جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024

مسئول کمیته های تخصصی حوزه های علمیه گفت: اولین نشست هم اندیشی اعضای یازده گانه کمیته های تخصصی از سوی دفتر مدارج و مدارک علمی حوزه های علمیه بهمن ماه برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام سید اسد الله محمودی در مصاحبه با مرکز خبر حوزه، به اهداف این هم اندیشی اشاره کرد و اظهار داشت: برای اولین بار اساتید و اعضای یازده گانه کمیته های تخصصی با هدف آشنایی با آیین نامه های جدید و دست یابی به روند مشترک در تعیین موضوعات پایان‌نامه‌ها و تجلیل از تلاش اساتید کمیته های سابق، در بهمن ماه سال جاری گردهم می آیند.

مسئول کمیته های تخصصی حوزه های علمیه افزود: اولین اجلاسیه اساتید راهنما، داوران و مشاوران پایان نامه ها با هدف آگاهی از ضوابط موجود در بخش مدارک و مدارج علمی حوزه های علمیه در اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

وی از فراخوان جهت ثبت نام اساتید راهنما و مشاور برای پایان نامه های طلاب خبر داد و گفت: به دلیل ازدحام محققین و پایان نامه ها، نیازمند مشاور و راهنما برای رشته های تخصصی هستیم که در این راستا فراخوانی جهت ثبت نام و تهیه پرونده برای استادان راهنما و مشاورین و استفاده از آنها در کمیته‌‌های تخصصی، در سایت معاونت آموزش درج خواهد شد.

مسئول کمیته های تخصصی حوزه های علمیه ادامه داد: امسال ثبت نام فارغ التحصیلان سال 86 جهت ارائه مدراک و مدارج علمی آغاز شده است که البته از اساتید حوزه، فارغ التحصیلان رشته های تخصصی و طلاب سطح 4 نیز به صورت فوق العاده ثبت نام می گردد.

وی به فعالیت های کمیته های تخصصی اشاره کرد و عنوان نمود: این کمیته ها در راستای تایید مدرک فارغ التحصیلان سطح سه و چهار با تعیین موضوع، استاد راهنما و مشاور برای پایان نامه ها ، تحقیقات و پایان نامه های محققین و طلاب را به صورت تخصصی مورد ارزیابی قرار می دهند.

حجت الاسلام محمودی بیان داشت: در گذشته فقط 5 کمیته تخصصی وجود داشت که افزایش آن به 12 کمیته تخصصی نشانگر تحولی عظیم در حوزه است و امروز می توان با صراحت گفت، در اکثر کمیته ها پرونده ای وجود ندارد و همه پرونده ها و پایان نامه های سال های قبل مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: اعضای این کمیته ها به پیشنهاد معاونت و مدیر مدارج علمی و به تایید شورای مدارج به کمیته های تخصصی معرفی می شوند و هر کمیته دارای 5 عضو و یک دبیر علمی است.

مسئول کمیته های تخصصی حوزه های علمیه ادامه داد: کمیته های فقه عبادات، فقه معاملات، اصول فقه، تبلیغ ومعارف، علوم سیاسی، اجتماعی، مدیریت، روانشناسی، تفسیر علوم قرآنی، تاریخ اسلام، علوم حدیث، حقوق و قضا، ادبیات عرب، اخلاق وتربیت  و فرق و ادیان از کمیته های این دفتر است.

حجت الاسلام محمودی به وظایف دبیران علمی کمیته‌های تخصصی اشاره کرد و گفت: دبیرکمیته با ارائه مشاوره به محققین و طلاب، قبل و بعد از ارائه پایان نامه ها و آشنایی طلاب با پایان نامه نویسی، معرفی راهنما و مشاور و بیان نظرات اعضای کمیته به طلاب و محققین و آگاه کردن آنها با چارچوب کمیته و تحقیق و پایان نامه به روند ارائه مدرک سرعت می بخشد.

وی افزود: عدم تعیین دبیران علمی برای کمیته ها موجب می شد، پرونده ها چندین بار به کمیته مورد نظر ارجاع داده شده و این امر موجب طولانی تر شدن روند ارائه مدرک و مدارج علمی به طلاب و محققین می گردید، ولی امروز در کمتر از دو هفته مشکلات مربوط به مدارک و مدارج علمی طلاب حل می شود.

مسئول کمیته های تخصصی حوزه های علمیه در پایان خاطر نشان کرد: در گذشته بسیاری از طلاب و محققین به جهت طولانی بودن روند اخذ مدرک، مدارک حوزوی را رها کرده و به سراغ مدارک دانشگاهی می رفتند ولی امروز روال بسیار خوب و سریع شده و درآینده ای نزدیک فارغ التحصیل پایه ده به روز برای پایان نامه ثبت نام خواهند کرد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha