جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024

کتاب فهارس الشيعه (جلد الاول)که از سوی حجت الاسلام مهدي خدّاميان آراني، جمع و تدوین شده است رتبه برگزیده علمی کتب مرجع سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه را به اختصاص داد.

به گزارش سرویس علمی و فرهنگی مرکز خبر حوزه، این كتاب دوجلدي به جمع و تحقيق كتب فهرست هشت‌گانه‌اي مي‌پردازد كه قبل از كتاب فهرست نجاشي و فهرست شيخ طوسي موجود بوده و آن دو بزرگوار در كتب خويش به آنها استناد كرده‌اند و در حقيقت اساس كتاب‌هاي نجاشي و طوسي بر آنها بنا شده است. اين كتاب‌هاي فهرست مشهور بوده و در دسترس طالبان علم و دانش قرار داشتند اما هيچ يك از آنها به دست ما نرسيده و مفقود شده‌اند و محقق در كتاب حاضر، توانسته از لابلاي سخن نجاشي و شيخ طوسي آنها را استخراج كرده و در دو جلد به علاقمندان تقديم كند.

 محقق اثر، سه فهرست از هشت فهرست را در جلد اول ذكر كرده كه شامل فهرست سعد بن عبدالله اشعري، فهرست عبدالله بن جعفر الحميري و فهرست حميد بن زياد النينوائي مي‌باشد. فهرست محمد بن جعفر بطّه، فهرست محمد بن الحسن بن الوليد، فهرست جعفر بن محمد بن قولويه، فهرست الشيخ الصدوق و فهرست احمد بن عبدون در جلد دوم گنجانده شده‌اند.

 از نكات گفتني اينكه شش نفر از نويسندگان اين فهارس از اهل قم بوده‌اند. محقق در مقدمه‌ي تحقيق در هفت فصل از زمان آغاز تدوين حديث در نزد شيعيان، شيوه‌هاي قدماء اصحاب در ارزش‌گذاري احاديث، زمان پيدايش كتاب‌هاي فهارس، مباحث مربوط به علم فهرست، كيفيت ارتباط بين كتاب‌هاي فهارس و برخي مطالب ديگر سخن مي‌گويد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha