باشد باید همه آن‌ها را اقدام کرد، کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضا یک راهکار ندارد، چند ضلعی است و باید همه آن به کار بیاید تا منجر به کاهش ورود پرونده به دادگستری شود. رئیس قوه قضائیه در ادامه خاطرنشان کرد: این 9 درصد کاهشی که در سال جاری نسبت به پرونده‌ها ایجاد شد با یک برنامه‌ریزی جامع و پیگیر باید به یک جریان فراگیر برای کاهش ورودی پرونده به دادگستری تبدیل شود. رئیسی اضافه کرد: آقایون هم در این مسائل، حتما منتظر دستورالعملی از تهران نباشند، با یک سری ابتکاراتی که در استان‌ها و شهرستان‌ها انجام می‌دهند خیلی از مسائل حل می‌شود، گاهی ابتکاراتی در شهرستان‌ها و استان‌ها انجام می‌شود که بسیار قابل توجه است، لذا ضمن اینکه از نظر سازمانی باید منتظر دستورات از تهران بود اما در ابتکار و خلاقیت باید مدیران و قضات در بخش‌های مختلف کارهایی را انجام دهند. وی اضافه کرد: مردم گله مندند و حق هم دارند اما وظیفه ما این است که کارهایی که حداقل به عهده و وظیفه ما است را به خوبی و دقت و صحیح انجام دهیم و این در پی اقدام عملی، میدانی، سعی و تلاش صورت می پذیرد ؛امید مردم به اجرا و پیگیری عدالت در دستگاه قضا باید به گونه‌ای باشد که موجب اعتماد مردم به ما شود نه دوری از ما فلذا سعی کنید با رفتار و کارهایی در راستای عدالت موجب رضایت مردم و خداوند متعال شوید.

 

الانبار حمله موشکی داعش را دفع کرد

نیرو‌های عراقی با همکاری نیرو‌های سازمان اطلاعات ملی عراق تلاش گروه تروریستی داعش برای حمله موشکی به استان الانبار را ناکام گذاشتند. به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، فرماندهی نیرو‌های مردمی عراق در استان الانبار با همکاری نیرو‌های سازمان اطلاعات ملی این کشور، تلاش تروریست‌ها را برای حملات موشکی دفع کرد. منابع نیروهای مردمی عراق گفتند نیرو‌های مشترکی از هنگ‌های اول و دوم واکنش سریع وابسته به فرماندهی نیروهای مردمی در استان الانبار با هماهنگی نیرو‌های سازمان اطلاعات ملی به تعقیب هسته‌های گروه تروریستی داعش در صحرای غرب الانبار اقدام کردند. این منابع افزودند نیرو‌های مشترک توانستند چند قبضه توپ، چند فروند موشک هدایت شونده، تسلیحات مختلف و انبار‌های سوخت متعلق به گروه جنایتکار داعش کشف و ضبط کنند.

 

ایران گام هسته ای را محکم کرد

صالحی از سهم ۲.۷درصدی انرژی هسته‌ای در تامین برق کشور خبر داد و گفت: اواسط مردادماه بتن‌ریزی نیروگاه شماره ۲ بوشهر آغاز می‌شود. علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اقدامات انجام شده برای بازسازی راکتور اراک، گفت: طراحی جنبه‌های مختلف نوسازی راکتور اراک شامل طراحی مفهومی، تفصیلی، جزئی، نقشه‌ها و… که تمام شده و اکنون با مشخص کردن ابعاد تجهیزات، سفارش برای تامین تجهیزات داده شده و در حال آماده شدن هستند. وی با تاکید بر اینکه بازسازی راکتور اراک با همکاری کشور‌های چین و انگلیس خوب پیش می‌رود، افزود: کمیته مشترک بازسازی راکتور اراک متشکل از ایران، چین و انگلیس کار خود را خوب انجام می‌دهند، بنابراین از پیشبرد کار راضی هستیم چراکه پس از فَترتی (فاصله و وقفه) چند ماهه، بازسازی راکتور اراک سرعت گرفته است. رئیس سازمان انرژی اتمی در گفتگویی با تشریح سهم انرژی هسته‌ای در تامین برق کشور، گفت: اکنون این سهم باوجود فعالیت صرف نیروگاه ۱ بوشهر، متوسط ۲.۷ درصد است، اما در سال‌های آینده که دو نیروگاه اضافه خواهد شد این سهم نیز افزایش پیدا می‌کند. صالحی اعلام کرد: اواسط تا اواخر مرداد امسال بتن‌ریزی نیروگاه شماره ۲ اتمی بوشهر آغاز خواهد شد و مطابق برنامه ۶ سال آینده نیروگاه دوم آماده بهره‌برداری و ۸ سال آینده نیروگاه۳ بوشهر آماده خواهد شد. وی همچنین با اشاره به رد ادعا‌های ترامپ در آخرین جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: این نخستین بار است که یک کشور عضو شورای حکام تقاضای جلسه می‌کند، اما به دنبال ادعا‌های واهی خود منزوی می‌شود، درواقع آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین تامین‌کننده بودجه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منزوی شده است و رژیم صهیونیستی از ادعا‌های مقامات این کشور دفاع می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha