چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
شبکه نمایش خانگی

حوزه/ در سالی که گذشت، به نظر بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، "آقازاده" بهترین و "موچین" ضعیف ترین سریال های شبکه نمایش خانگی بودند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در زمانه ای که به تعبیر "سیروس الوند" کارگردان نام آشنا، سینمای ایران حتی پیش از شیوع کرونا نیز حال و روز خوبی نداشت و اینک در حال احتضار است، دو سه سالی است که به نظر می رسد به جهت تقویت و توسعه پلتفرم های داخلی، محصولات شبکه نمایش خانگی با استقبال قابل توجهی روبرو شده اند. 

در این میان البته نمی توان از عاملی چون ضعف نسبی سریال های تلویزیونی در یکی دو سال اخیر و البته میل و گرایش نسل جوان به تماشای آثار تصویری در بستر فضای مجازی در رقم خوردن چنین وضعیتی غافل شد.

در سالی که گذشت، برخی سریال های شبکه نمایش خانگی از جمله "آقازاده" و " هم گناه" با توفیق و استقبال خوبی همراه شدند.

البته ناگفته نماند که در سال ۹۹، به جهت شیوع ویروس نحس کرونا و به تبع آن تعطیلی سینماها در بسیاری از ماه های سال و همچنین کاهش تولیدات آثار نمایشی، محصولات ارائه شده در فضای مجازی شانس بیشتری برای دیده شدن پیدا کردند.

با این حال برخی سریال های شبکه نمایش خانگی همچون "مانکن"، "دل" و " کرگدن" هم از حیث محتوایی ضعف هایی داشتند و هم این که چندان با روی خوش مخاطبان روبرو نشدند، هر چند که برخی آمار ارایه شده نشان می دهد سریال مانکن و تا حدی سریال دل، نسبتاً پرمخاطب بودند.

این دیده شدن البته مانع از آن نیست که این سریال ها نقد نشوند، چه آن که حجم انتقادها به سریال "دل" ساخته "منوچهر هادی" چنان بود که حتی سعید راد از بازیگران اصلی آن، از ایفای نقش در این اثر ابراز پشیمانی کرد.

همان طور که اشاره شد، از آن سو برخی سریال ها مثل هم گناه و آقازاده در عین جذابیت های لازم برای مخاطب عام، دارای فیلمنامه و قصه خوبی نیز بودند، هر چند به هر حال هیچ اثری عاری از ضعف و یا نقص نبوده و نیست، اما با این وجود توانستند در این عرصه برای شبکه نمایش خانگی آبروداری کنند.

با این وجود، برخی منتقدان سریال" هم گناه" را تقلیدی از سریال های ترکیه ای عنوان کردند و این مساله نشان می دهد که با وجود همه جاذبه ها، همچنان در ارایه داستان و قصه ایرانی و مطابق با فرهنگ جامعه ما کم کاری هایی وجود دارد.

یکی از شاخص ترین سریال ها، "آقازاده" است که به اذعان بسیاری از منتقدان و کارشناسان بهترین سریال‌ نمایش خانگی در سال ۹۹ بود؛ سریالی که با وجود چالش های محتوایی، در زمان پخش بسیار پرطرفدار بود و بارها رکورد بازدید مخاطبان در پلتفرم‌های داخلی را جابجا کرد.

از دیگر سریال های امسال، سریال"موچین" بود که بی شک ضعیف ترین و بی مایه ترین سریال شبکه نمایش خانگی به حساب می آید؛ طنز سخیف و فیلمنامه ای ضعیف باعث شد که با وجود بازیگران نام آشنایی عرصه طنز و کمدی همچون چون علی صادقی، حمید لولایی، مرجان گلچین و آشا محرابی، این اثر در بستر شبکه نمایش خانگی، یک "شکست خورده مطلق" لقب بگیرد.

البته برخی دیگر از سریال ها همچون "قورباغه"، "می خواهم زنده بمانم" و ... به جهت آن که همچنان در حال پخش هستند در سال جدید مورد توجه و تحلیل و بررسی قرار خواهند گرفت، هر چند که این ها نیز همچون بسیاری از دیگر سریال های شبکه نمایش خانگی و ایضاً فیلم های سینمایی در رابطه با نحوه و چگونگی به تصویر کشیدن سبک زندگی، مشکلات جدی دارند که ان‌شاءالله در وقت مناسب به آن می پردازیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha