جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ |۷ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 11, 2024
عراق

حوزه/ محمد علی الحکیم کارشناس و تحلیلگر عراقی گفت: به نظر من امسال با انتخاباتی عالی، خیلی حساس و با رقابت جدی روبرو هستیم، امیدواریم نتیجه آن امری خوشایند برای ایران، جهان و امت اسلام باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بسیاری از رسانه های غربی و عربی با دخالت مستقیم در امور داخلی ایران سعی در تخریب چهره انتخابات به عناوین مختلف و دلسرد کردن مردم ایران از شرکت در انتخابات دارند .این در حالی است که به گفته فعالان سیاسی و رسانه ای انتخابات ایران سالم ترین و پاک ترین انتخابات در میان کشورهای مختلف جهان است .اهمیت این دوره از انتخابات نه تنها بر آینده ملت ایران که بر روی سرنوشت ملت های منطقه تاثیر مهم و بسزایی دارد.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با " محمد علی الحکیم" کارشناس و تحلیلگر سیاسی و مدیر خبرگزاری النخیل عراقی به گفت و گو پرداخته است.

متن این گفت و گو به شرح ذیل است:

حوزه: تاثیر انتخابات ریاست جمهوری ایران را بر تحولات سیاسی و اقتصادی منطقه و کشورهای همسایه بویژه عراق را چگونه ارزیابی می کنید؟

انتخابات ریاست جمهوری ایران نه تنها بر روی تحولات عراق ، سوریه و کشورهای همسایه مهم و قابل توجه است بلکه برای کل منطقه و قضیه برجام اهمیت زیادی دارد. انتخابات ایران بر روی مسئله برجام تاثیر زیادی دارد؛ چرا که اصلاح طلبان با موضعی نرمشی با برجام برخورد می کنند، در حالی که اگر اصولگرایان روی کار بیایند؛  نحوه پیشرفت برجام به گونه ای که امروز در وین در جریان است، نخواهد بود و احتمال محکم کاری بیشتر در این زمینه با طرف های مقابل ایران در برجام وجود دارد.

تاثیر انتخابات ایران بر روی روابط با همسایگان

نتیجه انتخابات ایران در بعد سیاسی، نظامی و اقتصادی بر روی روابط با همسایگان تا حدی موثر است. اگر چه برخی امور دست رئیس جمهور و وزیران  و برخی امور مربوط به سپاه قدس است، اما در مسئله اقتصادی ممکن است تبادلات تجاری با همسایگان را تحت الشعاع قرار دهد.

حجم تبادل تجاری و اقتصادی ایران و عراق ۱۲ میلیارد دلار بود

قبل از شیوع ویروس کرونا حدود دوسال پیش حجم تبادلات اقتصادی و تجاری ایران و عراق  ۱۲ میلیارد دلار بود که  امیدواریم  هر شخصی که در انتخابات ایران پیروز می شود در خدمت به منافع ملت ها بویژه ملت ایران و عراق رفتار کند .

بعد از انتخابات آینده درخشانی در انتظار ملت ایران و منطقه است

بعد از انتخابات با هر شخصی که روی کار بیاید، آینده درخشانی در انتظار ملت ایران و تمام منطقه خواهد بود . از نظر سیاسی و نظامی تغییری در سیاست های ایران در زمینه عراق و منطقه  بوجود نمی آید؛ چون سیاست ایران مشخص بوده و همواره موضعی ضد صهیونیستی، ضد تروریستی و ضد اشغالگران آمریکایی خواهد بود، که ان‌شاء الله  تا ظهور امام زمان(عج) تغییری نمی کند،  اما در امور اقتصادی ممکن است امور جدیدی رخ دهد.

حوزه: شما به عنوان فردی که فعال عرصه رسانه ای در حوزه بین الملل هستید عملکرد رسانه های غربی و عربی معاند ایران در خصوص انتخابات ریاسات جمهوری ایران چگونه ارزیابی می کنید.

رسانه های خارجی اعم از غربی و عربی معاند ایران سعی در تخریب چهره انتخابات ایران دارند و این طور وانمود می کنند، که نتیجه انتخابات از قبل مشخص است؛ در صورتی که من در طی چند سالی که انتخابات ایران در دوره های مختلف را  پوشش می دهم، باید بگویم که؛ پیش بینی حتمی نتیجه انتخابات دشوار است؛ چرا که در روزهای آخر بعد از مناظرات خیلی چیزها عوض می شود و نمی توان به راحتی پیش بینی کرد که چه کسی درانتخابات پیروز است. به نظر من امسال با انتخاباتی عالی و خیلی حساس با رقابت جدی روبرو هستیم و امیدواریم نتیجه آن امری خوشایند برای ایران، جهان، و  امت اسلام باشد.

بی‌انصافی رسانه‌های غربی و عربی در تخریب چهره انتخابات ایران/ کسی که با حشد الشعبی دشمنی کند در عراق جایی ندارد

حوزه: در خصوص انتخابات زود هنگام در عراق و نتایج آن بر تحولات سیاسی عراق توضیح  دهید.

انتخابات عراق قرار است؛ طی چند ماه آینده برگزار شود و احتمالا  انتخابات زود هنگام برگزار نمی شود. با اینکه دولت و کمیساریای عالی انتخابات برای برگزاری انتخابات اعلام آمادگی کردند، اما احتمالا انتخابات عراق در وقت خودش برگزار می شود.

دوره آینده دوره خیلی حساس است و آمریکا خیلی فشار می آورد که فردی از حزب حامی خودش روی کار بیاید. اما برای شیعیان مهم است کسی روی کار آید که حقوق شیعیان را به رسمیت بشناسد؛ نه شخصی مانند صدام که توسط آمریکا و انگلیس روی کار آمد و  بعد از مدت یک سال شروع به قتل شیعیان و دشمنی علنی با امام حسین(ع) و مقدسات شیعیان کرد.

به نظر من باید کسی در عراق روی کار بیاید که بین مقاومت و آمریکا چوب سیاست را از وسط بگیرد. عراقی ها خواهان دخالت هیچ کشوری نیستند، برخی می گویند ایران در امور عراق دخالت می کند  ما به آنها می گوییم شما هم مثل ایران دخالت کنید، یعنی دخالت های مثبت.

تلفیق خون رزمندگان ایران و عراق عامل شکست داعش صهیونیستی بود

 وقتی داعش به عراق حمله کرد شما عراق را با این تروریست های وحشی تنها گذاشتید، اما ایران با بازکردن مخازن سلاح از یک سو و با تلفیق خون رزمندگان ایرانی و عراقی به ما کمک کرد، تا این غده سرطانی را که  فرقی با اسرائیل نداشت، از میان بر داریم.

داعشی که توسط  موساد و پیشبرد اهداف آن تاسیس شد، اما ایران برای ما مستشار فرستاد، این دخالت مثبت  است و از آن تشکر می کنیم. با شهادت حاج قاسم در عراق اگر چه بسیار از آن اندوهگین هستیم اما افتخار می کنیم که این خون پاک در عراق به زمین ریخته شد.

 من شخصا دوست داشتم از همان روزهای اول مجسمه ایشان به عنوان نماد مقاومت در خیابان های عراق گذاشته شود و  اگر امکانش بود ملت عراق دوست داشتند پیکر مطهر این شهید در نجف پیش حیدر کرار و کنار شهید ابومهدی المهندس دفن شود. شهید سلیمانی با افکارش توانست حامی و حافظ اماکن مقدسه در عراق شود و نه فقط ملت عراق مدیون حاج قاسم هستند،  بلکه کل منطقه ، اروپا و جهان مدیون شهید سلیمانی هستند؛ چرا که اگر تقرب وی به خدا و اهداف  و افکار بلند  او نبود الان داعش در کل منطقه حضور داشت و حتی به اروپا رسیده بود.

هرکسی که در آینده عراق روی کار آید نمی تواند به ملت و مرجعیت پشت کند

حاج قاسم نمادی برای ملت های آزاده است و توانست از کل منطقه دفاع کند. اگر چه آینده انتخابات  عراق مجهول است، اما هرکسی که در آینده عراق روی کار آید نمی تواند به ملت، مرجعیت پشت کند چه الکاظمی باشد یا غیر از آن .هر کسی دشمنی علنی یا غیر علنی با حشد الشعبی و مقاومت نشان دهد  جایی در عراق ندارد.

بی‌انصافی رسانه‌های غربی و عربی در تخریب چهره انتخابات ایران/ کسی که با حشد الشعبی دشمنی کند در عراق جایی ندارد

حوزه: چندی پیش پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان به دیدار مرجعیت نجف و شخص آیت الله سیستانی در نجف آمد و رسانه های مختلف برداشت های متفاوتی از این دیدار داشتند و برخی از آن تعبیر به وحدت اسلام و مسیحیت و یهودیت و مهیا شدن زمینه برای پیوستن عراق به کشورهای سازشکار با رژیم صهیونیستی و "توافق ابراهیم" نمودند، تحلیل شما از این دیدار و تاثیرات آن چیست؟

بعد از دیدار آیت الله سیستانی و پاپ برخی موضوعات مطرح شد؛ نه به محاصره، نه به خشونت،نه به ظلم، نه به فقر، نه به سرکوب آزادی های دینی، نه به عدم عدالت اجتماعی و نه به سازش،  این عبارت های ۷گانه آیت الله سیستانی به پاپ بود و آخرین میخ را به تابوت عادی سازی برخی کشورهای عربی با اسرائیل زد. اگر تمام کشورهای عربی به سازش با رژیم صهیونیستی بپردازند ، عراق نمی پذیرد و اگر عراق "نه" به عادی سازی بگوید که در واقع همینطور است، کشورهای دیگر عربی اهمیتی ندارند.

این دیدار با اینکه چارچوب  و ظاهر دینی داشت، اما در باطن سیاسی بود. آمدن پاپ به دیدار مرجعیت نجف اتفاقی بزرگ و مهم بود اما پیوستن مرجعیت ایران و نجف به توافقی با عنوان "ابراهیم"  محال است. این توافق را شاید شیعیان انگلیس که مرتبط با انگلیسی ها و آمریکایی ها هستند و در شبکه های اجتماعی آنها را می بینیم،  قبول کنند.

حوزه: موضع رسمی دولت و ملت عراق نسبت به آرمان فلسطین با توجه به اقبال برخی رژیم های مرتجع عربی به سمت عادی سازی با اسرائیل چیست؟

موضع رسمی ملت و دولت عراق در خصوص فلسطین واضح  است؛ ملت و دولت عراق قلبا و عملا با فلسطین و آزادی فلسطین همراه هستند  و به هیچ وجه عادی سازی را قبول نمی کنند. تا حدی ملت و مرجعیت و حتی بعضی سران حکومت و حزب ها  خشمگین از رفتار امارات و بحرینی هستند که دست همکاری با رژیم غاصب قدس دادند .

همانطور که ایران با آمریکا ارتباطی ندارد، اما با برخی کشورها ارتباط غیر مستقیم برای حفاظت از منافعش توسط کشورهایی چون سوئیس  و سوئد را دارد ، عراق نیز  نمی تواند ارتباطش را با کشورهای عربی قطع کند. اما رسانه ها و شبکه های عراقی فعالیت زیادی کردند تا کشورهای عربی که سال ها به دروغ صحبت از انسانیت و حمایت از فلسطین کردند و پرچم فلسطین را بالا بردند، حقیقت آنها را بر ملا کردند.

اسرائیل به دنبال تفکیک کشورهای منطقه و تبدیل به کشورهای کوچکتر است. هرچقدر اختلافات، کشتار، فقر، خونریزی، ستم و جنگ در کشورهای اسلامی منطقه و محور مقاومت بیشتر شود، به نفع اسرائیل است. چون این کشورها تقسیم شده و کشورهای کوچکی شدند و اسرائیل مقتدر در منطقه می ماند.

 اما با وجود محور مقاومت؛ ایران، عراق، حزب الله و حماس این رخداد رخ نمی دهد. چون حتی اقلیم کردستان که همه پرسی برگزار شد تا از عراق جدا شود کشورهای همسایه اجازه ندادند که این اتفاق بیفتد، چرا که اسرائیل علنا این استقلال را دنبال می کرد.

 اسرائیل مطمئن باشد مردانی در میدان هستند؛ مانند مبارزان حماس که با موشک های خود خواب راحت را از  آنها گرفتند، همان طور که آنها آرامش را از فلسطینی ها گرفته بودند .هزاران موشک حماس به سمت سرزمین های اشغالی  شلیک شد. متاسفانه  طی ۷۴ سال گذشته به دلیل اعتماد آنها به برخی کشورهای عربی چیزی  جز سنگ به آنها نرسید اما زمانی که فلسطینی ها بعد از توکل برخدا بر مقاومت تکیه و اعتماد کردند، توانستند موشک به اسرائیل پرتاب کنند.

سال ۲۰۲۱ خطر برای اسرائیل آغاز شده و  اسرائیل متزلزل است

 خطر در حدی برای اسراییل  جدی بود که سه کشور مصر، اردن و قطر را به غیر از آمریکا واسطه کرد تا آتش بس برقرار شود. در سال ۲۰۲۱ خطر برای اسرائیل آغاز شده و میخ تزلزل اسرائیل در منطقه کوبیده شده است. خیلی ها حاضر نیستند عمودی به سرزمین های اشغالی بیاند و افقی برگردند خیلی از صهیونیست ها  دوپاسپورته هستند و به کشورهای خود بر می گردند.

کشورهای محور مقاومت؛  ایران، عراق و  لبنان با یهودیان مشکلی نداند، در ایران یهودی ها نماینده دارند، اما همه با صهیونیست ها مخالفند. بعد از قیام فلسطینی ها در اراضی سال  ۴۸ علیه اسرائیل و در داخل قدس شریف، اوضاع علیه این رژیم جعلی خیلی خطرناک شده است. اگر اسرائیل حتی به اندازه ۲۰ درصد امنیت نداشته باشد فرو می پاشد، چون کشور نیست و فلسطینی ها تا آخرین قطره از خون خود با تکیه بر باور مرگ یا زندگی با عزت و شرافتمندانه از سرزمینشان دفاع می کنند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha