جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کارگر ایرانی

حوزه/ برکسی پوشیده نیست که حمایت از تولیدات داخلی به طور یقین موجبات اشتغال جوانان را فراهم می‌کند و وقتی که مشکلات اشتغال در جامعه حل شود از بسیاری آسیب‌های اجتماعی نیز خود به خود جلوگیری می‌شود.

 خبرگزاری «حوزه» - بیرجند/ هر سال در نخستین لحظات سال نو، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در پیامی به عموم مردم ایران، با نام‌گذاری سال جدید، مسیر حرکت یک‌ساله‌ کشور را مشخص می‌کنند؛ امسال نیز همانند سال‌های گذشته حضرت آیت الله خامنه ای در نخستین دقیقه‌های پس از تحویل سال نو با مردم سخن گفتند و سال 1397 را سال "حمایت از کالای ایرانی" نام‌گذاری کردند.

ایشان در بخشی از سخنان خود یادآور شدند: "مسئله‌ اصلی ما امسال هم مسئله اقتصاد و معیشت مردمی است، همه باید تلاش کنند، همه باید کار کنند و محور هم عبارت است از تولید ملّی؛ یعنی اگر چنانچه تولید ملّی را همه تعقیب کنند و دنبال‌گیری کنند، بسیاری از مشکلات اقتصادی، مشکلات معیشتیِ مردم، مسئله‌ اشتغال،  مسئله‌ سرمایه‌گذاری و بقیّه‌ی چیزها حل خواهد شد، آسیب های اجتماعی به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد."

حال بعد از گذشت ۹ ماه از ابتدای سال و این فرمان علنی رهبر عظیم الشان انقلاب مبنی بر حمایت از کالای داخلی، بار دیگر به سراغ روحانیون خراسان جنوبی رفتیم تا با دریافت نظراتشان، تاکیدی تازه بر این فرمان معظم له داشته باشیم.

حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی مسئول نمایندگی ولی فقیه درسپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی در گفت وگو با خبرنگار "حوزه" در بیرجند ضمن اشاره به نامگذاری شعار سال جاری از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر"حمایت از کالای ایرانی"، اظهار کرد: با توجه به این‌که نزدیک 10 سال است که رهبرمعظم انقلاب اسلامی آغاز هر سال را با عنوان های اقتصادی نامگذاری می‌کنند، نشان از اهمیت این موضوع دارد.

ضرورت فرهنگ‌سازی استفاده از کالاهای ایرانی

وی با تاکید بر این‌که همه مردم و مسئولین در قبال کالای ایرانی تکلیف دارند، تصریح کرد: فرهنگ سازی استفاده از کالای ایرانی بایستی در دستور کار جدی مردم و مسئولان قرار گیرد و به دادن شعار در این خصوص اکتفا نشود.

حجت الاسلام نوفرستی با بیان این‌که کیفیت بخشی به کالاهای ایرانی امری اجتناب ناپذیراست، افزود: حمایت همه جانبه مسئولان ازتولید کنندگان و حمایت مردم در خرید محصولات، قطعا منجربه حفظ کیفیت کالاها در کنارکمیت آن‌ها خواهد شد.

کالای ایرانی دارای جایگاه خاصی در بین کشورهای منطقه است

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی با اشاره به این‌که مفتخریم که کالای ایرانی دارای جایگاه خاصی در ایران و سایرکشورها است، خاطرنشان کرد: بر کسی پوشیده نیست که حمایت از تولیدات داخلی به طور یقین موجبات اشتغال جوانان را فراهم می‌کند و وقتی که مشکلات اشتغال در جامعه حل شود از بسیاری آسیب‌های اجتماعی نیز خود به خود جلوگیری می‌شود.

حجت الاسلام نوفرستی ادامه داد: در بحث حمایت از کالاهای ایرانی یک بخشی مربوط به وجدان کاری تولیدکنندگان است که بایستی سبب ایجاد اعتماد در بین مردم شوند؛ همه مسئولان کشور، استان‌ها و مراکز دولتی و غیردولتی بایستی اعتماد مردم را برای حمایت و همچنین خرید کالای ایرانی جذب کنند.

وی ضمن اشاره به این‌که جنگ دشمنان هیچ‌گاه با کشور ما تمام‌شدنی نیست، متذکر شد: تقدیم بیش از 230 هزار شهید گلگون کفن شاهد این مدعا است؛ امروزه دشمن به وسیله جنگ نرم تمام تلاش خویش را جهت نابودی جوانان ما به کارمی‌گیرد و ملت شریف ایران بایستی همانگونه که در جنگ تحمیلی، فریاد دولت و ولایت فقیه را گوش دادند در حال حاضر نیز تابع ولی فقیه و دستورات ایشان باشند.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی ادامه داد: براساس فرمایش رهبر معظم انقلاب همه ما بایستی نسبت به کشورمان تعصب داشته باشیم و از کالاهای داخلی استفاده کنیم تا هم به اقتصاد مملکت کمک کرده باشیم و هم سبب کاهش میزان واردات به کشورشویم.

حجت الاسلام نوفرستی ادامه داد: تولیدکنندگان نیز باید توجه داشته باشند که کالاهای باکیفیت تولید کنند چراکه اگر کالایی دارای کیفیت لازم باشد سبب ترغیب مردم شده و به طور یقین از نمونه داخلی آن استفاده می‌کنند و به سمت کالاهای مشابه خارجی نمی روند.

وی ضمن اشاره به نقش موثر روحانیون و طلاب علوم دینی در جامعه، بیان کرد: ائمه جمعه و جماعات، طلاب و مبلغین امور دینی مردم را در بحث ضرورت استفاده از کالاهای داخلی و توجه به اصل اقتصاد مقاومتی آگاه سازند.

مردم و مسئولان در کنار یکدیگر در تحقق اقتصاد مقاومتی بکوشند

مولوی سید احمد عبداللهی امام جمعه اهل سنت شهر اسدیه نیز در گفت وگو با خبرنگار "حوزه" در بیرجند عنوان کرد: چنانچه خواسته باشیم به فراهم کردن زمینه استفاده از کالای ایرانی بپردازیم قبل از هر چیزی بایستی اهمیت و ضرورت این مهم را در ذهن خویش ایجاد کنیم و پسندیده بودن کالای ایرانی، اعتقاد قلبی همه ما قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: وقتی این موضوع فرهنگ‌سازی شده و مردم همه به این نتیجه برسند که خرید کالاهای داخلی به نفعشان است قطعا به خرید و مصرف کالاهای داخلی روی می‌آورند.

امام جمعه اهل سنت اسدیه ادامه داد: تولیدات داخلی ازهر لحاظ شایسته استفاده کردن است، چرا که هم سبب ایجاد اشتغال شده و هم به اقتصاد کشور کمک شایانی می‌شود.

مولوی عبداللهی مشارکت مردم در امور اقتصادی را خواستار شد و افزود: مردم و مسئولان بایستی در کنار هم و با همکاری یکدیگر در زمینه اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی گام بردارند چرا که در این زمینه، هم مردم و هم مسئولان دارای نقش عمده هستند.

وی تاکید کرد: استفاده از تولیدات داخلی و همچنین جلوگیری از واردات بی رویه کالاها و هزینه‌های غیرضروری نقش مهمی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور دارد.

امام جمعه اهل سنت اسدیه با بیان این‌که برای برای تحقق شعار سال بایستی یکسری از موضوعات به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد، یادآور شد: در درجه نخست بایستی تلاش شود که کیفیت محصولات تولید داخلی بهتر شود؛ باید مسئولان از تولیدکنندگان حمایت کامل را انجام دهند تا کالاهای تولید شده در داخل بتواند موجبات رضایت مصرف کننده را فراهم کند و مشتری‌ها به صورت کاملا خودجوش و داوطلبانه به خرید کالای داخلی ترغیب شوند.

دولت از ورود کالای خارجی جلوگیری کند

مولوی عبداللهی با اشاره به این‌که رسالت دولت نیز در این زمینه بسیار مهم است، متذکر شد: بایستی از ورود کالاهای خارجی که نمونه آن با کیفیت بهتر در کشور تولید می‌شود جلوگیری به عمل آید.

وی ادامه داد: لازم است که ادارات و نهادهای مختلف خودشان نیز از اجناس ایرانی استفاده کنند و هم چنین در مجامع مختلف و رسانه ملی به‌ویژه در تریبون نمازجمعه اهمیت استفاده از کالای ایرانی بیان شود.

امام جمعه اهل سنت اسدیه ضمن اشاره به بحث تبلیغ استفاده از کالاهای داخلی از رسانه‌ها و تاکید مسئولان کشوربه این مهم، تبیین کرد: این امر سبب شده که تا حدودی منویات مقام معظم رهبری محقق شده، ولی بایستی توجه داشته باشیم که هنوز تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی داریم که باید در این خصوص بیشتر تلاش شود.

 برای تحقق شعار سال لبیک عملی گفته شود

حجت الاسلام ناصر احترامی مدیرسابق مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) خضری نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری "حوزه" در بیرجند به نامگذاری شعار سال جاری مبنی بر حمایت از کالاهای ایرانی اشاره کرد و گفت: حمایت از کالای ایرانی نباید در حد یک شعار باشد بلکه بایستی برای حمایت از آن تلاش جدی صورت گیرد چراکه اگر کالای ایرانی مصرف کنیم استقلال پیدا می‌کنیم و اشتغال و تولید به وجود می آید.

وی با بیان این مهم که انقلاب اسلامی فقط و فقط با انگیزه الهی و احیای اسلام شکل گرفت، تصریح کرد: این انقلاب عظیم زمانی تشکیل شد که همه دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن عمده تلاش‌شان مبنی بر ازبین بردن اسلام و نام خدا بود.

مسئول تعلیم و تربیت سپاه ناحیه میثم مشهد ضمن اشاره به این نکته که هدف مهم دشمن از تحریم‌های چند سال اخیر در کشور از پای درآوردن کشورمان بود، یادآور شد: مقام عظمای ولایت با تدبیر حکمیانه و درایت همیشگی‌شان، چندین سال است که با نامگذاری شعار سال، راه را به همه مردم ایران نشان می‌دهند.

حجت الاسلام احترامی با تاکید بر این‌که بایستی برای تحقق شعار سال لبیک عملی گفته شود، مطرح کرد: تحقق واقعی شعارسال نیازمند همت جدی مسئولین و مردم در کنار یکدیگر بوده و وظیفه عده خاصی نیست.

وی ادامه داد: بایستی تعصب خاصی نسبت به اجناس ایرانی داشته باشیم، چراکه این امر سبب می‌شود که هم مشکل اقتصادی کشور حل شود و هم پول ما به کمپانی‌های خارجی نرود که متاسفانه کشور در این زمینه لنگ می‌زند.

حمایت از کالای ایرانی از شاخص‌های عزت در کشور

مسئول تعلیم و تربیت سپاه ناحیه میثم مشهد حمایت از کالای ایرانی را یکی از شاخص‌های عزت در کشور دانست و متذکر شد: همان طور که اشاره شد بایستی به تبعیت از فرمایشات رهبرمعظم انقلاب اسلامی، به تولید داخلی بها داده و ارزش قائل شویم، چون اگر به تولید کالای داخلی و تولید ملی شتاب دهیم قطعا مشکلات فراروی اشتغال جوانان مرتفع شده و وابستگی به کالای خارجی روز به روز کمتر شود.

حجت الاسلام احترامی تاکید کرد: همه باید تلاش کنیم که به پیام مقام معظم رهبری جامه عمل بپوشانیم، چراکه تولید داخلی و کالای ایرانی موتور محرکه پیشرفت اقتصادی است و باعث می‌شود در جامعه امنیت اقتصادی به ‌وجود ‌آید و مردم در آسایش و آرامش کامل زندگی کنند.

وی، وظیفه تولیدکنندگان داخلی کالاها را نیز سنگین دانست و بیان کرد: تولیدکنندگان کالاهای داخلی باید نهایت دقت را به لحاظ کیفیت و قیمت‌گذاری کالاهای مذکور مدنظر داشته باشند و از کناراین مهم بی تفاوت نگذرند.

مسئول تعلیم و تربیت سپاه ناحیه میثم مشهد با اشاره به این مهم که اگر از خرید کالای خارجی که مشابه آن در بازار داخلی وجود دارد پرهیز گردد، به طور یقین بازار اشتغال جوانان ما هم مطلوب خواهد شد، اظهار داشت: این موضوع سبب می‌شود که معضل بیکاری در جامعه به حداقل برسد.

حجت الاسلام احترامی در پایان گفت: استفاده از کالاهای ساخت داخل کشور سبب می‌شود که منابع ملی کشور به خارج نرود البته به شرطی که کیفیت کالاهای داخلی مورد توجه ویژه قرار گیرد و بر قیمت کالاهای داخلی نیز نظارت کافی و وافی صورت پذیرد.

گزارش: فرزانه احمدی

 انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha