جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024

"پژوهش فقهی و حقوقی در جرایم مطبوعاتی" نوشته حجت الاسلام عادل ساریخانی عنوان برگزیده گروه علمی حقوق و علوم اسلامی سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه را کسب کرد.

به گزارش سرویس علمی و فرهنگی مرکز خبر حوزه :اين پژوهش، جرايم مطبوعاتي را از دو منظر فقهي و حقوقي بررسي مي‌كند.

در اين بررسي هرچند به پيشينه‌ي موضوع و تحولات آن، شناخت منابع و حقوق و وظايف در قلمرو مطبوعات، شناخت فعاليت مطبوعات در انگلستان و پيشينه‌ي جرم‌انگاري در آن كشور به عنوان يكي از پرسابقه‌ترين كشورها در زمينه‌ي برخورداري از نظام حقوقي مدّنظر قرار گرفته است اما نقطه‌ي ثقل پژوهش، پرداختن به مباني جرم‌انگاري در قلمرو مطبوعات در حقوق اسلام و ايران و مقايسه‌ي عناوين جرايم مطبوعاتي در فقه و حقوق است.

اين مقايسه در قلمرو و حدود افراد حقيقي، به مواردي چون هتك حرمت اشخاص و تجاوز به حريم مالكيت فكري و در قلمرو عمومي به انتشار اسناد دولتي و مذاكرات جلسات غير علني، انتشار مطالب و تصاوير خلاف عفّت عمومي، توهين به مقدسات و مقامات و ساير جرايم و تخلفات مطبوعاتي مي‌پردازد.

فصل پاياني اثر، به واكنش و فرايند پاسخ‌دهي به پديده‌ي مجرمانه‌ي مطبوعاتي اختصاص دارد.

در مبحث اول اين فصل با عنوان «شيوه‌هاي مسئوليت و واكنش اجتماعي»، ابتدا به تبيين نظريه‌هاي مربوط به انواع مسئوليت در برابر جرايم مطبوعاتي و سپس بيان سازمان اعمال واكنش اجتماعي در برابر جرايم مطبوعاتي پرداخته مي‌شود و در مبحث دوم انواع پاسخ‌ها همچون پاسخ‌هاي رسمي (دولتي) و پاسخ‌هاي اجتماعي و مدني مورد كند و كاو قرار مي‌گيرد. نگارنده در نتيجه‌گيري، پيشنهادهايي را نيز ارائه مي‌كند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha