شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024

رییس مرکز تحقیقات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از طرح تدوین موسوعه اصول مقارن به صورت مشترک بین جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و عمان خبر داد.

 به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی با اعلام این خبر گفت: در چارچوب ضرورت ایجاد و توسعه "فعالیت های نهادی در جهان اسلام"، پیشنهادی مطرح شده است که سه نهاد مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، وزارت اوقاف کشور عمان و سازمان دیانت ترکیه اقدام به تهیه و تدوین موسوعه اصول مقارن کنند.

وی با اشاره به دیدار روز جمعه گذشته خود با «محمد گورمز» رییس سازمان دیانت ترکیه، گفت: اصل این طرح قبلا با نماینده وزارت اوقاف عمان بررسی شده بود و احتمال توافق بر آن جدی است . وی گفت البته انجام آن نیازمند به کار کارشناسی دقیق می باشد.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اهمیت تدوین این موسوعه گفت: دایرة المعارف‌ها به عنوان مرجعی شناخته شده ، مستمر و مهم، نقشی اساسی در  استفاده‌های علمی دارند تا آنجا که بسیاری از تحقیقات و مطالعات علمی با توجه به محتوای این دایرةالمعارف‌ها، شکل،  غنا و جهت می گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: جهان اسلام دارای مذاهب مختلف، و هر مذهب دارای دیدگاه‌های خاص در زمینه های فقهی و اصولی است، موسوعه مقارن می کوشد با ارایه و انعکاس آرای مذاهب، و ادله این آراء  به مرجعی فعال در عرصه مطالعات اصولی بدل شود.

وی ادامه داد: در زمینه فقه تا به حال دو موسوعه شکل گرفته که یکی «موسوعه کویتیه» است که به آرای شیعه نپرداخته است و دیگری «موسوعه جمال عبدالناصر» است که به آرای شیعه به طور ضعیف پرداخته است. موسوعه جدید اولا در زمینه اصول است و دیگر این که تلاشی است برای پرداختن دقیق به آرای همه مذاهب؛ یعنی شیعه امامیه، اهل سنت ، شیعه زیدیه و  مذهب اباضیه، و حتی مذهب ظاهریه.

 وی خاطر نشان ساخت: در صورت توفیق در این زمینه، می‌توان موسوعه ای را ارائه کرد که از جاذبه، اهمیت و اطمینان برای عالمان جهان اسلام برخوردار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی یادآورشد: هر کدام از مراکز سه گانه( مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، سازمان دیانت ترکیه و وزارت اوقاف عمان) نویسندگان مورد نظر خود را انتخاب و با یکدیگر همکاری می کنند.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: سازمان دیانت ترکیه همچنین از ابعاد و اضلاع فعالیت علمی این پژوهشگاه اطلاع یافت و نسبت به فعالیت‌های پردامنه پژوهشی آن ابراز خرسندی نمود، همچنین برای همکاری دوجانبه اعلام آمادگی کرد.

رییس مرکز تحقیقات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد:  تشکیل نشست‌های علمی مشترک میان علمای دو کشور ایران و ترکیه از موارد همکاری بین این دو مرکز می‌باشد.

بر اساس اعلام اداره همکاری‌های علمی وبین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، رییس سازمان دیانت ترکیه به همراه یک هیات بلندپایه در دی ماه سال گذشته با بازدید از دفتر تبلیغات اسلامی، با مسوولان ارشد این دفتر دیدار و گفتگو کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha