جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام حاج علی اکبری

حوزه/ نباید شیفته سابقه خوب خود شویم، چرا که همواره در معرض انتخابی هستیم که می تواند کل سابقه ما را متلاشی کند، لذا تکیه برسابقه ای که ممکن است با یک تصمیم نابجا ازبین برود، کار معقولی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، طی سخنانی در نشست اخلاق طلاب حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران با اشاره به ضرورت اهتمام انسان به عاقبت به خیری و حسن فرجام، اظهارداشت: دردعای یازدهم صحیفه مبارکه سجادیه، دعایی ازامام زین العابدین علیه السلام آمده است که در آن، امام درخواست سرانجام و فرجام نیک و شایسته از درگاه خداوند متعال دارند.

وی ادامه داد: در این دعای نورانی، با ظرافت و زیبایی خاصی آمده است که چگونه زیست کنیم تا به یک فرجام نیک و عاقبت بخیری برسیم، چرا که مسئله عاقبت بخیری جزء موضوعاتی است که خردمندان و دوراندیشان و آخرت اندیشان را به تفکر وا می دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری ادامه داد: بعضی تصمیم ها به قدری در زندگی انسان سرنوشت ساز است که می تواند مجموعه مسیر گذشته ما را زیر سئوال ببرد، یعنی اگر انتخاب خوب ویا بدی صورت گیرد، در پایان کار و عمر فرد موثر است.

وی با اشاره به این که قدرت انتخاب و تصمیم تا آخرین لحظه عمر از انسان سلب نمی گردد، افزود: برای همه ما مهم است که بدانیم عاقبت کار و فرجام مان چگونه خواهد بود. این مسئله مورد توجه اولیای الهی بوده و به عنوان سیره جاری در بین بزرگان همواره مدنظر است. خوف از سوء خاتمه همواره دغدغه اهل معرفت بوده وآن ها را به تضرع درپیشگاه خداوند منان می کشاند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان نمونه های این دغدغه ها، خاطرنشان کرد: درطول تاریخ، افرادی بوده اند که با اتخاذ تصمیمات سرنوشت ساز زندگی خود را در معرض خیر و یا خطر قرار داده اند، ولذا در دعای یازدهم صحیفه سجادیه نیز به نگرانی اصلی از سوابق و آنچه از اعمال و رفتار ما ثبت و نگاشته شده، اشاره گردیده است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد یادآورشد: در بعضی دعاها می خوانیم که خدایا اگر در لوح، نام من جزو اشقیاء نوشته شده از شما می خواهم آن را تغییر بدهی و نامم دراسامی صلحا نوشته شود والبته همه این موارد یادآوری کننده مسئله کلیدی عاقبت است.

وی، خوف از سوءخاتمه را نگرانی جدی خردمندان توصیف کرد و ادامه داد: هرچه خرد انسان افزون تر باشد، این خوف مقدس در او شعله ور تر می شود و این مسئله نشانه حرکت به سوی حسن فرجام است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری افزود: اگراین خوف مقدس وسازنده در وجود کسی شعله ورشده و تقویت گردد، ازآن جایی که مراقبت او از اعمالش افزون می شود، ضریب حسن عاقبت هم دراو بالا می رود، ولذا این خوف به نوعی تضمین کننده است.

وی با اشاره به نقش سیره زندگی و سوابق رفتاری در فرجام انسان، گفت: ما براساس مبانی و دلالت های قرآنی و وحیانی به این جمع بندی می رسیم که مسیر زندگی، ریشه های وراثتی و آنچه در محیط تربیتی خانواده به ما رسیده، تعیین کننده وضعیت نهایی ما خواهد بود، اگرچه انتخاب درهمه حال با خود ماست.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که مبانی انتخاب به یک باره صورت نمی پذیرد، اظهارداشت: وضعیت فکری، روانی، شخصیتی، رفتار و اعمال ما در این مسئله موثر است و چون زیرساخت، وضعیت قبلی است، لذا خوف از سوء خاتمه ره آوردهای مهمی را برای ما در بر خواهد داشت.

رئیس مرکز رسیدگی به امورمساجد کشور با تشریح دو ره آورد و دستاورد مهم خوف از فرجام، گفت: یکی از این ره آوردها فزونی بخشیدن به تلاش انسان برای رسیدن به فرجام نیک و اصلاح وضعیت فکری، رفتاری و عملی است که حکمت الهی هم چنین حکم می کند.

وی دومین ره آورد را مراقبت دقیق و جدی در یکایک تصمیم گیری ها عنوان کرد و افزود: با این خوف مقدس، مراقبت در تمامی تصمیم گیری ها در وجود ما شکل می گیرد، چون هر تصمیم و وضعیتی می تواند آخرین تصمیم ما در زندگی باشد، ولذا توجه به این مسئله باعث می شود در هر موقع و وضعیتی، انسان براساس قاعده فرجام نیک و حسن عاقبت از تصمیمات خود جداگانه مراقبت لازم را صورت دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه با مثبت و کارآمد ارزیابی کردن خوف ازفرجام گفت: انسان سالک که این مراقبت را در خود نهادینه می سازد، قطعا ازیک حال تضرع به پیشگاه خدای رحمان بهره مند شده و از آفات بزرگی مثل خود شیفتگی که عامل حبط بوده و گذشته را نیز تحت الشعاع قرار می دهد، محفوظ می ماند.

وی با بیان این که نباید به سوابق رفتاری خوب خود مغرور شده و دچاراز خود شیفتگی شویم، یادآورشد: نباید به سابقه خوب در محاسبه و تصمیمات خود شیفته شویم، چرا که همواره درمعرض انتخابی هستیم که می تواند کل سابقه ما را متلاشی کند، لذا تکیه برسابقه ای که ممکن است با یک تصمیم نابجا ازبین برود کار درست و معقولی نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری، خوف از سوء خاتمه را امید بخش خواند و ادامه داد: پیام امید بخش خوف ازسوء خاتمه برای افرادی که مبتلا به آسیب های رفتاری هستند این است که امیدوار می شوند که با انتخاب های خوب بعدی، انتخاب های بد قبلی جبران می شود، همان گونه که حربن زید ریاحی با انتخاب خوب خود و خوف از سوء خاتمه به اوج سعادت رسید و توبه اش مقبول شد.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور درپایان با بیان این که امام سجاد(ع) در دعای یازدهم صحیفه نورانی سجادیه سه عامل ذکر پروردگار، شکرگزاری و طاعت حق را تعیین کننده سعادت انسان ذکر کرده اند، گفت: سید الساجدین(ع) در این دعای نورانی، انسان متفکر را به این نکته متذکر می گردانند که اگر توبه مقبول و فرجام خجسته در نامه اعمال ما باشد، پایانی شایسته و نیک یافته ایم.

انتهای پیام 34/313

    

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha