جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024

عضو هیئت علمی‌‌دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: بی شک بی توجهی به آموزه های دینی، عامل رشد پرخاشگری ها و نابردباری ها در روابط اجتماعی است که یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری در مساله سبک زندگی را شامل می‌‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی محسن زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به ترویج سبک زندگی دینی در جامعه ابراز داشت: غیر از اسلام ادیان دیگر جهانی نبوده اند چرا که هر یک مربوط به منطقه خاصی بوده اند.

وی همچنین افزود: در واقع دین اسلام به عنوان دین خاتم، برای همه جهانیان آمده و دستورالعمل هایی ارایه کرده که برای همه مردم در هر شرایط زمانی و مکانی قابل اجراست.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به این که از این منظر طبعا سبک زندگی اسلامی با سبک زندگی غیراسلامی متفاوت است، گفت: واقعیت این است که نیازهای بشری تا قیامت در دین ما آمده است و اساسا اسلام نسبت به هیچ نیاز بشری بی توجه نبوده، منتهای مراتب برای آن چارچوب مشخص کرده است.

وی در ادامه اظهار داشت: قرآن کریم به عنوان چراغ هدایت‌گر همیشه بشری، کتابی است روشنگر که برای همه چیز و تمام جوانب مورد نیاز بشری در راستای ترقی معنوی و سیر الی ا... او برنامه جامع دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد: اسلام منظومه کامل و نقشه راه آسمانی را برای بشر زمینی ارایه داده است و البته این سبک زندگی اسلامی ، جامع نگر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که چاره اندیشی برای موضوع بداخلاقی های اجتماعی و پرخاشگری ها یکی از دغدغه های بیست گانه مقام معظم رهبری در باره سبک زندگی است، گفت: واقعیت آن است بی اخلاقی های اجتماعی و پرخاشگری ها در سطح جامعه، یکی از متغیرات سبک زندگی غربی است که خود ریشه در اصالت لذت و اصالت انسان دارد و البته این بی اخلاقی ها و خودخواهی ها از ترکیب این دو اصالت زاییده می‌‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن زاده همچنین با بیان این که بی توجهی به آموزه های دینی باعث شده پرخاشگری های اجتماعی، بیش از پیش خود را نشان دهد، اظهار داشت: راه چاره آن است که ما در برابر مساله اصالت انسان، اصالت خدا را جایگزین کنیم و سعی در اطاعت از اوامر و نواهی الهی در همه موارد داشته باشیم.

وی افزود: در برابر اصالت لذت نیز نخست باید دید که اساسا نگاه دین به لذات چیست تا بعد ببینیم که در برابر آسیب های آن چه باید کرد.

مدیر کل فناوری اطلاعات دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: بی شک دین نیامده که تمامی لذت های انسان را حذف کرده و منکر آن شود، چه آن که پیامبر اکرم(ص) تاکید فرمودند که رهبانیت در اسلام نیست و ایشان بر مساله ازدواج و لذت های مشروع بسیار تاکید نموده اند که راهنمای ما در این قضیه است.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت که لذت های بشری به دو نوع مشروع وغیرمشروع تقسیم می‌‌شود و اسلام برای لذت های انسانی چارچوب شرعی، اخلاقی و دینی وضع کرده تا هم به نیازهای حقیقی انسان پاسخ دهد و هم این که مانع از فساد و طغیان او در زمین گردد.

عضو هیئت علمی‌‌دانشگاه باقرالعلوم یادآور شد: از سویی اسلام در برابر لذت های زودگذر، لذت بزرگتری به نام بهشت آخرت را وعده داده است و آدمی‌‌را به سمت اهداف متعالی و قله های رفیع سوق داده تا اودر راستای کسب رضایت الهی، جایگاه زندگی اخروی خود را ارتقا داده و بهشت را برای خود به ارمغان آورد؛ در این خصوص طبعا برای رسیدن به لذت بالاتر و ماندگار آخرتی باید از لذت های نامشروع و زودگذر دنیوی گذشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha