جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب

حوزه/ تحریم سپاه پاسداران تحریم ملت ایران است و این اتفاق جدیدی نیست. دولت آمریکا چهل سال است که با دشمنی علیه ملت ایران از راه های متفاوتی خواسته است تا ما را از انقلاب پشیمان کند.

خبرگزاری «حوزه» با حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی گفت و گویی در رابطه با اقدام خصمانه دولت ایالت متحده آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب سلامی، سیل اخیر درکشور و انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی، انجام داده که به این شرح است:

نظر شما در زمینه تحریم های اخیر دولت آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چیست و دانشگاه ادیان و مذاهب با توجه به ارتباطات گسترده بین المللی چه نقشی در مقابله با این دشمنی آشکار می تواند ایفا نماید؟

تحریم سپاه پاسداران تحریم ملت ایران است و این اتفاق جدیدی نیست. دولت آمریکا چهل سال است که با دشمنی علیه ملت ایران از راه های متفاوتی خواسته است تا ما را از انقلاب پشیمان کند. آمریکا از این ناراحت است که چرا مردم ایران انقلاب کردند. تحریم سپاه نیز تحریم مردم ماست و اگر به همین شکل پیش برود برای تحت فشار قراردادن مردم ایران شاید دست به تحریم ارتش هم بزنند.

مردم نیز ثابت کرده اند که تسلیم چنین فشارهایی نخواهند شد. این مردم با نفت 7 دلاری و در جنگ هشت ساله مقاومت کرده است. البته باید با این کار همه جور مقابله کرد. هم باید راهپیمایی و تجمع کرد و هم باید کار علمی و بین المللی در این زمینه انجام داد. ما باید اسلام را به عنوان دین صلح معرفی کنیم و راه های مقابله با تروریسم را به دنیا معرفی نموده و با سمینار های علمی با حضور اساتیدی از سراسر دنیا پیشتازی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم را به رخ جهانیان بکشیم و در این راستا دانشگاه ادیان و مذاهب برنامه خاصی در دست بررسی دارد.

 

در رابطه با سیلی که اخیرا برخی از استانهای کشور را درگیر کرده است با توجه به سفری که شما به برخی مناطق سیل زده داشتید، مشاهدات خود را از خدمت رسانی به مردم این مناطق بیان نمایید.

ما زمانی که جوان تر بودیم در زمان های اینچنینی حضور فیزیکی در مناطق داشتیم. این بار هم از نزدیک شاهد حضور فداکارانه و همدلانه و مسئولانه مردم بودیم. همینطور حضور روحانیت  در کنار مردم. روحانیتی که امروز در کنار مردم است بیل به دست گرفته و از دوربین هم فرار می کند. چه طلاب ایرانی و چه طلاب خارجی خود را به مناطق رسانده اند و با لباس های خاکی و گلی در حال خدمت صادقانه به مردم هستند و چنین صحنه هایی برای بنده یادآور ایام جنگ تحمیلی بود. ما تصمیم گرفتیم که در مرکز خدمات حوزه علمیه بخشی را به عنوان مقابله با بلایای طبیعی تشکیل دهیم تا از این پس فعالیت سازماندهی تر شده باشد.

با توجه به اینکه در سال انتخابات حضور داریم نظر جنابعالی پیرامون شرکت طلاب و روحانیون در عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی چیست؟

اینکه مقام معظم رهبری از حوزه علمیه می خواهند انقلابی باشد، این انقلابی بودن حفظ و حراست از نظام اسلامی هم هست. یکی از نهاد های مهم انقلابی نیز مجلس شورای اسلامی است. ما در مجلس اول 170 روحانی داشتیم و امروز شاهد حضور 17 روحانی در مجلس هستیم و حتما روحانیونی که زمینه حضور را دارند و از نیروی جوانی به همراه علم و بصیرت کافی بهره مند هستند در این انتخابات حضور همه جانبه داشته باشند و فراتر از باندها و جناح های سیاسی تکلیف خود بدانند که از نظام اسلامی دفاع نمایند.

حوزه علمیه امروز جوان سازی شده است و جوانان فاضل حوزوی ما ارتباط خوبی با جامعه دارند و به نظر من زمینه موفقیت خوبی در انتخابات خواهند داشت، لذا حضور پور شور چنین جوانانی هم به پرشوری انتخابات کمک خواهد کرد و هم ما را صاحب مجلسی در خور مردم بزرگوار ایران اسلامی خواهد نمود.

به عنوان رئیس دانشگاه   حضور طلاب در  دانشگاه ها که دروس حوزه علمیه را بصورت سنتی خوانده اند  را چگونه ارزیابی می کنید؟

از سال 1314 که دانشگاه تهران تاسیس شد، مرحوم عصار و مرحوم الهی قمشه ای در تشکیل آن حضور داشتند و از ضد دین شدن دانشگاه ها جلوگیری کردند. در زمان مصدق نیز چون به طلاب فاضل تصدیق مدرسی می دادند عده زیادی به دانشگاه وارد شده و مشغول تدریس شدند. پیش از انقلاب اسلامی نیز شخصیت هایی مانند شهید بهشتی، شهید مفتح و شهید باهنر وارد دانشگاه شده و با کسب مدارک دانشگاهی به عنوان اساتید برجسته دانشگاه مطرح شدند. 

بعد از انقلاب نیز شخصیت های بزرگی مانند  آیات مصباح یزدی، موسوی اردبیلی، مهدوی کنی، امامی کاشانی و برخی دیگر از بزرگان با اینکه خود از استوانه های حوزه علمیه بودند اما پاسخگویی هر چه بهتر به نیاز روز جامعه را در گرو تاسیس یک دانشگاه حوزوی دیدند. حتی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها  نیز دانشگاه معارف اسلامی را تاسیس کرد. این یعنی ما می توانیم در کنار حوزه های علمیه، دانشگاه هایی داشته باشیم که مکملی برای حوزه علمیه باشند.

نیاز کشور به فقه و اصول محدود است. ما برای اجتهاد، مناصب قوه قضائیه و فقهای شورای نگهبان و برخی دیگر از مناصب و جایگاه های محدود نیاز به فقه و اصول داریم اما در بین محصولات علمی حوزوی این کتب شهید مطهری است که هر کدام صدها بار چاپ شده اند. نیاز ما علاوه بر فقه به اعتقادات و اخلاق نیز هست و جامعه ما تشنه معارفی اینگونه است که می تواند در دانشگاه های حوزوی پاسخ داده شود. رشته هایی مانند حدیث و ادیان و تاریخ دین در حوزه های علمیه نیست اما به عنوان مکمل در حوزه های علمیه تدریس می شود و تاثیرات خود را در جامعه می گذارند.

توصیه من این است که در فصول ثبت نام ها طلاب از شرکت در این دانشگاه ها غافل نشوند و پایه علمی خود را تکمیل نموده و با آشنایی با علوم روز خدمت بهتر و کاربردی تری به جامعه اسلامی داشته باشند.

برخی رشته ها مانند رسانه و هنر نیز از رشته هایی اند که بسیار در دنیای امروز مورد توجه قرار گرفته اند و پاسخگوی نیاز روز جامعه هستند و طلاب باید به این رشته ها نیز توجه داشته باشند. در مورد هنر باید رجوع کرد به نظرات مقام معظم رهبری تا نسبت به اهمیت این موضوع آگاهی بیشتری پیدا کرد. یکی از اساتید فرانسوی به من می گفت ما مثل شما شانس این را نداشته ایم که رهبری هنر شناس داشته باشیم و شما باید از این نعمت بزرگ استفاده کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha