جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 450627
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
محمد علی خزائلی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: شکر دارای سه مرحله است، نخست شناختن خدای تعالی، دوم شناختن نعمت و سوم مصرف نعمت در جایگاه اصلی اش، قعطا با انجام این سه مرحله انسان به جایگاه عالی شکر خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت الاسلام والمسلمین محمد علی خزائلی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، ظهر امروز در درس تفسیر مدرسه علمیه آیت الله آخوند(ره) گفت: خدای تعالی به انسان در آیات الهی آموزش داده است که به حمد و ستایش الهی بپردازد.

وی تصریح کرد: زیبایی هایی که در وجود خدای تعالی وجود دارد زیبایی هایی اختیاری است و حمد به معنای ستایش از زیبایی های اختیاری خدای تعالی است.

استاد حوزه علمیه قم گفت: همان طور که حمد و ثنای خدای تعالی فریضه ای بر انسان ها است حمد و ستایش از عالم دین که برای خدای تعالی فعالیت کرده است نیز کاری ممدوح به شمار می رود.

وی در ادامه افزود: به تبع این مساله اگر فردی صفت خوب اختیاری همچون شجاعت، ایثار و ... را ببیند بی شک آن را مدح خواهد کرد و این امری است که خدای تعالی در ذات انسان ها قرار داده است.

حجت الاسلام خزائلی گفت: حمد و ستایش خدای تعالی برای شکرگزار بودن انسان ها است و بهتر است بگوییم که حمد و ستایش خدای تعالی نوعی از شکرگزاری لسانی قرار است.

وی در ادامه افزود: البته شکر امری عام است که شامل شکر عملی و شکر لسانی است و شکر لسانی مقدمه ای برای رسیدن به شکر عملی است.

این استاد حوزه یادآور شد: شکر دارای سه مرحله است، نخست شناختن خدای تعالی، دوم شناختن نعمت و سوم مصرف نعمت در جایگاه اصلی، قعطا با انجام این سه مرحله انسان به جایگاه عالی شکر خواهد رسید.

وی در پایان گفت: انسان باید در سختی ها و تنگنا ها گره گشای مشکلات جامعه باشد، نه این که در بهترین شرایط کار نیک انجام دهد و ماه رمضان که ماه اسلام و نزول قرآن است، این مساله را به انسان درس می دهد.
 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha