جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
پاسخ به شبهات وهابیت

حوزه/ نشست علمی «گسترش تهاجم وهابیت علیه شیعه پس از انقلاب اسلامی» با سخنرانی «حجت‌الاسلام یزدانی» و به همت پزوهشگاه بین‌المللی المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،حجت‌الاسلام یزدانی، پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی در نشست علمی «گسترش تهاجم وهابیت علیه شیعه پس از انقلاب اسلامی»، که در سالن اجتماعات پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی برگزار گردید، به سیر تاریخی تهاجم ضد شیعه و و واكنش مرزداران شیعه به آن اشاره و تصریح کرد: کتاب «العثمانیه» نوشته «أَبُوعُثْمَانَ عَمْرُو بنُ بَحْر الجَاحِظُ»، نخستین کتاب ضد شیعی است که «شیخ مفید»، «مظفر‌بن ‌محمد خراسانی»، «سید‌بن ‌طاووس»، «ابی‌عیسى وراق» و «ابو‌الجیش بلخی»، «احمد‌بن‌ عبد الله كرمانی»،  «ابوجعفر اسكافی سنی» و جاحظ نقض‌هایی درباره ادعاهای آن نوشته‌اند.

وی با بیان این که علمای شیعه، تقریباً به همه کتاب‌هایی که ضد تفکرات شیعه نگاشته می‌شد، پاسخ دقیق  و روشنی بیان و کتاب مدونی بدین منظور چاپ کرده‌اند، خاطرنشان ساخت: کتاب‌های «المغنی فی الإمامة»، «نقض الشافی فی الإمامة»، «منهاج السنة»، «الصواعق المحرقة فی الرد علی أهل البدع والزندقة»، «ابطال نهج الباطل و اهمال کشف العاطل» و نیز «التحفة الأثنا عشریة فی الرد علی الإمامیة»، از نوشته‌های معروفی است که بر ضد شیعه نگاشته شده است.

حجت‌الاسلام یزدانی با بیان این که منهاج‌السنه کتابی بود که به دلیل اهانت و توهین بی‌سابقه به شیعیان، واکنش علمای اهل سنت را نیز برانگیخت و در رد آن مطالبی را نگاشته، از آن به منهاج‌البدعه یاد کردند، اظهار داشت: هیچ یک از علمای شیعه به این کتاب پاسخ ندادند و علامه حلی در پی درخواست پاسخ به این کتاب، می‌گوید: نگارنده کتاب مذکور هنوز هیچ فهم درستی از مطالب ادعایی و نقد آن ندارد.

پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی یادآور شد: «التحفه الثنا عشریه فی الرد علی الامامیه» یکی از کتاب‌هایی است که ضد تفکرات شیعه نوشته شده است و علمای بسیاری مانند «سیدمهدی ابومظفر»، مشهور به «میرحامد حسین نقوی» در کتاب «عبقات الأنوار فی إمامة الأئمة الأطهار» پاسخ تخصصی و روشنی بیان نموده است.

وی به دایره تهاجم وهابیت پس از انقلاب اسلامی اشاره نمود و ضمن ارائه آمار کتاب‌های ضد شیعی در سالیان اخیر خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تنها در یک سال، در پاکستان بیش از شصت عنوان کتاب با سی‌میلیون نسخه به چاپ رسید.

حجت‌الاسلام یزدانی افزود: یکی از وزرای سعودی، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته در موسم حج سال 1381ش، به چاپ و توزیع بیش از 10‌میلیون و 600هزار جلد کتاب و نشریه بین حجاج اشاره می‌کند که غالباً دربردارنده مطالبی در تعریض به مبانی شیعی است.

پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با بیان این که فقط در سودان، کتاب «الشیعه و التصحیح» بیش از هشت‌میلیون نسخه چاپ و توزیع شده است، اظهار داشت: «اصول مذهب الشیعه الثنی عشریه»، از مهم‌ترین کتاب‌های ضد شیعی است که پس از انقلاب اسلامی به چاپ رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha