جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
5

سمتي که به ما غديريان داده شده است اين است که اگر کسي رفتار و کردار و گفتار ما راببيند، پي ببرد که ما شيفتگان علي (ع) هستيم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مراسم جشن عيد با سعادت و مبارک غدير خم در مرکز اسلامي انگليس در لندن و با حضور جمعي از هموطنان و مسلمانان ارادتمند مولاي متقيان علي (ع) ساکن انگلستان برگزار گرديد.

برنامه جشن عيد غدير بعد از اقامه نماز مغرب و عشا به امامت حجت الاسلام شمالي رييس مرکز اسلامي انگليس و با تلاوت آياتي از قرآن کريم و اعلام برنامه آغاز گرديد و سپس ويدئو کليپ هايي که به مناسبت عيد فرخنده غدير آماده شده بود پخش گرديد.

در بخشي از مراسم عيد غدير آقاي سيد جلال معصومي با اجراي تواشيح و مولودي خواني به شادي و سرور حاضران در جشن امامت و ولايت مولاي متقيان علي (ع) افزود.

سخنران اين برنامه حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضاني، رييس مرکز اسلامي هامبورگ در کشور آلمان بود که به دعوت مرکز اسلامي انگليس در جشن و شادي مسلمانان مقيم لندن و شهرهاي حومه شرکت کرده بود.

چرا غدیر را عید می دانیم؟

رييس مرکز اسلامي هامبورگ در سخنان خود پس از عرض تبريک به مناسبت اين روز فرخنده به محضر حضرت ولي عصر (عج) و شادباش به همه مسلمانان و عاشقان و محبان اهل بيت (ع) سخنان خود را در خصوص واقعه غدير خم و اهميت اين روز تاريخي در جهان اسلام آغاز نمود و با اشاره به اينکه واقعه غدير به عنوان بزرگترين عيد براي همه جهان اسلام شمرده مي شود و در بسياري از روايات و احاديث اهل تشيع و علماي اهل سنت به آن اشاره شده است، اظهار داشت: تعبير عيد براي اين واقعه عظيم که در زمان پيامبر اکرم اتفاق افتاده است بدين خاطر است که پيامبر با نقل خود در اين روز بزرگ حجت را بر همه مسلمين تمام کردو از اين روز واقعه تاريخي غدير بر اي همه جهان اسلام تا ابد عيد است.

وي با استناد به کتاب الغدير علامه اميني که مستندات بسياري از احاديث اهل تسنن وتشيع در بحث تاريخي غدير در آن موجود است، افزود: تعبير ولايت در نقل " من کنت مولا فهذا علي مولا" از پيامبر اکرم ، در قبل از واقعه غدير نيز دهها بار اتفاق افتاده است ، ولي اينکه پيامبر در وضعيتي پس از سفر حج و در جمع آن جمعيت عظيم نقل مي کنند ، نشان دهنده اين است که قصد ايشان چيز ديگري بوده است.

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ افزود : وقتي به خطبه غدير دقيق مي شويم مي بينيم که مساله معرفي اميرالمومنين علي (ع) به راحتي و به جهاتي براي جمعي درآن زمان قابل پذيرش نبوده است ولي پيامبر به فرمان خداي متعال مبني بر اينکه: اي پيامبر آنچه را از سوي پروردگارت نازل شده است به طور کامل به مردم ابلاغ کن و خداوند تو را از خطرها حفاظت مي کند، به مردم ابلاغ نمود.

درسهایی که از غدیر می گیریم

وی با تاکيد براينکه به واقع آنچه از داستان غدير براي ما اهميت دارد، آموزه هاي غدير است و اينکه چه درسي بگيريم تا بتوانيم الگو شويم، خطاب به حاضران گفت: سمت مهمي برعهده شما قرار داده شده است تا بتوانيد با رفتار و کردار و گفتار خود فضايل امير المومنين علي (ع) را معرفي کنيد. آموزه ها و درسهاي غدير براي جامعه بشري کاربرد دارد. يکي از اين آموزه ها گزينش بهترين ها براي تصدي هر امري است. در طول تاريخ هرجا افراد نالايق بر افراد با فضيلت مقدم شده اند، آن جامعه به هلاکت فکري ، اخلاقي و عقيدتي مبتلا شده است و يا به واسطه فقر بسياري از دنيا رفته اند و الا اگر ثروت به عدالت توزيع مي شد شاهد چنين حوادثي نبودند.

حجت الاسلام والمسلمین رمضاني درس دوم از آموزه هاي غدير را مشارکت مردم دانست و گفت: وقتي شخصي عهده دار مسئوليتي مي شود و مردم با اوبيعت مي کنند اين بدين معناست که بايد در کارها حضور گسترده داشته باشند. نتيجه رويکرد صحيح نسبت به انسان اين است که انسان مسئوليت پذير است و پيامبران آمده اند تا روابط بشري را اصلاح و تصحيح نمايند.رييس مرکز اسلامي هامبورگ گفت: در قرآن کريم بخشي از خطابه ها فردي و بخشي از آنها اجتماعي است و پيامبر اکرم به مردم ياد مي دهد که اگر مي خواهيد جامعه موفقي داشته باشيد، لازمه آن حضور همه جانبه در آن جامعه است. وي اشاره کرد: از جمله وظايف مردم نسبت به وليّ و امام؛ شناخت کامل اوست و در پي آن است که محبت ماندگار ايجاد مي شود و اگر اين شناخت بدرستي انجام نپذيرد، بدنبالش گمراهي خواهدبود.وي افزود: پيامبر اکرم پس از 23 سال تلاش بي وقفه آنچه را که براي مسلمانان مي خواهد ، اين است که مودت و محبت به اهل بيت داشته باشند چرا که اجر وپاداش رسالت چنين چيزي را براي ما ايجاب مي نمايد. اگر امام را اطاعت کرديم ، سعادت هم براي فرد و هم براي جامعه خواهد بود.

شناخت امام، رمز سعادت معنوی انسان های مومن است

وی با استناد به حديثي از امام صادق که 5 نوع رابطه را معرفي مي کند ، گفت: نماز، رابطه انسان با خدا ، روزه، رابطه انسان با خود، حج، رابطه همه ملتها براي اتحاد ، زکات، رابطه انسان با ديگران و ولايت کليد همه رابطه هاست. امام است که ميزان و مصباح ومفتاح است. لذا شناخت امام، رمز سعادت معنوي انسانهاي مومن است.

رييس مرکز اسلامي هامبورگ تاکيد کرد: انسان کسي است که احساس مسئوليت مي نمايد و با مجموعه ظرفيتهايي که خداي متعال در اختيار او قرارداده تا بتواند بدرستي از آنها استفاده کند، ولي بدون ولايت و امام نمي تواند به نتيجه برسد.

وي به روايتي در اصول کافي اشاره کرد که امام مي فرمايد: به واسطه ماست که انسان به عرفان و معرفت صحيح دست مي يابد و به مقام توحيد مي رسد و موحّد مي شود. پس اگر کسي مي خواهد به حوزه توحيد راه بيابد به برکت امام است و همه امتحانات به اندازه حضور ما در کنار امام خلاصه مي شود.وي با اشاره به اينکه در عصري که امام عصر (عج) حضور دارند ما نيز بايد زمينه حضور و همراهي خود را با خودسازي ، دگر سازي و زمينه سازي فراهم کنيم و به همين جهت است که آموزه دوم غدير ، حضور در ميدان و درکنار امام است. غدير بوجود آمده تا به مردم بياموزد که بايد در سرنوشت خود حاضر و سهيم باشند.

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ از جمله آموزه هاي ديگر غدير را همدلي و هماهنگي ميان مومنين ومسلمين براي ايجاد وحدت خواند و اضافه کرد: امام همانطور که ايجاد امنيت مي کند، مي تواند همه ملتها و حتي ملتهاي غير مسلمان را که مي خواهند درس انسان شناسي را از امير المومنين علي (ع) بياموزند، در کنار هم قرار دهد.

معنای حکومت در دیدگاه امام علی علیه السلام

وي افزود : هيچ کس نتوانسته است حکومت ومعنويت و حکومت وعبادت را با هم جمع کند الّا علي (ع). ديگران نيز حکومت را هدف قرار مي دهند ولي فرق حکومت علي و ديگران اين است که علي (ع) به حکومت زينت مي دهد ولي ديگران زينت مي گيرند. در نظر مولي الموحدين حضرت علي (ع) حکومت آنجايي براي او معنا دارد که بتواند حق مظلومي را بازستاند وبه او برگرداند.

رييس مرکز اسلامي هامبورگ با اشاره به اين گفته پيامبر اکرم که: " علي مع الحق والحق مع العلي" گفت: خيلي تعبير کرده اند که علي با حق است و هرجا حق باشد ، علي هم آنجاست. ولي ابن علي الحديد تعبير درست تري دارد که مي گويد: هرجا علي باشد، حق آنجاست. واقعه غدير براي اين است که ما مسلمانان وظيفه خود را بهتر بشناسيم .

وي در پايان سخنان خود افزود: اسلامي که علي (ع) معرفي مي کند مساوي با عقلانيت، عدالت، معنويت و امنيت است و وظيفه ما اين است که به درستي آن را درک کنيم و بشناسيم وهمان مسير را طي کنيم و در مقابل کساني که دين را با خشونت معرفي مي کنند بايستيم و اصلاً آنان را مسلمان ندانيم . چرا که دين اسلام دين رحمت است و اين اعمال خشونت آميز به هيچوجه با فرهنگ علي (ع) و فرهنگ اهل بيت تطابق ندارد. سمتي که به ما غديريان داده شده است اين است که اگر کسي رفتار و کردار و گفتار ما راببيند، پي ببرد که ما شيفتگان علي (ع) هستيم.

برنامه جشن عيد غدير با مولودي خواني آقاي حاج علي مصلايي يکي از مداحان اهل بيت عصمت وطهارت در شهر لندن و با اشعار و سرودهاي زيبايي در وصف مولي الموحدين حضرت علي (ع) ، پايان يافت.

جشن ویژه انگلیسی زبانان

بنا برهمين گزارش پيش از برنامه جشن فارسي عيد غدير ، جشن ديگري نيز به زبان انگليسي براي مسلمانان و تازه مسلمانان انگليسي زبان در مرکز اسلامي با حضور جمع بسيار زيادي از آنان تشکيل شده بود و حجت الاسلام شمالي براي آنان سخناني ايراد کرد که همراه با بخشهاي متنوعي نيز بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha