جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: حوزه و ورحانیت باید جریان شناس و پیشتاز بوده و در مسایل کلان کشور حرف داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمودرضا جمشیدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به ویژگی های حوزه انقلابی و انقلابی ماندن حوزه ها، اظهارداشت: روحانیت ورثه انبیا و حاملان وحی هستند؛ کار روحانیت شیعه این است که رابطه مردم را با مصدر وحی، به شکل بسته ای نگه نمی دارد و این راه را مسدود نمی کند، تلاش روحانیت این است که این راه باز باشد یعنی مردم در امر دین و دنیایشان، ببینند سخن خدا و پیغمبر اکرم(ص) چیست.

مدیر حوزه علمیه خواهران ادامه داد: اگر این رسالت حوزه علمیه یعنی هدایت مردم به سمت سعادتمندی در دنیا و آخرت صورت گیرد، رابطه نظام و انقلاب با حوزه های علمیه کاملاً روشن می شود، چرا که هدف و رسالت نظام جمهوری اسلامی هم همین است.

وی افزود: اگر حوزه علمیه از ماهیت انقلابی، تهی شود در حقیقت از ماهیت خودش تهی شده است، تفاوت انقلاب ما با سایر انقلاب ها در همین است، انقلاب اسلامی متصف به این صفت، یعنی یک حرکت و یک جنبش می باشد، یک جوشش است، مثل جنبش و حرکت انبیای عظام(ص)، مثل تلاشهایی که معصومین(ع) برای احیای امر دین، در راستای حرکت حضرت سیدالشهدا(ع) انجام دادند. نمی شود حوزه علمیه را از انقلاب جدا کرد و یا  انقلاب اسلامی را از حوزه علمیه جدا کرد. مثل اینکه بخواهیم ماهیت یک چیزی را از درون، تهی کنیم؛ در حقیقت ما به عنوان حوزه های علمیه هم هدف هستیم و بالاتر اینکه، اگر به تاریخ انقلاب نگاه کنید، می بینید روحانیت اساساً در شکلگیری این انقلاب، تداوم و حفظش تا امروز مؤثر بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی بیان داشت: ارتباط انقلاب اسلامی با روحانیت و حوزه های علمیه یک ارتباط ماهوی است؛ یعنی تمکن این نظام، تمکنی که خداوند به روحانیت شیعه در این دوره از زمان داده تا آن هدفی که بر عهدهاش گذاشته است، محقق شود.

وی ادامه داد: امام راحل یک تعبیری به این مضمون داشتند که «حوزه علمیه و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز حال و آینده جامعه را در اختیار داشته باشد و همواره یک قدم جلوتر بیندیشد و تدبیر کند». این مسئله، استراتژی روحانیت شیعه در همه دوران باید باشد، اگر روحانیت جریانشناس نباشد و ارتباطات اجتماعی و شرایط اجتماعی را درک نکند و جلوتر از آنها فکر و تلاش نکند، طبیعی است که نمیتواند به رسالت خود عمل کند، در حقیقت، همه آنچه که بهعنوان وظیفه روحانیت امروز فکر میکنیم، در طول تاریخ هم میبینیم سیره انبیا(ع) همین بوده است. پیامبران در معنای واقعیشان از جنس مردم بودند. اگر روحانیت شیعه بخواهد اثرگذار باشد، باید همواره از جنس مردم باشد، به زبان مردم صحبت کند و در کوران مشکلات در کنار مردم باشد. لذا شما می بینید روحانیت هر جایی که در کنار مردم بوده، مردم تأسی کردند و از او الگو گرفتند.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: شهدای روحانیت در جنگ تحمیلی نسبت به دیگر اقشار جامعه بیشتر است، وقتی روحانیت خودش جلو هست، مردم هم از آنها تأسی می کنند، امروز زندگی طلبه ها و فضلایی که مشغول تعلیم و تعلم هستند، از سطح معمول جامعه ما پایین تر می باشند، درآمد یک طلبه و استاد در حوزه به مراتب کمتر از حداقل حقوق یک کارگر است. طبیعی است اگر این عالم درست راه برود و مردم او را از خودشان بدانند، کلام او اثرگذار خواهد بود.

مدیر حوزه علمیه خواهران اظهارداشت: نکته دیگر این است که روحانی باید عالم به زمانش باشد تا مصداق «لا یهجم علیه اللوابس»؛ باشد و مشتبهات و شبهات به او هجوم نیاورند؛ البته نه برای خودش بلکه برای جامعه اش نیز هجوم نیاورند. این، لازمه اش این است که روحانیت، جریانات فکری و حرکات دشمنان را به روز بشناسد و آنرا پیشبینی کند، و مناسب با آن و در کنار مردم علاج داشته باشد تا این پیشتازی همواره حفظ بشود.

حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی ادامه داد: اگر ما نسبت به تحولات اجتماعی بی تفاوت بوده و صرفاً متمرکز در درس و بحث باشیم، تحولات اجتماعی ما را مدیریت خواهد کرد، در حالی که ما باید این تحولات و جریانات اجتماعی را مدیریت کنیم. باید در متن این جریانات باشیم، همچنانکه بزرگان ما هستند و انبیای سلف و اوصیای الهی بودند؛ لذا شما امروز می بینید که مراجع عظام در قله روحانیت قرار دارند و نسبت به مسایل اجتماعی و اتفاقات بین المللی و داخلی به روزتر و حساس تر هستند و زودتر موضع می گیرند، این نشانه یک روحانی بیدار و آگاه است که عالم به زمانش هست و می تواند مشکلات زمان را علاج کند.

وی گفت: حوزه های علمیه، نظام و انقلاب اسلامی ایران در حقیقت در مسیر انبیای عظام حرکت می کنند؛ نبرد میان اسلام و کفر و نبرد میان جنود توحید و جنود شیطان از ابتدای خلقت تا به امروز وجود داشته است، وقتی که ما مسیر توحید و پرچم ارزشهای الهی را انتخاب کردیم، طبیعی است که حضور در این مسیر، آمادگی خودش را می خواهد. اگر انقلاب اسلامی را و مشخصاً اسلامیت را از نظام و روحانیت بگیریم، در این صورت این انقلاب با بقیه انقلابها تفاوتی ندارد؛ طبیعی است که در انقلاب های دیگر، روحانیت سهم آنچنانی نداشته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: وجود مقدس حضرت امام حسین(ع) می فرمایند: من برای دنیاگردی و سلطه، خروج نکردم بلکه برای طلب اصلاح در امت جدم قیام کردم؛ همین ماهیت و اساس حرکت حضرت سیدالشهدا و انبیای عظام(ع)، ماهیت انقلاب اسلامی است، مادامی که بر این مدار حرکت کنیم و این هویت را حفظ کنیم، این انقلاب می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

وی بیان داشت: ما یک شاکله ای را برای نظام مقدس جمهوری اسلامی تعریف کردیم، طبیعی است که استکبار جهانی و نظام سلطه ای که مدینه فاضله اش، نظام سیاسی اقتصادی اش و نظام اجتماعی فرهنگی اش بر اساس خودخواهی و استعمار است، تحمل نظامی که مبنایش بر اساس خیرخواهی، حفظ کرامت و شرافت انسانها و اصول اخلاقی و انسانی است، برایش مقدور نیست؛ چون اگر اجازه بدهد که نظام اسلامی شکل بگیرد و قوام را پیدا کند، ملتها و دولتهای تحت سلطه، دیگر زیر بار استکبار نخواهند رفت. لذا شما نگاه کنید، از ابتدای پیروزی انقلاب تا امروز، ما با نظام سلطه و استکبار به سرکردگی آمریکا و رژیم اسرائیل و هم پیمانانشان در منطقه درگیری داشتیم.

حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی اظهارداشت: چرا دولتهای به ظاهر اسلامی که فقط عنوان اسلام را یدک می کشند؟، دشمنیشان با ما ابراز کردند؟ چرا در جنگ تحمیلی هشت ساله ما با عراق، ما با بیش از هشتاد کشور درگیر بودیم؟ چرا مجامع بین المللی، دنیای غرب و شرق به جای تشکیل جلسه و بررسی تجاوز عراق به ایران، با اتحاد هشتاد کشور به حمایت و پشتیبانی از عراق اقدام کردند؟ علت حمایت کشورهای جهان و نظام سلطه از رژیم متجاوز صدام، این بود که در آن زمان آنها تشخیص دادند که اگر این الگو بودن انقلاب اسلامی ایران قوام شایسته خودش را پیدا کند، دموکراسی و مردمسالاری دینی است تقویت می شود و در نتیجه میل به نظام جمهوری اسلامی از سوی مردم جهان افزوده شده، منافع استعماری و استکباری خودشان به خطر می افتد.

وی افزود: این وضع در حرکت انبیا(ع) نیز همینطور بود. چرا آخرین حربه مشرکان قتل انبیا بود؟ چه بسیار انبیایی که توسط مشرکان و ایادی آنها کشته شدند، به زندان افکنده شدند، چرا؟ چون وقتی مردم، انبیا و انسانهای الگو را می دیدند و تعالیم آنها را می شنیدند، می فهمیدند که می توان زندگی کرد اما آزاد و با خدا بود و لذا دیگر از مستکبرین تبعیت نمی کردند. امروز وضعیت جهان هم همانند وضعیت دوران انبیای عظام و ائمه اطهار(ع) است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در طول تاریخ هم همین بوده و فرقی نکرده است، علت دشمنی کینه توزانه و عمیق استکبار با ما نیز این است که آنها می بینند، اگر این الگو باقی بماند، دیگر کسی طرفدار آنها نخواهد بود؛ این وضعیت برای جهان استکبار خیلی سخت است و ما اگر می خواهیم پیروز این میدان باشیم، باید به دنبال تحقق ارزشهای الهی و تحقق عدالت باشیم؛ از فساد، از باندبازی، از سوءاستفاده، از اشرافی گری، از سیاست بازی ها و... پرهیز کنیم. به تعبیر مقام معظم رهبری، اگر ما بخواهیم در مقابل استکبار بجنگیم، باید مدیریت جهادی، نهضت علمی و جنبش انقلابی داشته باشیم؛ باید همواره این روحیه انقلابی باشد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با تعریفی از روحیه انقلابی گفت: این روحیه انقلابی چیزی نیست که از خارج آمده باشد، بلکه ماهیت دین ماست، قناعتی که در فرهنگ دینی ما اینهمه بر روی آن تأکید شده، از لوازم یک فرهنگ انقلابی است، در حقیقت این فرهنگ قناعت از هویت دینی ما اخذ شده است. سلطه نپذیرفتن، نفی سلطه استکبار، اینکه به نص قرآن کفار بر مسلمین تسلطی ندارند، این یک شعار انقلابی است که متخذ از قرآن است. شعار «نه شرقی نه غربی»، شعار «مرگ بر آمریکا» در حقیقت مرگ بر سیاستهای آمریکاست، مرگ بر سیاستهای استکباری است، این همان «تبت یدا ابی لهب و تب» است. بنابراین ما می بینیم که فرهنگ انقلابی با فرهنگ دینی یکی است؛ و تفسیر غلط است که فرهنگ دینی، انقلابی را دور می کند، و الا اساساً فرهنگ انقلاب اسلامی جز ماهیت دینی ندارد و فرهنگ دینی هم جز ماهیت انقلابی ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی ادامه داد: ما با این تفاسیر غلط؛ داریم این دوتا را یعنی انقلابی و دینی را از همدیگر جدا می کنیم، مثل اینکه گوشت را از استخوان جدا می کنیم، اینها باهم پیوند و ریشه دارند، حوزه علمیه بدون انقلاب اسلامی اصلاً معنا ندارد، کما اینکه انقلاب اسلامی بدون حوزه علمیه معنا نخواهد داشت؛ لذا اگر ما می خواهیم حوزه ما انقلابی و انقلاب ما اسلامی بماند، باید مسیر ارزشهای اسلام و انقلاب و حوزه های علمیه همواره باز باشد و روحانیت هم پیشتازی خود را در مسیر حفظ دستاوردهای انقلاب، حفظ کند. لذا روحانیت باید جریان شناس و پیشتاز بوده و در مسایل کلان کشور حرف داشته باشد و منفعل نباشد؛ حتی در صورت لزوم در مسایل جزئی نیز از مجاری صحیح و منطقی وارد عمل شود و دخالت کند.

وی اظهارداشت: اگر حوزه های علمیه و روحانیت می خواهد انقلابی بماند و در صحنه ها حضور فعال و پیشتاز داشته باشد، در دفاع از عدالتخواهی و در تحقق آرمان عدالت و در صحنه های انقلاب، اعم از صحنه های مسئولیتی و غیرمسئولیتی، باید پیشتاز باشد.

وی بیان داشت: هر جا که نظام اسلامی به نیرو احتیاج دارد، حتی در جزئی ترین بخش ها، روحانی باید پیشتاز باشد، در بعضی از عرصه ها روحانیت به شکل تخصصی وارد می شود مثل مسئله قضا، مثل بعضی از مناصبی که نظام دارد، مثل فقهای محترم شورای نگهبان، ائمه محترم جمعه و جماعات، نمایندگان ولی فقیه و... اینها عرصه های عمل برای روحانیت است؛ روحانیت باید در جاهایی که مستقیماً با وظیفه اصلی اش مرتبط بوده و با اطلاعات، مسئولیت و تخصصش در ارتباط است، میانداری کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در عرصه تئوریک هم همینطور است، روحانی باید پشتیبانی مدام نسبت به مسایل نظام، نسبت به نیازهای نظام داشته باشد و تئوریپردازی کند. در واقع، طبق فرمایش امام خمینی(ره) «روحانیت باید نبض تفکر و نیاز حال و آینده انقلاب را باید داشته باشد». این وظیفه حوزه است و خوشبختانه امروز این ظرفیت در حوزه علمیه ما به خوبی وجود دارد و حوزه های علمیه نسبت به این رسالت روحانیت توجیه هستند؛ منتهی میدان هجوم دشمن یک میدان گستردهای است، که حضور و میدانداری در این عرصه یک تحیّل و مهارت ویژهای را می طلبد. یعنی ما باید یک حوزهای متحول به معنای «پاسخگو در لحظه» داشته باشیم؛ حوزه متحول یعنی اینکه باید همان عمق و وسعت قدیم به اضافه ظرفیت های جدید با یک سازماندهی نو را داشته باشیم، که بتواند در لحظه و در زمان به مسئولیت خود در پاسخ به شبهات، حملات، دفاع از کیان و اعتقادات و عرصه های اندیشه ای عمل کند.

حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی ادامه داد: این یکی از رسالت های عمیق حوزه های علمیه در پشتیبانی از نظام مقدس جمهوری اسلامی است؛ و ایفای این رسالت، احتیاج به این دارد که ما به حوزه علمیه به عنوان یک حوزه متحول نگاه کنیم و لذا اولین وظیفه ما طراحی حوزه متحول است، در این مقطع دومین رسالت روحانیت شیعه همچنانکه امام راحل نیز در سال 1367 در پیام شان فرمودند، حفظ وحدت روحانیت انقلابی است. در این راستا ما باید توجه داشته باشیم که یک هدف بیشتر نداریم و آن، تحقق آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی و تحقق ارزشهای انقلاب است. و راه هم راه روشنی است، یعنی مسیر انقلاب و مسیر امام و مقام معظم رهبری است.

وی بیان داشت: اگر این مسیر، مدنظر روحانیت انقلابی باشد، دیگر اختلاف سلیقه ها کُندکننده راه نخواهند بود و چه بسا یک جاهایی هم باعث رشد خواهند شد، اما اگر در روحانیت انقلابی، به انقلاب، اسلام، رهنمودهای امام و رهبری، خدشه وارد بشود، این روحانیت کارکرد خود را در پاسداری از ارزشهای اسلام و انقلاب، از دست خواهد داد.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha