یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
رضا فیاضی

حوزه / یک بازیگر گفت: برای اینکه فیلمسازی در حوزه کودک جریان‌ساز و تاثیرگذار باشد، باید کارهای این حوزه با تخیل همراه شود.

رضا فیاضی؛ بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه، بیان آموزه‌های دینی در کارهای نمایشی برای کودکان باید با زبانی نرم انجام شود، اظهار کرد: فیلم یا سریالی که قرار است در آن آموزه‌های دینی به کودکان منتقل کنند باید زبانی کاملاً مهربانانه داشته باشد، پس باید به شدت از جنگ و خشونت در چنین کارهایی پرهیز کرد، درحالی که متاسفانه در برخی کارها، این اصل مهم مد نظر قرار نمی‌گیرد، بلکه تلاش می‌شود با جنگ و خونریزی تبلیغ مورد نظر صورت گیرد!

وی افزود: برای مثال برنامه‌ای بود که من در آن برای کودکان قصه دینی می‌گفتم. این کار جز همان آثاری بود که راهش را به اشتباه رفته بود، چون در آن خشونت ویژگی بارز بود، البته تلاش کردم تا حد اختیار قصه را تلطیف کنم، اما باز هم همان تندی در کار وجود داشت. این امر به نظرم یک معضل جدی برای کارهای دینی کودک است. چنین رویکردهای نابخردانه‌ای درشرایطی است که اسلام دین مهربانی و رفعت است.

این بازیگر در پاسخ به این سوال که  چرا وی کار کودک کارگردانی نمی‌کند، گفت: چند سال پیش قرار بود نمایشی را برای کودکان روی صحنه ببرم که در آن موضوعات دینی هم مد نظر بود، اما هر اندازه تلاش کردم نتوانستم برای آن سرمایه‌گذاری انتخاب کنم. برای همین چند سالی هم به کیش مهاجرت کرده بودم، چون فضای موجود ناراحتم می‌کرد. این وضعیت در حالی است که به عنوان هنرمند دوست دارم، چنین کارهایی (دینی) را انجام دهم، اما باید امکانات در اختیارم باشد تا بتوانیم اثری خلق کنم.

وی با اشاره به اینکه تخیل یکی ویژگی مهم برای کار کودک است، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم برای کودکان آثاری تولید کنیم که در آنها زندگی ائمه (ع) روایت شود، به نظرم مهمترین کار این است که تخیل و فانتزی را در این تولیدات لحاظ کنیم، چون کودک به شدت به این امر تاکید و توجه دارد. در این رابطه به نظرم انیمیشن یکی از اتفاقات بسیار خوب است که اگر فکر خوب پشت آن باشد، می‌شود برای تبلیغات دینی از آن بهره برد.

فیاضی در پایان تاکید کرد: کار کودک بسیار سخت است، چون باید در آن فانتزی و تخیل باشد، حال ارزیابی کنید به واسطه حساسیت‌های موجود، آیا می‌توان موضوعات دینی را با این دو خصیصه فانتزی و تخیل درآمیخت؟

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha