پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تحکیم بنیان خانواده

حوزه/ مقاله «نقش خانواده تراز انقلاب اسلامی در معنویت گرایی جامعه بین الملل» در اختتامیه بیست و دومین جشنوراه بین المللی پژوهشی شیخ طوسی ارائه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،مقاله «نقش خانواده تراز انقلاب اسلامی در معنویت گرایی جامعه بین الملل»که به صورت مشترک با همکاری صدیقه محقق و فاطمه شریفی به رشته تحریر در آمده، در اختتامیه بیست و دومین جشنوراه بین المللی پژوهشی شیخ طوسی ارائه شد.

این پژوهش به صورت توصیفی و تحلیل با هدف بررسی نقش خانواده تراز انقلاب در معنویت گرایی در چهار بررسی شاخصه های خانواده، آسیب های معنوی خانواده، راهکارهای ارتقای معنویت در خانواده و راه کارهای ارتقاء معنویت در جامعه بین الملل از طریق خانواده بررسی شده است.

صدیقه محقق به شاخصه های خانواده تراز انقلاب اسلامی اشاره نمود و افزود: پذیرش حاکمیت الهی و ولایت پذیری، دینی  و معنوی بودن همه امور و روابط خانوادگی،«قانون مندی بهره جنسی، ازدواج و تولید مثل»،  «رعایت حقوق و احترام متقابل در میان اعضای خانواده، اتحاد و تعامل و مهرورزی، احساس مسئولیت نسبت به امور خانواده و جامعه، پویایی و کارآمدی خانواده از مهمترین شاخصه های خانواده تراز انقلاب اسلامی است.

وی ضمن بررسی آسیب های معنوی در خانواده، آسیب های مدرنیته را از ملموس ترین آسیب ها در این عرصه دانست و اظهار داشت: « جایگزینی ارزش‌های دینی خانواده‌ها بافرهنگ و ارزش‌های غربی»، «فردگرایی»، «مادی گرایی»، «مصرف گرایی افراطی» «بحران هویت» از برجسته ترین آسیب های مدرنیته شدن به شمار می رود.
این پژوهشگر در ادامه با اشاره به آسیب های رفتاری، پر شدن اوقاف فراغت خانواده با سرگرمی‌های جدید را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: راهکارهای رفتاری، راهکارهای شناختی، راهکارهای عاطفی و تکریم، راهکارهای انگیزشی، از برجسته ترین ابعاد ارتقاء معنویت در خانواده به شمار می رود.

وی در بررسی راهکاری های ارتقاء معنویت در جامعه بین الملل از طریق خانواده، «ارائه نمادهای معنویت دیندارانه»، «حسن معاشرت»، «رعایت حقوق و قوانین و مسئولیت پذیری»، «ازدواج و افزایش زاد و ولد»را از راهکار مستقیم و نیز «شرکت در مراسمات عمومی و مذهبی»، «فعال سازی مساجد بومی»، «سلامت رفتاری اعضای خانواده»، «تربیت صحیح فرزندان»، را از راهکارهای غیر مستقیم دانست.

محقق در بخش پایانی سخنان خود «تقدم حاکمیت الهی بر همه ی امور و روابط خانوادگی»، «احترام و رعایت حقوق متقابل بین اعضای خانواده»، «بهره جنسی و تولید نسل قانونمند و شرعی»، «اتحاد و تعاون»، «مسئولیت‌پذیری و مهرورزی بین اعضای خانواده و نسبت به جامعه»، «ولایت‌پذیری و موعودگرایی» را از مهمترین شاخص های تراز انقلاب اسلامی عنوان کرد.

وی تصریح کرد: خانواده تراز انقلاب اسلامی با استفاده از راهکاری صحیح، به هنگام، هوشمندانه و مدبرانه، در گام نخست ضمن تقویت بسترهای تعالی بخش در خانواده، حضور موثری در تقویت بنیان‌های معنوی و معرفتی خانواده، محله و جامعه خواهد داشت.

۳۱۳/۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha