جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 160
۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۴
حجت الاسلام خطاط - حوزه اصفهان

واقفان انسان‎های والایی هستند، زیرا نسل های بعدی را هم سر سفره خیر خود مهمان می‎ کنند، به همین جهت وقف یک صدقه جاریه است که در روایات به آن تأکید شده است.

حجت‌الاسلام عبدالامیر خطاط مدیر یکی از مدارس باسابقه علمیه اصفهان که ازموقوفات اصلی اصفهان محسوب می شود در گفتگو با خبرنگار حوزه اظهار داشت: مدرسه علمیه چهار باغ و یا همان مدرسه علمیه امام صادق(ع) اصفهان موقوفه است و زیر نظر میراث فرهنگی اصفهان اداره میشود.

وی بیان داشت: این مدرسه دارای موقوفات زیادی بود، اما در دوران طاغوت ظلم زیادی به وقف شد به طوری که بسیاری از موقوفات این مدرسه گرفته شد.

 حجت الاسلام خطاط گفت:وقف باقیات الصالحاتی است که پس از مرگ برای وقف باقی می ماند و اعمال خیرانسان را  جاری نگه میدارد.

 وی افزود: وقف تنها به یک نسل محدود نمی شود و صدقه جاریه‌ای است که در روایات بر آن تاکید بسیار شده است، زیرا که در طول سالیان و قرن های مختلف افراد زیادی از آن استفاده می کنند و ثواب آن برای صدقه دهنده ماجور است.

 مدیر مدرسه چهار باغ اصفهان گفت: صدقه جاریه‌ای به نام وقف فراتر از عمر نگریستن است، امکاناتی که تا الان در اختیار مراکز مذهبی و عام المنفعه بوده معمولا با دغدغه رساندن خیر به دیگران وقف شده لذا فواید معنوی آن دایمی است و تا زمانی که مردم از آن استفاده می‌کنند فضیلت‌های آن متوجه واقف است.

وی ادامه داد: واقفان انسانهای والایی هستند، زیرا نسل های بعدی را نیز سر سفره خیر خود مهمان میکنند، به همین جهت وقف یک صدقه جاریه است که در روایات به آن تأکید شده است.

 حجت‌الاسلام خطاط با بیان اینکه شیوه برخورد صحیح مسئولان با موقوفات در انگیزه واقفان جدید نقش بسیاری دارد، گفت: اگر اوقاف نسبت به نگهداری موقوفات جدیت  داشته باشد در افزایش انگیزه واقفان تاثیر بسزایی دارد.

وی با اشاره به اینکه مدرسه چهارباغ جزو موقوفات است، تاکید کرد: در مدیریت این مدرسه سازمان میراث فرهنگی وظیفه، مدیریت، مراقبت بر بافت سنتی و نظارت بر مدرسه را برعهده دارد و تعمیرات و مرمت این مدرسه زیر نظر میراث فرهنگی انجام میشود چرا که به خوبی به این موضوع اشراف دارد.

مدیرمدرسه علمیه امام صادق (ع)  ادامه داد: دروسی که در این مدرسه تدریس میشود مرتبط با موضوع وقف است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha