جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
نشست خبری همایش ملی حوزه علمیه؛ سنت های کارآمد

حوزه/ دبیر همایش ملی حوزه علمیه؛ سنت های کارآمد از برگزاری این همایش ملی در پنج حوزه قم، اصفهان، شیراز، تبریز و تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام سید مسعود مرتضوی عصر امروز در نشست خبری همایش ملی حوزه علمیه؛ سنت های کارآمد که با حضور أصحاب رسانه قم برگزار شد، اظهار داشت: هر حرکت بزرگ و تأثیرگذار، وام دار علت های فراوانی است که بخشی از آنان به محتوا و روشی که متصدیان امر در نظر گرفته، مرتبط بوده و بخش دیگر آن نیز بر عهده اهالی رسانه است.

وی ابراز داشت: حوزه علمیه تحولات فراوانی را مشاهده کرده است که از جمله آن، حوزه علمیه خراسان بوده که با انتصاب اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان از سوی رهبر معظم انقلاب، این تحولات چشمگیر بوده و فعالیت ها و ایده های گوناگونی در این حوزه در حال برگزاری است.

مدیر مؤسسه به سوی اجتهاد گفت: فضای نخبگانی مناسبی در مشهد مقدس وجود دارد که ظرفیت بالایی برای انجام ایده های گوناگون هستند.

دبیر علمی همایش ملی حوزه علمیه؛ سنت های کارآمد ابراز داشت: مؤسسه به سوی اجتهاد در سال 1384 راه اندازی و تربیت نخبگان اجتهاد از اهداف این مؤسسه می باشد.

حجت الاسلام مرتضوی خاطرنشان ساخت: در ابتدا این همایش در اردیبهشت امسال فعالیت خود را آغاز کرد که فقط مختص به مشهد مقدس بود که آیات مروارید، مصباح عاملی، سیدان و علیدوست در نوبت صبح آن سخنرانی داشته و در نوبت عصر نیز آیت الله جواد فاضل لنکرانی به ایراد سخن پرداخت.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه پس از انقلاب اسلامی با تحولات فراوان در عرصه آموزش، پژوهش و ساختارهای حوزوی و توسعه های بسیاری که در عرصه های گوناگون روبرو بوده و شاهد پیشرفت های فراوانی بوده ایم؛ اما در کنار این پیشرفت ها این سؤال نیز جود دارد که آیا وضعیت علمی در حوزه های علمیه مطلوب است یا خیر؟ که باید گفت حوزه های علمیه به عنوان یک نهاد آکادمیک همیشه با یکسری از قوانین، قواعد و سنت ها سروکار داشته و ضوابط و مسیر مشخصی داشته است که بزرگان حوزه نسل به نسل و سینه به سینه به شاگردان منتقل کرده اند.

مدیر مؤسسه به سوی اجتهاد بیان داشت: احساس ما این است که این سنت ها، روش ها، قواعد و باورها کمرنگ شده و با ما برگزاری این همایش به دنبال تقویت و پررنگ نمودن این سنت هستیم.

دبیر علمی همایش ملی حوزه علمیه؛ سنت های کارآمد اظهار داشت: به دنبال آن هستیم که سنت های حوزه علمیه را در ساختارهای حوزه اعم از حوزه علمیه قم، مشهد، اصفهان و ... تقویت نموده و پررنگ نماییم.

حجت الاسلام مرتضوی ابراز داشت: کارگروه های شش گانه این همایش پس از اتمام همایش نخست که به صورت استانی برگزار شد، فعالیت های خود را آغاز کرده تا در همایش ملی حوزه های علمیه؛ سنت های کارآمد نقش آفرین باشند.

وی با اشاره به اینکه این همایش ملی از بهمن ماه امسال، آغاز و در مهرماه 1398 به اتمام خواهد رسید، خاطرنشان ساخت: تفاوت های این همایش با همایش نخستی که در مشهد مقدس داشتیم، این است که نقطه آغازین این همایش، شهر مشهد و حوزه علمیه استان خراسان را پوشش می داد؛ اما در این همایش به دنبال آن هستیم که حوزه های علمیه سراسر کشور را پوشش دهیم؛ البته از پنج شهر قم، شیراز، اصفهان، تبریز و تهران فعالیت خود را آغاز کرده ایم.

مدیر مؤسسه به سوی اجتهاد تصریح کرد: هدف از برگزاری همایش نخست، ایجاد موجی در فضای حوزوی بود؛ اما در این همایش، فراخوان آثار پژوهشی در قالب مقاله، کتاب، جزوه و ... را اعلام کرده ایم.

دبیر علمی همایش ملی حوزه علمیه؛ سنت های کارآمد بیان داشت: این همایش ملی در بهمن ماه امسال افتتاحیه خود را با پیام یکی از مراجع عظام تقلید آغاز کرده و با حضور مدیران حوزه های علمیه پنج شهر مذکور برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام مرتضوی اظهار داشت: همچنین پنج پیش همایش برای همایش ملی تدارک دیده شده تا توسعه دغدغه و اهداف را در حوزه های علمیه سراسر کشور داشته باشیم.

وی ابراز داشت: اولین پیش همایش در دهه دوم بهمن ماه امسال در حوزه علمیه قم، دومین پیش همایش در دهه اول اسفند در شیراز، سومین پیش همایش در دهه سوم اسفند در اصفهان، چهارمین پیش همایش در دهه سوم فروردین 98 در تبریز و پنجمین پیش همایش در نیمه اول اردیبهشت ماه 98 در تهران برگزار خواهد شد.

رئیس مؤسسه به سوی اجتهاد خاطرنشان ساخت: همچنین در کنار پیش همایش ها، قریب به 20 کارگاه تخصصی نیز با حضور نخبگان برگزار خواهد شد.

دبیر علمی همایش ملی حوزه علمیه؛ سنت های کارآمد تصریح کرد: اختتامیه این همایش نیز در مهرماه 1398 در ابتدای سال تحصیلی آینده در شهر مقدس مشهد برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام مرتضوی با بیان این مطلب که «عزم و اراده جدی حوزه های علمیه در جهت احیای سنت های کارآمد»، شعار این همایش ملی است، بیان داشت: دبیرخانه این همایش ملی در کنار این نشست خبری که امروز به همت خبرگزاری حوزه برگزار شده است، نشست هم اندیشی حوزه علمیه؛ سنت های کارآمد را نیز امشب در قم خواهد داشت.

رئیس مؤسسه به سوی اجتهاد ابراز داشت: منظور از کلمه «کارآمد» در عنوان این همایش آن است که سنت های حوزوی که به عنوان ماهیت، قوام و اساس حوزه های علمیه مطرح شده، نباید فراموش شود و واژه کارآمدی نیز مرتبط با همین موضوع می باشد.

دبیر علمی همایش ملی حوزه علمیه؛ سنت های کارآمد ابراز داشت: اگر کار تخصصی درون حوزه علمیه انجام داده و منجر به رشد و پیشرفت طلاب شود، یقینا اثر آن در جامعه و اطراف حوزه نیز نمود پیدا خواهد کرد.

حجت الاسلام مرتضوی در پایان به محورهای این همایش اشاره کرد و گفت: «اهمیت و نقش بی بدیل سنت های کاآمد در حوزه علمیه»، «اخلاق و معنویت در حوزه علمیه»، «معیشت و اقتصاد طلاب»، «سنت های پژوهشی حوزه علمیه با اولویت تقریرنویسی»، «سنت های آموزشی حوزه علمیه با اولویت درس خارج و سطوح عالی» و «انگیزه، هدف و مسیرشناسی در حوزه علمیه» از محورهای فراخوان شده در این همایش می باشد.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: مقرر شد در هر پنج شهر مذکور، دبیرخانه دائمی راه اندازی شود تا آثار محققان و پژوهشگران جمع آوری گردد.

 

لزوم توجه ویژه رسانه به همایش «حوزه علمیه؛ سنت های کارآمد»

حجت الاسلام  علی روشندل، مدیر روابط عمومی حوزه علمیه خراسان بزرگ نیز به در این نشست خبری اظهار داشت: بیش از ۱۴ سال است که خبرگزاری حوزه تعامل داشته و خوشبختانه کارهای خوبی در سطح دو حوزه قم و خراسان صورت پذیرفته است.

وی ادامه داد: رسالت بزرگ خبری این است که حوزه های علمیه قم، خراسان و استان های بزرگ دیگر در یک راستا بوده و این نشست خبری نیز در قم برگزار شده تا از ظرفیت عظیم حوزه علمیه قم استفاده شود.

مدیر روابط عمومی حوزه علمیه خراسان بزرگ خاطرنشان ساخت: انتظار از ما از اصحاب رسانه استان قم این است که بیشتر به این همایش «حوزه علمیه؛ سنت های کارآمد» بپردازند تا بتوانیم اطلاع رسانی وسیعی در سطح کشور داشته باشیم.

حجت الاسلام روشندل در پایان تصریح کرد: حوزه های علمیه قم، اصفهان، شیراز، تبریز و تهران در این همایش نقش اساسی خواهند داشت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha